چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

سه عضو جدید شورای نگهبان چه سوابقی دارند؟+ عکس

مشرق: براساس شمارش آرا عباسعلی کدخدایی با ۲۰۶ رای، محمدرضا علیزاده با ۱۸۱ رای و سیدفضل الله موسوی با ۱۵۲ رای حائز اکثریت آرا شده و بعنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

قوه‌‌قضائیه در روز دوشنبه (14 تیر) در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سیدفضل‌الله موسوی و احمدبیگی حبیب‌آبادی را به عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان  به خانه ملت معرفی کرد.

بر این اساس در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی برای انتخاب اعضای شورای نگهبان رای گیری به عمل آمد که طی آن عباسعلی کدخدایی با ۲۰۶ رای، محمدرضا علیزاده با ۱۸۱ رای  و سیدفضل الله موسوی با ۱۵۲ رای حائز اکثریت آرا شده و بعنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

آنچه در زیر می‌خوانید سوابق 3 عضو جدید حقوقدان  منتخب مجلس شورای اسلامی است:

**عباسعلی کدخدایی

سه عضو جدید شورای نگهبان چه سوابقی دارند؟+ عکس

عباسعلی کدخدایی الیادرانی متولد 1340 در شهر اصفهان است. وی مدرک کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. پس از اخذ مدرک کارشناسی در وزارت سپاه سابق مشغول و پس از پایان جنگ تحمیلی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بورسیه شد.

کدخدایی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق اساسی تطبیقی و مدرک دکترای خود را از دانشگاه «هال» انگلستان در رشته حقوق بین‌الملل دریافت کرد.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرنگارن رهبری هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و صاحب تألیفات متعدد در این رشته است.

برخی از آثار و تالیفات او عبارت‌اند از: ساختار و حقوق اتحادیه اروپا، حقوق در پرتو نظریه و کارکرد، تروریسم و مقابله با آن، حاکمیت قانون و ولایت مطلقه فقیه، بازخوانی نظام قضایی جمهوری اسلامی.

از دیگر فعالیتهای علمی کدخدایی می‌توان به تلاش برای افتتاح مرکز تحقیقات شورای نگهبان اشاره کرد. این مرکز نظر مشورتی خود را برای اعضای شورا عنوان می‌کند و برخی دانشجویان دکترای حقوق در آن مشغول به فعالیت هستند. یکی از کارهای این مرکز تدوین شرح مذاکرات قانون اساسی بود که توسط عده‌ای از دانشجویان دکتری برای تسهیل کار شورای نگهبان در تفسیر اصول قانون اساسی انجام شد.

حضور در شورای نگهبان/ تحکیم جایگاه سخنگو

عباسعلی کدخدایی در سال 1380 با پیشنهاد رئیس وقت قوه قضائیه و رأی اعتماد نمایندگان مجلس به جمع 6 عضو حقوقدان شورای نگهبان راه یافت. وی از سال 84 و پس از غلامحسین الهام به سمت سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شد. ارتباط مستمر او با خبرنگاران باعث تحکیم جایگاه سخنگو در این شورا شد.وی پس از دو دوره حضور در شورای نگهبان، در تاریخ 22 تیر 1392 بهمراه محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان جهت بررسی رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

کدخدایی که‌ قدیمی‌ترین حقوقدان شورا بود پس از 12 سال و تنها با یک رأی کمتر از ورود به شورا بازماند. وی پس از عدم کسب رای اعتماد به خبرنگاران گفته بود «12 سال در شورای نگهبان بودم. یعنی از سال 80 به بعد عضو شورای محسوب می‌شدم.کار برای خداست و بدانید اگر کار برای خدا باشد خستگی ندارد. 12 سال حضور در شورا زمان درازی است اما به دلیل اینکه هدف رضای خدا بوده، اصلاً احساس خستگی نمی‌کنم»

وی بعد از شورای نگهبان، با حکم مقام معظم رهبری به عضویت هیئت حل اختلاف قوا و تنظیم قوای سه‌گانه و با حکم آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

صیانت از آراء در فتنه 88/ تهمت به 70 میلیون نفر چه وضعی خواهد داشت؟

یکی از مسئولیتهای مهم کدخدایی حضور او در شورای نگهبان در ایام فتنه 88 بود.او که در این دوره برخلاف برخی خواص، عملکرد بسیار روشنی در حمایت از نظام اسلامی و به واسطه مسئولیتش از آرای مردم که همان حق الناس است، صیانت کرد.

 قانون جامع انتخابات باید هرچه زودتر تدوین شود

کدخدایی امروز با حضور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای عالی جمهوری اسلامی است که به دلیل ساختار مردمی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارد و همچنین به دلیل اختیارات خود جایگاه راهبردی را در نظام به خود اختصاص داده است.

وی افزود: مجلس با توجه به جایگاه و اهمیتی که در بین سایر نهادها دارد، همواره تبلور مردم‌سالاری دینی است.

کاندیدای حقوق‌دان شورای نگهبان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی علاوه بر صلاحیت‌ها و اختیارات، وظیفه تقنینی و نظارتی نیز دارد و همین موجب شده تا جایگاه رفیعی را در بین ارکان دیگر داشته باشد و همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) قرار بگیرد.

کدخدایی برهمین اساس اضافه کرد: خوشبختانه عملکرد مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف نشان داده همواره پشتیبان مردم و نظام بوده است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به همراه مجلس شورای اسلامی در جهت صیانت از حقوق مردم و قانون اساسی و همچنین حاکمیت قانون، قدم برمی‌دارد و نیاز است تا یک هماهنگی بین نمایندگان و اعضای شورای نگهبان صورت گیرد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه، ضرورت تعامل موثر بین مجلس و شورای نگهبان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این میان ممکن است نواقصی در قوانین وجود داشته باشد که بخشی از آنها با تعامل کمیسیون‌های تخصصی، همکاری مرکز پژوهش‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی برطرف شده و می‌تواند امور را ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بحث نظارت بر انتخابات گفت: متاسفانه ما در این زمینه مشکلات زیادی داشتیم. به هر حال قوانین و نظام انتخاباتی ما تا حد زیادی کارآمدی خود را از دست داده و تا زمانی که این قوانین تدوین نشوند این مشکلات و نواقص نیز حل نخواهد شد لذا هرچه سریع‌تر باید قانون جامع انتخابات تدوین شود و این همت زیادی را از سوی مجلس و نمایندگان می‌طلبد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در بخش پایان ضمن بیان سوابق تحصیلی و کاری خود یادآور شد: براساس نظارت‌های تقنینی و آنچه در اصل 138 و 85 قانون اساسی آمده به مدت 6 سال در خدمت رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودم که تا حدود زیادی در تنظیم رابطه دولت و مجلس موثر بوده است.

**محمد رضا علیزاده

 سه عضو جدید شورای نگهبان چه سوابقی دارند؟+ عکس

محمدرضا علیزاده عضو فعلی حقوقدانان شورای نگهبان در سال 1330 در شهر سوادکوه به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق است و از دوره دوم تا ششم در شورای نگهبان حضور داشته است. وی با سابقه‌ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان است.

معاون رئیس قوه‌قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون بازرسی کل کشور، دادستان انقلاب اسلامی قائمشهر، مدیرکل ارزشیابی قضات و قائم مقام دبیر شورای نگهبان از سوابق کاری علیزاده محسوب می‌شود.

 جایگاه تقنینی و نظارتی نمایندگان مجلس بسیار رفیع است

علیزاده  امروز با حضور در صحن علنی مجلس با شرح سوابق تحصیلی و کاری خود اظهار داشت:‌ بنده بخشی از مشاغل قضایی خود را در قوه قضائیه گذراندم. همچنین مدتی است مسئولیت سرپرست ارزشیابی را بر عهده داشتم.

وی افزود: مدتی با انتصاب آیت‌الله شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه و مدتی هم ثبت احوال خدمت کردم و مأمور خدمت در مقام‌های ذکر شده بودم. سال 65 نیز به عنوان عضوی از اعضای شورای نگهبان درآمدم و از آن تاریخ تا به حال مستمر به عنوان عضو شورای نگهبان بودم.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: در سال 89 نیز توسط آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان حقوقدان، نمایندگان نخستین رأی را به من دادند. هر چند بنده اکنون چندان تمایلی به عضویت برای شورای نگهبان نداشتم ولی به اصرار برخی بزرگان اکنون اینجا حاضر شدم.

وی همچنین یادآور شد: یکی از علل اعلام کاندیداتوری من برای عضو حقوقدان شورای نگهبان این بود که رئیس قوای مختلف قبل از اینکه در ریاست قوا قرار بگیرند عضو شورای نگهبان بودند لذا نسبت به بنده شناخت‌های کافی را داشتند.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه نمایندگان مجلس را رفیع و والا برشمرد و گفت:‌این جایگاه از جهت تقنینی و نظارتی بسیار بالا و حائز اهمیت است.

علیزاده ادامه داد: شورای نگهبان ضامن استحکام و قوت مجلس است که همواره نظارت داشته باشد قوانین موجود در مجلس خلاف موازین شرعی نباشد. بنده در انتخابات همواره سعی کردم وضعیت ارتباط بین اعضا را حفظ کنم و تا جایی که مقدور بود در خدمت مردم و نمایندگان بودیم هر چند نواقصی هم در قوانین انتخاباتی وجود دارد که امید است برطرف شود.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: همیشه سعی کردم نظرات شورا را به صورت مرتب منتقل کنم و همواره نیز سعی می‌کنم بیش از پیش با همکاری مجلس اقدام بر انجام این امور داشته باشم و اگر هم به دلایلی نمایندگان به بنده رأی ندادند خوشحال هم می‌شوم چرا که مسئولیت بزرگی را از دوش من برداشته‌اند.

**سید فضل‌الله موسوی

سه عضو جدید شورای نگهبان چه سوابقی دارند؟+ عکس

سید فضل الله موسوی در سال 1332 در شهر اصفهان به دنیا آمد.وی دارای مدرک دکتری حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

سید فضل‌الله موسوی نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده است.

از تالیفات موسوی می‌توان به گفتارهایی درباره حقوق کار، حقوق بین‌الملل محیط زیست، ترجمه تحقیقی از دانشگاه هاروارد، حقوق رودخانه‌های بین‌المللی با تأکید بر حوزه اردن و لیطانی و مدیریت، بررسی تطبیقی شرایط کار زنان و نوجوانان در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هند، مصر، انگلستان وایران اشاره کرد.

موسوی در سال 90 به عنوان استاد نمونه در سطح کشور انتخاب شده است.

 انتقادات به شورای‌نگهبان ناشی از کمبود زمان بررسی صلاحیت‌هاست

سیدفضل‌الله موسوی امروز به هنگام ارائه سوابق علمی و اجرایی و برنامه های خود جهت عضویت در این شورا در صحن علنی مجلس بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر میان مجلس و شورای نگهبان به عنوان مکمل یکدیگر تأکید کرد و با اشاره به اینکه سوءتفاهمات احتمالی پیش آمده با سعه صدر قابل رفع است، گفت: باید جلسات هدفدار بیشتری میان مجلس و شورای نگهبان برگزار شود.

وی با یادآوری اینکه شورای نگهبان همواره برای حفظ موازین شرع و قانون اساسی به وظیفه خود عمل کرده است، بعضی انتقادات مطرح شده نسبت به این شورا را مربوط به مقاطع انتخابات خواند و افزود: بخشی از این انتقادات ناشی از نقص قانون انتخابات است که باید در جهت اصلاح آن برآییم و برخی دیگر نیز مربوط به روند اجرایی و تأیید صلاحیت‌هاست.

موسوی به اهمیت تدبیر مجلس و شورای نگهبان در جهت اصلاح برخی مقررات مربوط به انتخابات اشاره کرد و گفت:‌ این سوءتفاهمات در جریان انتخابات از سوی شورای نگهبان عامدانه نیست زیرا در شأن حقوقدانان و فقهای این شورا که افرادی ذی‌صلاح و تأیید شده از سوی مراجع قانونی هستند نیست بلکه ناشی از بعضی محدودیت‌های اجرایی مانند کمبود زمان بررسی صلاحیت‌هاست.

وی راه‌حل رفع انتقادات و سوءتفاهمات نسبت به شورای نگهبان را اجرا و رعایت مر قانون و مقررات برشمرد و با اشاره به اینکه در صورت انتخاب از سوی نمایندگان برای عضویت در شورا دانش خود را در جهت بکارگیری قانون اساسی بکار می‌گیرد، اظهار داشت:‌ حضور حقوقدانان در شورای نگهبان برای این منظور است که قوانین مغایر با شرع و قانون اساسی در کشور به اجرا درنیاید.

نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان با برشمردن برخی اصول محوری قانون اساسی گفت: برخی تصور می‌کنند که در رابطه میان مجلس و شورای نگهبان صرفا بعضی اصول قانون اساسی همانند اصول 75 و 139 نقش دارد در حالیکه اصول بسیاری از این قانون در این رابطه نقش ایفا می‌‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.