یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

سریالی از حسین سهیلی زاده

«پریا» قلاب شکار شبکه سوم سیما شد!

سریال پریا

سینماپرس: سریال«پریا» که پخش آن از هفته گذشته شروع شده و از دو جنبه حائز اهمیت است؛‌ اولا قلاب آن خیلی زود گیر کرده و توانسته بیننده‌ها را با یک داستان پر کشش خانوادگی همراه کند. در ثانی محور اصلی سریال پرداختن به یک مسئله «مهم» به نام ایدز است.

به گزارش سینماپرس، سریال «پریا» که پخش آن از هفته پیش شروع شده است یک سوژه مهم را محور قرار داده:‌ ایدز. سریال«پریا» که پخش آن از هفته گذشته شروع شده و از دو جنبه حائز اهمیت است؛‌ اولا قلاب آن خیلی زود گیر کرده و توانسته بیننده‌ها را با یک داستان پر کشش خانوادگی همراه کند. در ثانی محور اصلی سریال پرداختن به یک مسئله «مهم» به نام ایدز است. البته نویسنده در چهار قسمت ابتدایی کدی روشن به بیننده نداده و خیلی‌ها گمان می‌کنند با یک داستان صرفاً خانوادگی روبه‌رو هستند.

 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد
 

این هنر سعید فرهادی است که سراغ چالش روابط رفته و پای عشق نامتعارف دختر و پسر خاله‌ای را پیش کشیده و قصد دارد در ادامه مسئله ایدز را مطرح کند. این نخستین باری نیست که ایدز در تلویزیون سوژه فیلم و سریالی می‌شود؛ سوال مهم این است که آیا «پریا» هم دلیل اصلی این بیماری را به سرنگ‌های آلوده ربط می‌دهد یا پای عامل اصلی یعنی تماس کنترل نشده جنسی را به درام باز می‌کند؟
 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد


*با چه سریالی مواجه هستیم؟

چهار قسمت از «پریا» پخش شده و تا الان متوجه شده‌ایم که محور اصلی سریال دو خانواده هستند. چالش مهم قسمت‌های ابتدایی شائبه اعتیاد کیوان (امیرحسین آرمان) است که بعد از حضور در یک مهمانی جای سرنگ روی دسش باقی می‌ماند. بعد از برائت کیوان و این که ناخواسته توسط شخص دیگری (عمار تفتی) مورد تزریق واقع شده، ماجرای عشقش به پریا (لادن مستوفی) خط اصلی سریال می‌شود. دختر خاله‌اش زنی است مطلقه که سال‌ها در خارج از کشور بوده و حالا حضانت بچه‌هایش را می‌خواهد. حتی در تیزرهای سریال مفهوم این عشق نامتعارف جانمایی شده و ذهن کمتر بیننده‌ای به سمت ایدز پرتاب می‌شود.

 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد


پای ایدز در میان است؟

از اخباری که در طول تولید سریال به بیرون درز کرد معلوم می‌شود «پریا» داستانی است درباره ایدز. در ادامه هم مطلقه بودن پریا مانع اصلی ازدواج و کیوان مطرح نیست. بلکه پای ایدز در میان است چه کسی ایدز دارد؛‌ کیوان یا پریا؟ عامل این بیماری چیست؛‌ سرنگ آلوده یا ...؟
 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد


*عامل ایدز سرنگ است؟

به گواه آمارهای وزارت بهداشت،‌ ایدز همچنان یکی از بحران‌هایی است که افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پس باید با ساخت فیلم و سریال هم هشدار داد و هم اطلاعات درست به اطلاع مردم رساند. کمپین «هنر+ایدز» و همین سریال «پریا» در این راستا تعریف می‌شوند. تا این جا «پریا» با قرار دادن یک نشانه در قسمت‌های ابتدایی، عامل ایدز را به سرنگ آلوده (که به کیوان تزریق شد) می‌داند. اگر سعید فرهادی روی سرنگ زوم کند و تا آخر درامش را بر همین اساس پی ببرد به همان مسیری رفته که قبلا طی شده.
 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد


*عامل ایدز ؟!

حتما سازندگان «پریا» از آمارهای وزارت بهداشت به خوبی مطلع هستند و می‌دانند انتقال تزریقی ایدز تا حدود زیادی کنترل شده است. شاهد مدعا آن که هفته پیش (چهارشنبه 23 تیر) علی اکبر سیاری معاون بهداشت و وزارت بهداشت آمار جالبی در این باره بیان کرده:‌ «اولین مورد ابتلا به ایدز سال 1365 و مربوط به دختر خانمی بود که از طریق فاکتور هست به این ویروس مبتلا شد.

 موج اول ایدز در کشورمان مربوط به معتادان تزریقی بود. در سال‌های گذشته میزان انتقال ایدز از تماس جنسی از 15 به 30 درصد رسیده است. در موج دوم ایدز بیشترین مسئله رفتارهای مربوط به خود مردم است زیرا با توجه به اینکه مشکل فرهنگی برای انتقال برخی مطالب و موضوعات وجود دارد و نمی‌توانیم همه مسائل را با مردم در میان بگذایم، لازم است رفتارهای مردم در این خصوص اصلاح شود» در این شرایط آیا در سریال «پریا» باز هم عامل ایدز تزریق است یا روابط کنترل نشده جنسی؟‌ آیا تلویزیون هم نمی‌تواند «برخی مطالب و موضوعات» را درباره ایدز به مردم بگوید؟!

سرنگی که به کیوان تزریق می‌شود توسط فردی است که زندگی سالمی ندارد؛ شاید فرهادی دلیل ایدزی بودن آن فرد را مسئله جنسی دانسته و با این تمهید عامل اصلی را در دام حفظ کرده. شاید هم مشکل را پریا می‌داند که در خارج از کشور بوده. اگر سریال چنین جسارتی داشته باشد که گل طلایی را زده و قصه‌ای تکان دهنده و بدون تعارف‌های مرسوم پیش بیننده‌اش قرار داده.
 

پریا قلاب شکار شبکه سوم سیما شد


*سریال‌های ایدزی

مبنای قضاوت درباره‌ی «پریا» سوژه کلی آن است و تلویزیون اجازه عرض اندام به سازندگان داده است تا ایدز آن طور که باید مورد تحلیل قرار گیرد. به گزارش هفت صبح، پیش از این در تلویزیون شاهد فیلم و سریال‌هایی با موضوع ایدز بوده‌ایم. مثلا «داستان یک شهر» اصغر فرهادی عامل ایدز را روابط جنسی مرد (فرهاد اصلانی) می‌دانست و برای اولین بار غیر کلیشه‌ای از این بیماری نشان داد.

این اپیزود از سریال اما در باز پخش روی آنتن نرفت در حالی که همچنان گزنده‌ترین سریالی است که درباره ایدز ساخته شده.به گزارش هفت صبح، احمد امینی در مینی سریال «بیگانه‌ای در میان ما» هم عامل ایدز را مسئله جنسی دانست . بقیه سریال‌ها نگاهی به ایدز داشته‌اند؛ مثلا «آخرین ستاره شب» و «نیستان» تا حد امکان به سوژه نزدیک نشدند و تلویحاً پای سرنگ را میان کشیدند. «خط قرمز» دچار جرح و تعدیل شد و در نهایت دلیل ایدز فرو رفتن میخ آلوده به خون عنوان شد! در حالی که این سریال به دلیل جوان پسند بودن می‌توانست با تمهیدی بهتر تأثیرگذارتر شود نه این که اسباب مضحکه را فراهم آورد. محمدرضا آهنج در تله فیلم «روزهای به هم ریخته» به ایدز پرداخت؛‌ این بار پلیس (امین زندگانی) گرفتار ایدز  شده بود. در این فیلم هم عامل ایدز سرنگ بود.

منبع: مشرق

نظرات

  • حدیثه ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۲۱:۵۰
    0 0
    سلام واقعا سریال پریا عالیه به خصوص بازی آقای آرمان
  • F.A.R ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۴۱
    0 0
    تا اینجا که سریال ضعیفی بوده...مخصوصا لادن مستوفی که به نظر میاد خیلی مصنوعی بازی میکنه
  • sahar ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۱:۰۵
    0 0
    واقعا خسته نباشید تمام بازیگران عالین به خصوص امیرحسین آرمان
  • Sahar_ch ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۱:۵۱
    0 0
    فیلم جذابی نیست خانم مستدفی همکه اصلا مصنوعییییی فقط بازی اقای ارمان بینظیره موفق باشن ایشالا
  • نسیم ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۵:۱۲
    0 0
    سریال کند پیش میره کسل کنندس
  • REYHANEH ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۲۳:۴۱
    0 0
    سریال بدی نیس‌ اما بازی اقای ارمان توی این فیلم محشره مثل همیشه .خسته نباشید
  • نرگس ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ - ۰۰:۵۵
    0 0
    تا اینجاش که عالی و بسیار جالب است مخصوصا بازی آقای امیرحسین آرمان جدا منحر به فرد است
  • ساجده ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ - ۰۳:۲۸
    0 0
    چقدر طولش میدن؟بره بگه دوسش داره و ازدواج کنن پریاهم ایدز بگیره تموم شه بره دیگه.مگه غیر اینه؟از فیلمایی که اخرش بد تموم میشه و کسی میمیره متنفرم.
  • حنانه ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ - ۱۱:۵۷
    0 0
    من از آقای آرمان خیلی خوشم میاد و خیلی خوشحالم که ایشون این نقشو بازی میکنن و به همین دلیل همیشه این فیلمو با اشتیاق زیاد می بینم
  • زهرا ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۳
    0 0
    سریال کاملا جالبی هستش از تموم دست اندرکاران این فیلم بخصوص پریا و کیوان که نقشای اصلی هستن کمال تشکر رو دارم با آرزوی موفقیت واسه همشون واقعا خسته نباشن
  • سعید ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۰۳:۲۶
    1 0
    این سریال عالی هستش همچنین بازی آقای امیرحسین آرمان و خانم لادن مستوفی ، با ارزوی موفقیت
  • سحر ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ - ۱۸:۳۶
    0 0
    نسبت به اینکه یه سریال ایرانی هست میشه گفت تقریبا یه سریال خوبه من خودم شخصا به خاطر اقای ارمان این سریالو دنبال میکنم :/ بازیه ایشون خیلی عالیه خیلی دوسشون دارممم همینطور خانم افسانه بایگان لادن مستوفی امااصن باحال نیس :| خیلیی مصنوعی بازی میکنن :| در کل موفق باشنننن
  • Raha ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۴:۲۵
    0 0
    به نظر من سریال خیلی قشنگیه از همه لحاظ..منم فک میکردم پایانش مرگه و جدایی...ولی فهمیدم حتی کیوانو پریا بچه دارم میشنو زندگی خوبی خواهند داشت...بازی آقای آرمان قابل تحسینه
  • پریما ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۵:۳۴
    0 0
    بی نظیر تر از این سریال مگه داریم‍؟!
  • هانیه ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۲۳:۴۴
    0 0
    همه در اين سریال خوب بودن ولی امیر حسن ارمان یه چیز دیگه
  • nadia ۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۲۳:۱۹
    0 0
    من عاشق آقای امیرحسین آرمانم واقعا این رفت توی لیست بهترین فیلمام و جایگاه اولو گرف ممنون از پخش این فیلم
  • محدثه ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ - ۲۲:۰۷
    0 0
    سریال عالی است مخصوصا با بازی اقای ارمان ایشون عالی هستن
  • فاطمه ۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۱۸:۴۱
    0 0
    آقای آرمان در سریال پریا بی نظیره امیدوارم همیشه موفق باشن
  • علی ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ - ۱۴:۵۹
    0 0
    یک سریال فوق العاده کشدار و فراموش شدنی، واقعا درام هایی مثل مدار صفر درجه، شهرزاد و شب دهم درام اند اون موقع این سریال غزمیت پریا هم درامه.
  • مرتضی ۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۵۶
    0 0
    تا جایی که تونستن دارن کشش میدن داستان رو و اب بستن توش
  • فاطمه ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۲۱:۴۹
    0 0
    عالی بود سریال پریا به خصوص بازی امیر حسین ارمان
  • Sahar ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۱۷:۲۸
    0 0
    به نظر من بهترین فیلمی بود که تا حالا دیدم،هم اقای امیرحسین ارمان و هم لادن مستوفی بسیار جذاب بازی کردن
  • زهرا ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ - ۰۰:۱۸
    0 0
    سلام و خسته نباشید میگم به تمام عوامل سریال پریا این سریال بسیارسریال عالی و خوبی هست مخصوصا با بازی آقای آرمان همیشه موفقباشید
  • 5050 ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۱۸:۳۰
    0 0
    سریال خوب و قشنگی بود و برخلاف نظر بعضی ها اصلا هم کشدار نبود و جزو یکی از بهترین سریال ها بود.:-*

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.