جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

واکنش غلامرضا موسوی به پخش تیزر فیلم‌ها از یک شبکه معاند

کسی را به جرم مرتکب نشده مجازات نمی‌کنند/ جای نگرانی نیست

غلامرضا موسوی*

سینماپرس: به دنبال از سرگیری پخش آگهی فیلم‌های سینمایی از شبکه جم، رییس شورای عالی تهیه کنندگان سینما گفت: سینماگران ما می‌توانند بابت این موضوع به قوه قضاییه شکایت کنند اما این شبکه در حوزه فعالیت قوه قضاییه در داخل کشور نیست.

به گزار سینماپرس، سید غلامرضا موسوی اظهار داشت: دو شب پیش دوسه تن از دوستان تهیه کننده که فیلم‌هایشان در حال اکران است، در تماسی با بنده ، اعلام کردند شبکه جم بدون هماهنگی، اطلاع یا سفارش آنها، آگهی‌های فیلم‌هایشان را پخش می‌کند و همین موضوع باعث نگرانی این دوستان شده بود که می‌ترسیدند در داخل کشور برایشان مشکل به وجود بیاید.

این تهیه کننده سینما اضافه کرد: بنده به این دوستان توضیح دادم جای نگرانی نیست و از آنان خواستم مساله را با مسئولان وزارت ارشاد در میان بگذارند و اعلام کنند شبکه جم بدون هماهنگی و اجازه آنان، تیزرها را پخش می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: این شبکه از طریق تیزرهایی که بر فضای نت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این آگهی‌ها را پخش می‌کند و کاری هم نمی‌توان انجام  داد. از سوی دیگر با توجه به اینکه مسئولان ما در قوای مختلف اطلاع دارند که این اقدام بدون سفارش و هماهنگی با سینماگران بوده است، جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اظهار نظر علیرضا داودنژاد دیگر کارگردان و تهیه‌کننده سینما درباره پخش آگهی فیلم‌ها از شبکه‌های تلویزیونی خارجی یادآور شد: به قول آقای داودنژاد، پخش آگهی فیلم‌ها به عنوان کالاهای فرهنگی داخلی از شبکه‌های خارج از کشور فی نفسه ایرادی ندارد ولی در مورد اخیر، هیچ یک از این دوستان سفارشی برای پخش این آگهی‌ها نداده‌اند و شبکه جم براساس سیاست‌های خود دست به این اقدام زده است. بنابراین گرچه دوستان سینماگر مساله را با مسئولان وزارت ارشاد مطرح می‌کنند، اما از دست آنها هم کاری بر نمی‌آید.

تهیه‌کننده فیلم «خشکسالی و دروغ» درباره پیگیری این موضوع از طریق قوه قضاییه توضیح داد: دوستان سینماگر می‌توانند به این قوه شکایت کنند اما شبکه جم در حوزه فعالیت قوه قضاییه درداخل کشور نیست. ضمن اینکه بر اساس یک قاعده جهانی، پخش دو تا سه دقیقه از هر فیلمی در شبکه‌ها و تلویزیون‌های خارجی مجاز است و در شرایطی می‌توان شکایت کرد که آن فیلم به طور کامل پخش شده باشد.

رییس شورای عالی تهیه کنندگان سینما درباره ارایه راهکاری برای حفاظت از فیلم‌های سینمایی در وضعیت فعلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مسئولان ما در دو قوه مجریه و قضاییه عاقل و آگاهند و با اطلاعاتی که دارند، می‌دانند وقتی تهیه کننده‌ای سفارسی برای پخش تیزر فیلمش نداده است، راهکار دیگری به جز ایجاد مشکل برای فیلم، پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: معمولا تهیه کنندگان ما آگهی نمی‌دهند و این بار نیز که اعلام کرده‌اند آگهی نداده‌اند بنابراین نمی‌توان کسی را که جرمی مرتکب نشده، مجازات کرد.

تهیه‌کننده «چهارشنبه خون به پا می شود» یادآور شد: زمانیکه بعضی فیلم‌ها به دلیل پخش آگهی‌هایشان دچار مشکل شدند، از قوه قضاییه خواستیم عاملان را مجازات کنند اما کاری به فیلم نداشته باشند چراکه یک فیلم سینمایی حاصل تجربه یک گروه پر شمار است و حق آنهاست که نتیجه تلاش‌ها و زحمات‌شان را روی پرده ببییند.

غلامرضا موسوی در پایان گفت: ظاهرا تلویزیون‌های خارج از کشور متوجه شده‌اند پخش آگهی فیلم‌ها می‌تواند التهاباتی در داخل کشور ایجاد کند بنابراین هرچقدر بیشتر حساسیت نشان دهیم، آنها بیشتر به این هدف می‌رسند.

چندی پیش تعدادی از سینماگران به لیل پخش تیزر فیلم‌هایشان از شبکه جم ناچار به پاسخگویی در دادسرای فرهنگ و رسانه شدند. بعد از این اتفاقات، پخش تیزر فیلم‌ها متوقف شد و مدتی هم متوقف ماند اما در یکی دو روز گذشته شبکه جم بار دیگر، پخش تیزر فیلم‌های سینمایی ایران را از سر گرفته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.