شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰

منوچهر شاهسواری؛ از حضور در شوراها تا مدیریت خانه سینما

منوچهر شاهسواری در جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما

فارس: منوچهر شاهسواری که به تازگی مدیر عاملی خانه سینما را پذیرفته در شوراهای متعدد سازمان سینمایی حضور دارد حال باید دید با این مشغله تغییری در رویکرد خانه سینما صورت می‌گیرد؟

منوچهر شاهسواری در شرایطی مدیرعاملی خانه سینما را قبول کرد که عضو یکی از مهمترین شوراهای وزارت ارشاد است او عضویت در شورای پروانه ساخت در وزارت ارشاد را هنوز برعهده دارد که به نظر می رسد بیشترین زمان را باید برای این شورا مصروف کند زیرا در این شورا است که مهمترین پایه یک اثر (فیلمنامه) مورد بررسی قرار گرفته و درباره تصویری شدن یک اثر یا نشدن آن تصمیم گیری می شود.

نکته مهمتر این که در این شورا است که با بررسی دقیق پرونده های مربوط به کارگردانان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مجوز کارگردانی به فیلمسازان اول ارایه می شود. در حوزه کارگردانان اول پرونده های متعددی به شورا ارایه می شود که معمولاً هر سه ماه یکبار در جلسات متعدد شورا کارنامه فیلمسازان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت درباره مجوز کارگردانی‌شان ارزیابی می شود.

منوچهر شاهسواری در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یکی ا ز اعضای هیات امنا است  او علاوه بر این مهم عضو شورای موسسات شرکت های سینمایی سازمان سینمایی نیز هست و نماینده شورایعالی تهیه کنندگان در شورای سند (VOD) نیز مسئولیت خطیری برعهده دارد. براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس شاهسواری در شوراهای موسسات زیر مجموعه حوزه هنری (بهمن سبز) نیز حضور دارد  اما این نهاد حاکمیتی آمار دقیقی از شوراهای تشکیل شده ارایه نمی دهد.

منوچهر شاهسواری علاوه برفعالیت های گذشته مدیرعامل خانه سینما را که یک نهاد صنفی عهده دار شد، یکی از نیازهای مهم و اساسی امروز اهالی سینمای کشور تأمین امنیت شغلی است . با تغییر  مدیرعامل خانه سینما اعضای صنوف مختلف توقع دارند خانه سینما به وعده های پیشین خود از جمله امنیت شغلی عمل کرده و با این کار آرامش خاطری را برای هزاران عضو این نهاد صنفی به وجود بیاورند. اما اگر نگاهی گذرا به فعالیت خانه سینما بیندازیم خواهیم در این دوره به جزء تعمیرات در ساختمان شماره یک این خانه هیچ اقدامی برای اعضای این نهاد صنفی صورت نگرفته و تنها کار مثبت این نهاد دیدار هیات مدیره و تعدادی از اعضاء سوم خردادماه سال 91 همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و در دیدار با جانبازان دفاع مقدس بود.

اگر نگاهی گذرا به اساسنامه خانه سینما داشته باشیم خواهیم دید وظایف متعددی برعهده مدیرعامل است که مرور آن خالی از لطف نیست.

وظایف و اختیارات مدیرعامل:

1. مدیرعامل صرفا یک مدیر اجرایی است.

2. انجام امور اجرایی اعم از اداری، فرهنگی و مالی خانه سینما در چارچوب مصوبات هیات مدیره و امضای قراردادهای استخدامی کارکنان مورد نیاز خانه سینما که به تصویب هیات مدیره رسیده باشد.

تبصره- مصاحبه ها، اظهار نظرها و صدور بیانیه ها نیز مشمول مصوبه هیات مدیره است.

3. ارائه طرح ها و برنامه ها و نظام نامه های اجرایی منطبق با اهداف تشکل های صنفی برای تصویب هیات مدیره.

4. نصب و عزل مدیران بخش های اجرایی خانه سینما با مجوز و تائید هیات مدیره خانه سینما.

5. امضای قراردادها با اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب مصوبات هیات مدیره.

6. امضای هرگونه اوراق و اسناد تعهدآور با رعایت بند 11 ماده 34 که به تایید هیئت مدیره خانه سینما رسیده باشد.

7. تهیه و ارائه گزارش ماهانه پیشرفت امور اجرایی و تراز مالی در پایان هر دوره مالی به هیات مدیره.

8. نمایندگی خانه سینما و تشکل های صنفی عضو در مراجع قضایی و استخدام وکیل دادگستری با تایید و انتخاب هیات مدیره خانه سینما جهت طرح و اقامه دعوی حقوقی و شکایت کیفری علیه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع و پاسخگویی به دعاوی و شکایات مطروحه علیه خانه سینما.

9. در صورت لزوم مدیرعامل می تواند با تصویب هیات مدیره بخشی از اختیاراتش را به مدیران اجرایی که مورد تایید هیات مدیره باشند، تفویض کند.

 

حال باید دید با مشغله های متعدد منوچهر شاهسواری امکان تغییر در روند فعالیت خانه سینما خواهد بود و یا باز هم مانند سنوات گذشته تنها فعالیت عمده این نهاد صنفی به جای خدمت رسانی به هزاران عضو زنده خود به اطلاع رسانی برای برگزاری مراسم ترحیم سینماگران بسنده خواهد کرد. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.