چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«لانتوری» اثری سطحی، شعاری، بی جاذبه و ضد اجتماعی است/ در فیلم درمیشیان متهم و مقصر تمام نابسامانی ها و کجروی ها جامعه قلمداد شده است

لانتوری

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «لانتوری» جدیدترین ساخته رضا درمیشیان گفت: «لانتوری» اثری سطحی، شعاری، بی جاذبه و ضد اجتماعی است و نمی تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند و متأسفانه در فیلم جدید درمیشیان متهم و مقصر تمام نابسامانی ها و کجروی ها جامعه قلمداد شده است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «لانتوری» ساخته سینمایی جدید رضا درمیشیان در مقام نویسنده، تهیه کننده و کارگردان از لحاظ اندیشه و ساختار ادامه ۲ فیلم پیشین او و در واقع یک فیلم ضد اجتماعی است چرا که در فیلم درمیشیان متهم و مقصر تمام نابسامانی ها و کجروی ها جامعه قلمداد شده است؛ در این فیلم به ظاهر عاشقانه اجتماعی که بر اساس رخداد تلخ اسیدپاشی و موضوع شرعی و اجتماعی قصاص نوشته و به تصویر درآمده جمعی از بازیگران شناخته شده ایفای نقش کرده اند.

وی ادامه داد: «لانتوری» به دستمایه قرار دادن واقعه اسیدپاشی در قالب داستانی عاشقانه بیش از آنکه تصویرگر و تحلیل گر این رویداد و روایتگر عشق و ناکامی عاشقانه باشد نمایشگر رنج آور و تلخ اتفاق اسیدپاشی در بطن و متن زندگی بی قاعده اجتماعی و عشق های نافرجام و غیر همسو و افسارگسیخته و قضیه تحمل نکردن صدای مخالف همراه با نگاه سطحی به مسأله قصاص است.

آذین سپس با بیان اینکه «لانتوری» سومین فیلم درمیشیان است و او با طرح بخشی از مسائل مرتبط با معضلات قشری از نسل جوان از طریق پر رنگ کردن گناه اجتماع در کجروی جوانان و سطحی نگری به مقوله قصاص و بخشش کوشیده تا به جای ارائه نگاه جامع گرایانه و انسان شناسانه که فراتر از دانش اندک اوست به ایران امروز بپردازد اظهار داشت: وی در این راه ناکام و ناتوان مانده است و فیلم «لانتوری» در جای جای خود سرشار از کنایه های سیاسی و اجتماعی است و این اشاره ها آنقدر رو و سطحی و شعاری اند که به جای جاذبه، دافعه ایجاد کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فیلم چنانچه غیر مغرضانه ساخته می شد می توانست یک درام اجتماعی تأثیرگذار باشد ولی به دلیل بازی های کودکانه و نق زدن های سیاسی درمیشیان و نمادگرایی خامدستانه او از آدم ها و حرف ها و مضامین فیلم «لانتوری» را به یک اثر آشفته و اغراق آمیز و درشت گوی غیر سینمایی تبدیل کرده است. به عبارتی دیگر «لانتوری» از نظر درام و ساختار سینمایی فیلمی منسجم و محکم و جذاب نیست و جدا از آشفته گویی مضمونی در فرم و پرداخت هم حرف تازه ای ندارد.

آذین افزود: سازنده این فیلم که از همان آغاز فیلمسازی خود بر امواج متلاطم جریان های سیاسی و اجتماعی سوار شده است در فیلم «بغض» گرچه قابلیت هایی از خود در ساختن فیلم بروز داد ولی نه بغضی را ترکاند و نه بغضی را در گلوهای دردمند فراهم ساخت. در فیلم عصبانی نیستم هم در ادامه افراط گری اش هرچند جسورتر و البته کمی سینمایی تر ظاهر شد اما در این فیلم هم جز تخلیه ناموفق فشارهای عصبی و کج باوری هایش جلوتر نیامد و حالا در «لانتوری» با هدف تأثیرگذاری و جذب مخاطب و فارغ از هرگونه درام پردازی و ملموس نمایی موضوعات و کاراکترهای فیلم باز هم سعی کرده تا هرطور شده تأمین کننده نظرات الکن کسانی باشد که چون او آشفته می اندیشند.

این منتقد سینما تأکید کرد: «لانتوری» می توانست یک جور سینمای اجتماعی آسیب شناسانه باشد اما به فیلمی تبدیل شده که درمیشیان ژورنالیست به هر قیمت می خواهد مخاطب را با آن همراه کند اما این اتفاق نمی افتد چرا که موقعیت های داستانی و آدم های درگیر قصه در سطح حرکت می کنند و به زور و تصنع کنار هم ردیف شده اند تا فرم و قالب و مضمون شکل بگیرد که برای تماشاگر مهم و تأثیرگذار و متفکرانه نیست! «لانتوری» هم مانند دیگر ساخته های کارگردانش و این بار غلیظ تر نگاه ژورنالیستی وی را در روایت های شبه مستند نشان می دهد.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «لانتوری» سازنده اش را به مسیری هدایت می کند که جز شعار و سطحی نمایی و بدبینی و تلخ نمایی و انفجار عقده های فردی و گروهی ثمری ندارد و اگر این فیلمساز جوان به موقع به خود نیاید و درباره خویش فیلم ها و حرف های سینمایی و اجتماعی اش و استفاده های به جا و نا به جا از ابزار سینما دست به اصلاحات فکری و اجرایی نزند به بازیچه دست دیگران مبدل نشود چه بسا آینده خود را به عنوان یک انسان و سینماگر تباه سازد؛ «لانتوری» فیلم مهمی نیست و از هیچ زاویه ای قابلیت نقد را ندارد.

گفتنی است؛ عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان، نویسنده، تهیه کننده: رضا درمیشیان/ مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی/ تدوین: هایده صفی‌یاری/ موسیقی: کیهان کلهر/ طراحی و ترکیب صدا:  محمدرضا دلپاک، / مدیر تولید: محمد رضا منصوری/ طراح چهره‌ پردازی سه بعدی: عبدالله اسکندری/ طراح چهره‌ پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه: محسن نصراللهی/ طراح لباس: گلناز گلشن/ صدابردار: سعید بجنوردی/ مدیر برنامه‌ریزی: افشین رضایی‌/ دستیار اول کارگردان: امیرحسین غیاثوند/ جلوه‌ های بصری: امیر سحرخیز/ مشاور تولید: احسان ظلی پور/ مشاور رسانه ای: سعید حسینی/ عکاس: نوشین جعفری. بازیگران: باران کوثری، نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب، وحید قاضی زاهدی، هادی احمدی، شهریار فرد، امیر حسین طاهری، امیر رضا رنجبران، میثم نوروزی، علیرضا خاتمی، رضا رباط جزی، حامد اسماعیل زاده، پانته آ غدیریان، محمد حسین پور، نظام الدین کیایی.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۱۳:۴۴
    0 0
    «موضوع فیلم چنانچه غیر مغرضانه ساخته می شد» ...نقد فیلم هم اگر غیر مغرضانه نوشته می شد!!!!!
  • شهاب ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ - ۰۹:۲۳
    0 0
    این منتقد که فقط توهین کرده بود.از منتقد انتظار داشتیم بحث فنی تری انجام بده. به نظر من بزرگ ترین مشکل فیلم تغییر تم و جریان فیلم از نیمه فیلم به بعده.یعنی در حالی که از اول فیلم فکر میکنیم داریم یک فیلم چپ گرایانه با افشای رانت خوری و اختلاف طبقاتی رو میبینیم که خوب هم ساخته شده به یکباره تغییر جهت میده به موضوعات تکراری قصاص و حقوق زنان و... و خیلی کشدار و خسته کننده پر میشه از فحش و کلمات رکیک و سرعت رخدادهامیاد پایین.یعنی ایراد بزرگ فیلم ناهمگون بودنه انگار یه فیلم میبینیم با دو ژانر مختلف!
  • ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ - ۰۲:۵۸
    0 0
    نه اینگونه نیست مشخص است حضرات طعنه ها را دریافته اند و برای پاتک زدن دنبال واژه پیچی و ...هستند این فیلم و این شیوه برای بیان نو بود یک جورایی از زوایای مختلف مسئله را دیده بود از این منظر جالب بود تلفیق حالت مستند گونه و تحلیلی در متن فیلم جالب بود ...فیلم داعیه برتر بودن ندارد منتهی مسئله اسید پاشی و بزه و خشم و روابط انسانی را نو تر بیان کرده ... البته و صد البته همراه با اکثر آدم های عادی از نابهنجاری مسلط نیز انتقام های ظریفی گرفته که حالا باید زخم زبان هایی رو هم تحمل کند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.