جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۶

در آستانه روز مقاومت اسلامی عنوان شد؛

بیدل: عدم حضور مدیریت دغدغه مند در نهادهای فرهنگی و عدم تخصیص بودجه کافی باعث زوال سینمای مقاومت شده است

داود بیدل*

سینماپرس:داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز مقاومت اسلامی گفت: عدم حضور مدیریت دغدغه مند در نهادهای فرهنگی و عدم تخصیص بودجه کافی باعث زوال سینمای مقاومت شده است و مدیران فرهنگی در سایر دستگاه ها و نهادها باید به این ۲ اصل اساسی توجه جدی داشته باشند و تدبیری برای رشد و اعتلای سینمای مقاومت کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موضوعاتی نظیر دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و یا حتی اقتصاد مقاومتی و سایر موضوعات مشابه که در حیطه موضوعات استراتژیک جای می گیرند آثاری سفارشی محسوب می شوند که دستگاه های دولتی و مدیران باید تمام بودجه آن را مهیا کرده و برای ساخت آن فیلم ها اقدام کنند چرا که نه بخش خصوصی توان ورود به این حوزه را دارد و نه می تواند بدون پشتوانه دولتی وارد این حوزه شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سینما و تلویزیون به نوعی جنبه سرگرمی دارند و اغلب تهیه کنندگان و فیلمسازان جنبه مخاطب پسند و سرگرمی بودن آن را مد نظر قرار داده و بر همین اساس مبادرت به تولید آثاری می کنند که بتواند با ذائقه تماشاگر امروزی جور در بیاید و از این رو چندان تمایلی از این بخش هنرمندان برای ورود به حوزه تولید آثار استراتژیک دیده نمی شود.

بی دل سپس با بیان اینکه سینمای مقاومت نیاز به اختصاص بودجه ای مستقل از بودجه سینمای کشور دارد اظهار داشت: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خصوص اعضای حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس در پی آن باشند تا بودجه ای مستقل برای سینمای مقاومت در نظر گیرند و از سوی دیگر سایر نهادها مانند سپاه، بسیج، حوزه هنری و... دست در دست هم دهند تا ما سالانه شاهد تولید چندین اثر شاخص در زمینه سینمای مقاومت اسلامی در کشور باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم که اگر این مشکلات و موانع از سر راه فیلمسازان برداشته شود همگی آن ها با طیب خاطر جلو آمده و برای این سینما مبادرت به تولید فیلم می کنند؛ خوشبختانه افراد دغدغه مند در کشور ما کم نیستند و من شخصاً بسیار مایلم که در این حوزه و همچنین حوزه دفاع مقدس تولید فیلم داشته باشم.

این فیلمساز افزود: البته فیلمسازانی که در این حوزه ها مبادرت به ساخت فیلم می کنند بایستی بر اساس ذائقه مخاطب امروزی مبادرت به تولید فیلم کرده و با استفاده از تکنیک های روز دنیا و ترفندهای داستانی کاری کنند تا مخاطب پای فیلم های شان بنشیند؛ اگر ما شاهد آن هستیم که در سینمای جهان آثار جنگی با استقبال مردم مواجه می شوند به دلیل آن است که فیلمسازان با شناخت از علوم رواشناسی و جامعه شناسی می دانند که مخاطب امروزه چه آثاری را می خواهد دنبال کند و بر اساس نیازهای آن ها فیلم های شان را می سازند.

بیدل یادآور شد: به عنوان مثال زمانی که کارگردانی نظیر اسپیلبرگ فیلم «اسب جنگی» را در رابطه با جنگ جهانی که دهه ها قبل صورت گرفته می سازد و بسیاری از مردم در سراسر جهان بارها و بارها این فیلم را تماشا می کنند به این دلیل است که این فیلمساز بر اساس نیازهای روز مردم جهان مبادرت به ساخت فیلم کرده و دیدگاهی یک جانبه و یک سویه نداشته است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه ما در سینمای کشورمان نه تنها در حوزه تولید آثار استراتژیک که در سایر زمینه ها نیز مخاطب را فراموش کرده ایم و به همین دلیل است که یا تنها در فیلم های مان شاهد شعار دادن های مختلف هستیم و یا با دیدگاه یک سویه فیلمساز مواجهیم و همین باعث شده تا سینمای کشور ما روز به روز بیشتر از گذشته دچار بحران هویت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.