یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«امکان مینا» ضعیف، آشفته و سطحی و شعاری ترین فیلم کمال تبریزی است

امکان مینا

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «امکان مینا» جدیدترین ساخته سینمایی کمال تبریزی گفت: «امکان مینا» ضعیف، آشفته و سطحی و شعاری ترین فیلم کمال تبریزی است. فیلم نه تنها داستانک و کاراکترهای پرداخت نشده و موضوع سطحی دارد که از نظر ساختاری سینمایی هم سخت آزار دهنده، پراکنده و نابسامان است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کمال تبریزی به واسطه پیشینه ساخت فیلم های مطرح و تماشایی دفاع مقدسی و اجتماعی و آثار جنجال برانگیزی مانند «مامولک» و «لیلی با من است» و سریال های «شهریار»، «دوران سرکشی» و «سرزمین کهن» از جمله فیلمسازان شاخص سینمای ایران و تلویزیون محسوب می شود؛ او که ساخت انواعی از فیلم های اجتماعی، انتقادی، سیاسی و ارزشی را در کارنامه هنری خود دارد در تازه ترین ساخته سینمایی اش با عنوان «امکان مینا» با بسترسازی بخشی از تاریخ معاصر کشور برای ارائه یک داستانک عاشقانه خانوادگی گوشه ای از تاریخچه فعالیت سازمان مجاهدین خلق را به تصویر کشیده است.

آذین ادامه داد: «امکان مینا» که کوشیده داستانک های عاشقانه مینا و مهران و حوادث مرتبط با مینا و سازمان را در کنار و پیوند با یکدیگر بازگو کند به دلیل کم کاری و سطحی نگری کارگردان و فیلمنامه ضعیف، غیر منسجم و غیر جذاب، پرداخت ها و فضاسازی های بسیار دم دستی و کلیشه ای و ضعف آشکار در شخصیت پردازی و بازی های متوسط در بازسازی و ارائه قصه های نیم بند عاشقانه و خانوادگی و افشاگری سازمان مذکور ناتوان ظاهر شده و در نمایش هر ۳ بخش موضوعی فیلم با شکست مواجه گردیده است.

این منتقد سینما سپس با تأکید بر اینکه «امکان مینا» ضعیف، آشفته و سطحی و شعاری ترین فیلم کمال تبریزی است اظهار داشت: این فیلم نه تنها داستانک و کاراکترهای پرداخت نشده و موضوع سطحی دارد که از نظر ساختاری سینمایی هم سخت آزار دهنده، پراکنده و نابسامان است. ضعف های فراوان «امکان مینا» مخاطب را در اینکه آن را کمال تبریزی ساخته باشد به تردید می اندازد چرا که این کارگردان به خوبی دکوپاژ، درام و شخصیت پردازی را می شناسد و در کارگردانی و صحنه سازی متبحر است ولی این ها چیزهایی هستند که در «امکان مینا» دیده نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این فیلم شانزدهمین فیلم سینمایی این کارگردان و یک اثر پریشان عاشقانه و اجتماعی است که سعی دارد قصه ضعیف و ملتهب خود را در دهه ۶۰ و ضمن تورق گوشه ای از فعالیت های منافقین مطرح کند. این فیلم صرف نظر از سفارشی بودن یا نبودنش نمایشگر قابلیت های شناخته شده تبریزی نیست. این فیلم می توانست یک درام عاشقانه در عرصه مناسبات سیاسی و اجتماعی و حکایت گر تأثیرات و تناقضات انسانی و سیاسی و فکری شخصیت های اصلی فیلم باشد ولی نبود پژوهش لازم و بسنده کردن فیلمساز و فیلمنامه نویس به دانسته های ناقص خود درباره تاریخ و سازمان منافقین و کامل نبودن پردازش شخصیت ها و عدم خلاقیت در ساختار و روایت فیلم مانع از شکل گیری سینمایی این رویدادها در «امکان مینا» شده است.

آذین تأکید کرد: داستان نارسای فیلم با افشای ارتباط مینا با منافقین از نیمه درجا می زند و فیلم با مرگ سهل انگارانه مهران و کلی سوأل بدون پاسخ تاریخی و اجتماعی و شخصیتی تمام می شود. فیلمنامه نابسامان، مضمون بدون نقد و تحلیل تفکر سیاسی و ساختار خامدستانه از ضعف های اصلی «امکان مینا» است. تنها از بازی های میلاد کی مرام، مینا ساداتی و سیامک صفری به عنوان کمترین امتیازهای این فیلم می توان یاد کرد.

وی در خاتمه افزود: «امکان مینا» حتی از ساخته های متوسط دوران نخست فیلمسازی کمال تبریزی عقب تر است شاید ساخت این اثر سینمایی نتیجه بی میلی و اکراه تبریزی در ساختن یک فیلم سفارشی یا نشانگر درجا زدن او در سینما باشد. متأسفانه فیلم دیگر این سینماگر با عنوان «دونده زمین» هم اثری شاخص نبود. کمال تبریزی این روزها چه می کند و افق نگاهش به کدامین سمت است؟

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: تردید، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند...

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان: کمال تبریزی/ تهیه کننده: منوچهر محمدی/ نویسنده: فرهاد توحیدی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ تدوین: محمد رضا موئینی، هدی موئینی/ طراح گریم: سعید ملکان/ طراح صحنه و لباس: بهزاد کزازی/ مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی/ مدیر تولید: مجید کریمی/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار/ عکاس: زهرا مصفا/ دستیار کارگردان: محمد ثقفی/ مدیر تدارکات: سید رسول حاتمی. بازیگران: میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی، علی مردانه

نظرات

  • وحید ۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۱۱:۲۵
    4 5
    تنها نکته مثبت فیلم بازی میلاد کی مرام و سکانس پایانی با کرین عالی بود اما انتظارات از کمال تبریزی بیش از این است.روزتان مبارک
  • مصطفی ۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۱:۴۰
    4 4
    دقیقا حق باشماست ،، دیروز به همراه خانواده به دیدن این فیلم رفتیم که چشمم به ساعت بود که هر چی زوتر بریم بیرون. ابتدا با شوق و ذوق رفتیم تو سالن و در انتها با غم و اندوه اومدیم بیرون. از آقای تبریزی بعید بود.
  • نوید ۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۱۲:۳۶
    4 15
    بر خلاف نوشته بالا، معتقد هستم که فیلم بسیار خوش ساختی بود و عنصر غیر قابل پیش بینی بودن و غافلگیر کننده بودن به دفعات بیننده را در بهت قرار میدهد. جز معدود فیلم هایی در حال نمایش است که در حین تماشا زمان را از یاد خواهید برد. "نقد" نوشته شده از جبار آذین بسیار جانب دارانه، به دور از واقعیات و اخلاق حرفه ای نقد است.
  • ۱۳۹۵/۰۵/۲۹ - ۱۶:۰۳
    5 4
    ساده بگم , فیلم کاملا بی سر و ته و آب دغ خیاری بود , حیف پول بلیطی که حروم کردیم
  • فرزاد ۱۳۹۵/۰۶/۱۲ - ۱۴:۵۶
    5 3
    خیلی در حق این فیلم بی انصافی کرده اید. اصلا اینطور که شما میگید نبود بلکه برعکس هم طرح داستانی جذاب و پرکششی داشت و هم غفلگیری های بسیار جالبی داشت. من که به دوستانم توصیه کردم فیلم را ببینند و اونهاهم بعد از دیدنش واقعا راضی بودند.
  • آرمان ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ - ۰۰:۱۵
    4 2
    واقعا عالی بود کاملا با دوستمون موافقم ک زمان رو فراموش کردم کاملا جذاب و دیدنی بود حال و هوای نا امن و ترسناک اون موقع رو روایت کرد خ وقت بود درگیر فیلمی نشده بودم بعد از اتمامش
  • مرتضي ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ - ۱۱:۱۲
    3 3
    من اين فيلمو ديشب ديدم. نكات مبهم و تناقض تو اين فيلم ديده ميشه. اما كارگرداني كمال تبريزي خيلي خوب بوده. بايد بدونيم يك فيلم عالي مثل يك قطعة موسيقي عالي يا هراثر بي بديل ديگه اي تركيبي از چندين عنصره كه هر كدوم در نوع خودشون بي همتا هستن و البته كارگردان يا آهنگساز اونارو بخوبي رهبري ميكنه. يك فيلم عالي تركيبي از فيلمنامه، هنرپيشه ها و توانايي شخصي اونها، صدابرداري، فيلمبرداري، تدوين، تهيه كنندگي و عوامل بسيار زيادي است كه كارگردان بايد اونارو كنارهم بخوبي بچينه. باتوجه به اين عناصر اوليه، كمال تبريزي بنسبت بسياري از فيلمهاي كنوني تونسته كار ظاهراً منقضي شده رو خوب از آب دربياره و خب نامزد جوايز هم شد. ولي واقعاً بعد از مدتها فيلمي ديدم كه ذهنمو درگير كرد، نه بخاطر مبهم بودن اتفاقاتش يا شخصيتهاش، بلكه بيشتر بخاطر ساكنسهاي ريز و ظريفش و تطبيقش با شرايط الان و همچنين چرخشهاي فكري كمال تبريزي كه از دانشجويان خط امام بوده.
  • ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۲:۵۸
    1 2
    من کاملا بانظر آقای آذین موافقم ، وقتی فیلم رو دیدم اصلا باورم نمیشد که آقای تبریزی این فیلم رو ساختند ، داستانی عجولانه با قضاوتی ناقص از یک جریان سیاسی من امیدوارم که این ساخته آقای تبریزی یک فیلم سفارشی بوده باشد تا اثر هنری این کارگردان عزیز. آقای تبریزی این مقام و این جایگاه هنری را به راحتی بدست نیاوردند که آنرا به راحتی از دست بدهند ،وظیفه یک هنرمند روشنگری در یک جامعه هست و چه خوب میشد که این فیلم ساختهی آقای تبریزی نمی بود
  • سید ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۶:۱۱
    4 2
    ظاهراً هر چه فیلم سازان جوان ما مثل هومن سیدی و مانی حقیقی پیشرفت می کنند، کارگردانان با اسم و رسم مثل کمال تبریزی فیلم هاشون افت میکنه. من موندم این چه فیلمی که ایشون ساخته؟ نه داستان درست و حسابی داره و نه سینمای هنری رو میشه در اون دنبال کرد. دیدنش فقط وفت تلف کردنه. واقعاً عجیبه کا کارگردانی مثل اقای تبریزی همچین فیلمی ساخته.
  • شهاب ۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۲۱:۲۹
    2 1
    قابل قیاس با فیلم سیانور بهروز شعیبی که جای بچه کمال تبریزی هم هست نیست.حیف کمال که خودراباهرپروژه ای همراه میکند
  • نرگس ۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۹:۴۱
    3 1
    اتفاقا فیلم بسیار خوبی بود آفرین بر کمال تبریزی
  • وحید ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۵
    0 2
    واقعا فیلم ضعیفی بود، از کارگردان مارمولک و لیلی با من است،چنین فیلمی بعید بود واقعا دیدش نسبت به دهه پنجاه اینه؟!!!
  • بتی ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۵:۴۴
    0 1
    آقا ما نفهمیدیم این مینا خانوم مجاهد بود یا اطلاعاتی جمهوری اسلامی اول فیلم یک مجاهد پاک بود بعد شد نفوذی بعد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.