شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۲

شاه حاتمی: بی کفایتی مدیران باعث بیکاری گسترده اهالی سینما شده است/ ایوبی تنها کاری که بلد است عکس گرفتن با بزرگان سینما است!

علی شاه حاتمی

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما گفت: بی کفایتی مدیران باعث بیکاری گسترده اهالی سینما شده است و هیچ دلیل دیگری برای بیکاری اهالی سینما و تلویزیون و هنرمندان وجود ندارد متأسفانه ما طی یکی دو سال گذشته شاهد خروج تعداد کثیری از هنرمندان بودیم که به دلیل داشتن غم نان و بیکاری به شبکه های ماهواره ای مانند «جم» پناه آوردند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود بسیاری دیگر نیز به زودی ترک وطن خواهند کرد.

کارگردان سریال های محبوب «خوش رکاب» و «خوش غیرت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من بسیار افسوس می خورم که در کشور ما مسأله فرهنگ و هنر چندان اهمیت و جایگاهی ندارد و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و به ویژه آمریکا ما شاهد آن هستیم که مسأله فرهنگ اولین دغدغه مسئولان شان است و بعضاً بودجه های هنگفتی را در حوزه فرهنگ صرف می کنند و حتی گاهاً دیده می شود که بودجه فرهنگی شان از بودجه نظامی شان بیشتر است اما در کشور ما مسأله فرهنگ اصلاً دیده نمی شود.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر ما شاهد آن بودیم که مسئولان دولتی هیچ اهمیتی به حوزه فرهنگ و هنر ندادند و همین باعث شد تا بخش اعظمی از هنرمندان در رشته های مختلف هنری و به ویژه سینما بیکار و خانه نشین شوند و این در حالی است که اگر آن ها به این حوزه مهم اهمیت می دادند ما می توانستیم شاهد آن باشیم که هنرمندان همگی سر کار باشند، دغدغه نان و امرار معاش نداشته باشند و از سوی دیگر با ساخت تولید آثار ارزشمند مبتنی بر فرهنگ اصیل مان تو دهانی به کشورهایی بزنیم که همواره علیه فرهنگ ما فعالیت می کنند.

شاه حاتمی سپس با انتقاد شدید از رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: ایوبی تنها کاری که بلد است عکس گرفتن با بزرگان سینما است!؛ این فرد دغدغه فرهنگ و هنر را ندارد و طی این مدتی که بر مسند مدیریت سازمان سینمایی بوده نه از بخش خصوصی سینما حمایت کرده و نه از بخش دولتی!

کارگردان فیلم سینمایی «ترکش های صلح» خاطرنشان کرد: وضعیت سینمای ما این روزها بسیار اسفبارتر از آن چیزی است که می تواند در ذهن بگنجد و من شخصاً هیچ گونه امیدی برای بهبود شرایط ندارم و آنقدر ناامیدی بر هنرمندان ما مستولی شده که اصلاً نمی توانیم هیچ گونه نگاه خوش بینانه ای برای رشد و اعتلای سینمای کشور داشته باشیم.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این روزها یک نوع سونامی فاجعه بار دامن حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما را گرفته و اگر از سوی مقامات ارشد کشوری تدبیری برای این شرایط اندیشیده نشود ما در آینده ای نه چندان دور با بحرانی بسیار عجیب و غریب روبرو می شویم که دیگر نمی توان از آن خلاصی پیدا کرد؛ متأسفانه وضعیت فرهنگی در کشور ما آنقدر اسفبار است که حتی چندی پیش شاهد بودیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تمایلی به حضور در کمیسیون فرهنگی را نداشتند چرا که این حوزه چندان نان و آبی برایشان ندارد و تنها افرادی تمایل به حضور در آن را دارند که دغدغه داشته باشند!

گفتنی است؛ علی شاه فعالیت هنری را در سینما با بازیگری و کارگردانی در فیلم های کوتاه آغاز کرد. از جمله آثار سینمایی وی می توان به «پرواز مرغابی ها»، «آوای زندگی»، «کولی» «لاک پشت»، «آخرین شناسایی»، «پرنده آهنین» و... اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۱۶:۰۵
    0 0
    این آقایانی که بعنوان مدیران سینمایی کشور فعالیت می کنند خود را سپر بلای مدیران در سایه قراردادند از خود هیچ اراده وفدرت وانگیزه مدیریت ندارند حتی متوجه این هم نیستند که توسط دیگران مدیریت می شوند در چندین برنامه شخصا دیدم که اینها کاره ای نبودند فقط زمینه ساز افرادی هستند که اینها را هدایت می کنند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.