جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۷

تحلیل وضعیت تولید فیلم کوتاه در کشور/ ۱

توکلی: در سال های اخیر تولید کمی فیلم کوتاه در کشور افزایش داشته اما از نظر کیفی همچنان دچار مشکل هستیم/ نیاز به تأسیس شورای تأیید فیلمنامه کوتاه در انجمن سینمای جوانان داریم

رقیه توکلی کارگردان مستند

سینماپرس: رقیه توکلی فیلمساز جوان کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: این روزها شرایط فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه نسبت به زمانی که فیلمسازان بایستی فیلم ها ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری می ساختند و شرایط در دسترس بودن تجهیزات سینمایی برای تولید آثار کوتاه خود پروسه ای طولانی بود و باعث می شد بسیاری افراد نتوانند به موقع فیلم های شان را بسازند به نسبت آسان تر شده و از همین رو در سال های اخیر تولید کمی فیلم کوتاه در کشور افزایش داشته اما از نظر کیفی همچنان دچار مشکل هستیم.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها جوانان علاقمند به هنر هفتم به راحتی با دوربین های موبایل خود در ساده ترین شکل ممکن مبادرت به ساخت فیلم می کنند و فیلم های شان هم در جشنواره های مختلف به نمایش گذاشته می شود و در واقع همه جوره برای حضور آن ها در سینمای کوتاه شرایط مهیا است اما این مسأله تنها باعث شده تا تعداد آثار تولیدی در حوزه فیلم کوتاه رو به افزایش بگذارد و متأسفانه ما از لحاظ کیفیت همواره با آسیب و مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلاتی که این روزها ما با آن دست به گریبان هستیم این است که برخی از این افراد که یک فیلم ۲ یا ۳ دقیقه ای می سازند خود را در زمره کارگردانان حرفه ای سینما به شمار می آروند و فکر می کنند که با ساخت این فیلم دیگر فیلمساز کامل شده اند و این امر می تواند برای تداوم حضور آن ها در آینده سینما بسیار بد و خطرناک باشد چرا که شرایط تولید فیلم در سینمای بلند و حرفه ای به هیچ عنوان ساده و آسان نیست و کمتر فیلمسازی است که می تواند در حوزه سینمای بلند مبادرت به تولید فیلم کند و این مسأله ای است که باید در همان ابتدای کار به علاقمندان گوشزد شود.

توکلی با بیان اینکه مدعی شدن فیلمسازان جوان منتج به آن می شود که ضربات جبران ناپذیر روحی و روانی برای خود و افراد جامعه و خانواده های شان به وجود آید اظهار داشت: ما نیاز به تأسیس شورای تأیید فیلمنامه کوتاه در انجمن سینمای جوانان داریم تا تنها فیلم های کوتاهی بتوانند تولید شوند که فیلمنامه های شان مورد تأیید اعضای این شورا باشد و ما شاهد آن نباشیم که سالانه تعداد کثری فیلم ساخته می شود و روی دست صاحبان اثر می ماند بلکه تنها فیلم هایی تولید شود که حداقل فیلمنامه های شان حرفه ای باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «مادری» خاطرنشان کرد: علاوه بر وظیفه انجمن سینمای جوانان ایران برای حمایت از تولیدات سینمای حرفه ای سایر نهادهای مرتبط با سینما هم می توانند از حوزه فیلم کوتاه که آینده سازان سینمای کشور در آن مشغول به فعالیت هستند حمایت کنند و خوشبختانه ما شاهدیم که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس طی سال های اخیر در حوزه تولید فیلم کوتاه فعالیت چشمگیر و حرفه ای داشته است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در نهایت من می خواهم یک بار دیگر به تمامی علاقمندان به سینما که در حوزه تولید فیلم کوتاه فعالیت می کنند یادآور شوم که ورود به سینمای بلند و حرفه ای بسیار سخت است و کسی نمی تواند به همین راحتی وارد این حوزه شود و قطعاً افرادی می توانند به این حوزه وارد شوند که سخت کوش باشند البته در کنار سخت کوشی این روابط میان اهالی سینما است که یکی دیگر از حرف های اصلی را برای ورود به حوزه سینمای حرفه ای می زند که همگان باید نسبت به این امور آگاهی کامل داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • بماند ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ - ۱۲:۴۴
    0 0
    کاملا مخالف هستم !!! این یعنی همین وضعی که در سینمای بلند دچار شدیم را به فیلم کوتاه هم سرایت بدیم یعنی دورهمی فیلمسازان فیلم کوتاه که فقط یه عده ای کار کنند. در همه جای دنیا فیلم کوتاه آزاد بوده و هرکسی با هر وسیله و ایده ای میتواند فکر خود را به افراد دیگر نشان دهد در آمریکا و هند که پرفروش ترین فیلم ها را در دنیا دارند بیشترین تولید فیلم کوتاه و هم راستای آن بیشترین جشنواره های فیلم کوتاه را دارا می باشند مشکل فیلم کوتاه همین نکاه دوستانی است که نتوانسته اند از سینمای کوتاه به رویاهای بلند خود برسند و به فکر آسیب شناسی و مسدود سازی برای جوانان هستند . حال چرا باید جوانانی که میخواهد تجربه و خطا را در سینمای کوتاه تجربه کنند اسیر باند بازی بشوند که تحت عنوان شورای فیلمنامه کوتاه شکل بگیرد در هند و آمریکا وجود جشنواره های متعدد فیلم کوتاه علاقه مردم را به سینمای بلند هم افزاریش داده جشنواره هایی که تعداد محدودی جوایز بالایی دارند و بیشتر نمایش فیلم ها و تقدیر کلامی مد نظر آنهاست مشکل فیلم کوتاه ما جشنواره های بی هدف داخلی است !!! جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده و پس از آن جشنواره های حسنات ، رویش ، کومش ، رضوی، موج و .... همه و همه با کپی برداری از جشنواره فیلم کوتاه فرآیندی تکراری را درسینمای ایران ایجاد میکنند هیئات انتخاب تکراری فیلم های تکراری داوران تکراری و جوایز بالای تکراری در حالی که اگر جشنواره خصوصی و غیر دولتی با جوایز کم و قدرت نمایش بالا در کشور ظهور کنند زمینه اوج گیری سینمای ایران را فراهم میکند در جواب آخر به حرف های خانم توکلی جشنواره ساندیس آمریکا که در حال حاضر یکی از معتبر ترین جشنواره های فیلم کوتاه در جهان می باشد با همین شعار حمایت فیلمسازان مستقل و کم بودجه شکل گرفت و توانست باعث رشد سینمای هالیوود بشود باید به تک تک جشنواره های فیلم کوتاه در ایران به نگاه استعداد یابی دیده بشود نه هی تکرار مکررات. دورهمی بودن و دورهمی خوش بودن دردی از سینمای ایران و فیلم کوتاه و بلند نمیکند. اگر مسیر اصلی سینما ایران به دورهمی تبدیل شده با جشنواره های فیلم کوتاه این مسیر را باز نگه دارید نه شما هم سنگ جلو پای جوانان بزارید بهتره برای کارشناسی در این زمینه تحقیقات بین المللی صورت بگیرد. ببا تشکر_ یک فیلمساز کوتاه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.