یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱۰

فلاح پور: عدم وجود نگاه استراتژیک در حوزه سینما باعث بیکاری مطلق سینماگران شده است/ خانه سینما توجهی به اعضایش ندارد

اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با بیکاری گسترده اهالی سینمای کشور گفت: عدم وجود نگاه استراتژیک در حوزه سینما باعث بیکاری مطلق سینماگران شده است و متأسفانه هیچ شخصی در پی آن نیست تا با مسئولیت پذیری تدبیر اساسی برای جلوگیری از این بحران داشته باشد و همین باعث شده تا ما به آینده هیچ امیدی نداشته باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدت های مدیدی است در رابطه با معضل مهم و گسترده بیکاری اهالی سینمای کشور صحبت می شود اما متأسفانه هیچ اتفاق سیستماتیکی برای حل و رفع این معضل رخ نداده و همین باعث شده تا در حال حاضر نگرانی ها راجع به موضوع مهم بیکاری سینماگران افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: معضل بسیار مهم بیکاری بدنه سینمای کشور ریشه در مشکلات اقتصادی دولت دارد و ما نه تنها در سینما که در تلویزیون هم با همین بحران و آسیب های جدی مواجه هستیم و معتقدم که در اصل آنچه باعث بیکاری سینماگران شده دولتی بودن حوزه فرهنگ و هنر در کشور است و ما اگر به سمت و سوی خصوصی سازی واقعی سینما به پیش می رفتیم با این گونه مشکلات مواجه نمی شدیم.

فلاح پور سپس با بیان اینکه عدم توجه به این مسائل در آینده ای نه چندان دور تبعات وخیمی را برای سینمای کشور به همراه می آورد اظهار داشت: این روزها به جز جمع معدودی از افرادی که با دولت ارتباط دارند و مرتب می توانند مبادرت به ساخت فیلم و سریال کنند سایر سینماگران پشت درهای بسته مانده اند؛ دولت در حالی دم از خصوصی سازی سینما می زند که رسماً حمایت های چند جانبه دولتی از برخی سینماگران خاص می کند که تمامی آن ها را اهالی سینمای کشور به خوبی می شناسند!

کارگردان فیلم تلویزیونی «بومرنگ» در بخش دیگری از این گفتگو به ضرورت توجه خانه سینما به عنوان نهادی صنفی به معضل بسیار مهم بیکاری سینماگران اشاره کرد و گفت: خانه سینما نهادی صنفی نیست و اصلاً توجهی به اعضایش ندارد؛ مدیران یک نهاد صنفی واقعی در اصل باید به تأمین معیشت اهالی شان توجه داشته باشند اما متأسفانه خانه سینما این روزها تبدیل به مکانی برای برگزاری تجمعات سینمایی و یا سیاست گذاری راجع به مسائلی شده که در اصل به سینمای کشور و سینماگران آن ارتباطی ندارد!

وی افزود: مرتباً برخی افراد خاص در شورای مرکزی خانه سینما حضور پیدا می کنند که در اصل مشکلات معیشتی اهالی سینما برایشان اهمیتی ندارد و اصلاً از آمار بیکاری فزاینده ای که گریبان بدنه سینمای کشور را گرفته خبر ندارد و این روش بسیار غلط است.

فلاح پور سپس سیاست گذاری های غلط مدیران تلویزیون مبنی بر عدم تولید «تله فیلم» را یکی دیگر از عوامل اصلی بیکاری سینماگران برشمرد و اظهار داشت: هر تله فیلم حداقل می توانست معاش ۵۰ نفر از اهالی سینما را تأمین کند اما سیاست گذاری های غلط برخی مدیران مانع از ادامه تولید تله فیلم ها شد و این اتفاق وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از اهالی سینمای کشور را وخیم کرد و باعث شد تا آن ها به سمت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گرایش پیدا کنند و یا به طور کل از کار سینما دور شده و در حیطه دیگری مشغول به کار شده و امرار معاش نمایند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه سال های اخیر سیل عظیمی از افرادی که هیچ تجربه ای در زمینه تولید فیلم نداشتند به عنوان کارگردان فیلم ها و سریال های تلویزیونی و سینمایی به جرگه فیلمسازان راه پیدا کرده اند و همین امر ضربات زیادی را به اهالی واقعی سینما وارد ساخته است و ما در این بخش نیز نیاز به یک مدیریت و تدبیر جدی و اساسی داریم تا هر شخصی نتواند به عنوان تهیه کننده و کارگردان به راحتی  حضور پیدا کند و با ساخت برنامه های نازل و پیش پا افتاده باعث قهر مخاطب و بیکاری نیروهای متخصص شود.

گفتنی است؛ اسماعیل فلاح پور متولد ۱۳۴۴ رشت، فارغ التحصیل کارگردانی از مجتمع دانشگاهی هنر است. وی فعالیت فیلمسازی را سال ۱۳۷۴ با فیلم کوتاه آغاز کرد. «تیک» و «حرفه ای» از ساخته های سینمایی این فیلمساز است و «داستان پاییزی»، «بلند گریه کن»، «عبور از شب»، «ما هنوز زنده ایم» و... از جمله تله فیلم های وی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.