شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

نگاهی به رتبه بندی روزنامه های کشور؛

روزنامه‌های سینمایی چقدر یارانه می‌گیرند؟/ وقتی برخی برای تخریب سینماپرس دست‌وپا می‌زنند!

روزنامه هنرمند-سینما-بانی فیلم-صبا

سینماپرس: چهارشنبه گذشته رتبه بندی روزنامه های کشور برای سال ۱۳۹۴ از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شد، اما این نتایج برای سینمای کشور خوش یمن نبود. باید متولیان و مدیران سینمایی کشور بدانند که معادلات رسانه ای امروز خصوصا برای سینما بسیار تغییر کرده و باید این تغییر را درک کرد و پذیرفت. تغییری که با نگاه مجدد به رتبه بندی رسانه های سینمایی بیشتر از پیش خود را آشکار می کند.

کسب رتبه ۵۱ برای روزنامه سینما، رتبه ۵۴ برای بانی فیلم و رتبه ۹۱ برای وصف صبا و رتبه ۹۲ برای هنرمند در بین ۱۲۰ روزنامه کشور نمی تواند برای روزنامه های سینمایی خبر نوید بخشی باشد.

این فاصله زیاد نشان از این واقعیت دارد که روزنامه های سینمایی نتوانسته اند جایگاه واقعی سینما را دربین عموم مخاطبان تبیین کنند و تنها تبدیل به عنوان هایی شده اند که اهالی سینما آنها را می شناسند!

آنجا این رتبه بندی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که کمتر از یک ماه پیش رتبه بندی پایگاه های خبری کشور اعلام شد و دو سایت سینمایی در بین ۹۹ پایگاه خبری جایگاه های ۱۴ و ۱۷ را به خود اختصاص دادند.

این همه در حالی اهمیت بیشتر می یابد که بدانید این رسانه های سینمایی با این رتبه ها در سال ۹۴ چه میزان یارانه مطبوعات دریافت کرده اند.

طبق اعلام معاونت مطبوعاتی برای سال ۹۴ روزنامه سینما با رتبه ۵۱ در حدود ۴۵ میلیون تومان، بانی فیلم با رتبه ۵۴ در حدود ۱۲۲ میلیون تومان و وصف صبا با رتبه ۹۱ در حدود ۹۳ میلیون تومان و روزنامه هنرمند با رتبه ۹۲ در حدود ۱۸۹ میلیون تومان یارانه دریافت کرده اند و این همه در حالی است که سینماپرس با همه فضاسازی های منفی رسانه ای که موفق به  کسب رتبه ۱۴ گردیده، به عنوان برترین پایگاه خبری سینمایی تنها در حدود ۱۶ میلیون تومان مشمول یارانه شده است.

پرداخت یارانه مطبوعاتی از سوی معاونت مطبوعاتی امری بدیهی است و جز وظایف آن می باشد و این ارقام در مقابل هزینه های سالانه رسانه ها، مبالغ زیادی نیست ولی جالب توجه است که چندی پیش یک کانال منتسب به یکی از روزنامه های سینمایی فوق با انتشار مطلبی، پایگاه های خبری سینمایی که به خاطر قرار گرفتن در بین ۳۰ پایگاه خبری برتر کشور مشمول یارانه شده اند را یارانه بگیر عنوان کرده بود. اکنون با توجه به ارقام یارانه دریافتی روزنامه های سینمایی و رتبه های اعلامی، معلوم نیست از نظر این کانال تلگرامی چه عنوانی درخور این روزنامه های سینمایی خواهد بود!؟

اما از همه مهمتر آنست که باید متولیان و مدیران سینمایی کشور بدانند که اهمیت و تاثیرگذاری رسانه ها از دل هیاهو و ظاهرسازی ها بیرون نمی آید، بلکه معادلات رسانه ای امروز خصوصا برای سینما بسیار تغییر کرده و باید این تغییر را درک کرد و پذیرفت. تغییری که با نگاه مجدد به رتبه بندی رسانه های سینمایی بیشتر از پیش خود را آشکار می کند.

نظرات

  • مهدی ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۲۱:۳۹
    0 0
    نکته قابل توجه اینه که حتی اهالی سینما هم دیگه این روزنامه ها رو نمیخونن اصلا نشریه کاغذی جایگاهی نداره ...
  • بهروز ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۸:۱۸
    0 0
    دوست عزیز خیلی به این رتبه بندی ها توجه نکنید... وقتی روزنامه ای که اصلا توزیع کیوسک نمیشه و تقریبا وجود خارجی نداره جزو 20 روزنامه برتر کشور هست. باید دید ملاک های این رتبه بندی کجاست؟ مخاطب؟ کیفیت انتشار؟ کیفیت محتوا؟ یا....؟ قضاوت با مردم است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.