شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱۴

پاک سیما: دیدگاه های جناحی و سیاسی در سازمان سینمایی و شرایط بد اقتصادی کشور دلیل اصلی بیکاری سینماگران است

محمدتقی پاک سیما

سینماپرس: محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینمای کشور در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما گفت: دیدگاه های جناحی و سیاسی در سازمان سینمایی و شرایط بد اقتصادی کشور دلیل اصلی بیکاری سینماگران است و متأسفانه آینده روشنی هم برای ما وجود ندارد.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که دولت ها در کشور ما عوض می شوند خیلی از حوزه ها را هم با بحران جدی روبرو می کنند و حوزه فرهنگ هم یکی از حوزه هایی است که متأسفانه با تغییر دولت ها دچار بحران می شود و یا خیلی افت می کند و یا بالعکس خیلی به آن توجه می شود که طی این سال ها ما شاهد افت آن بوده ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه همواره شرایط بسیار بد اقتصادی در سینمای کشور ما وجود داشته و اقتصاد برای سینما همیشه خشن بوده است؛ مسأله اقتصاد این روزها سرمایه اصلی سینما که روح هنری و انسانی بوده را به طور کلی از بین برده است؛ البته یکی از دلایل عمده از بین رفتن روح انسانی در سینمای کشور حضور مدیرانی است که سینمایی نیستند اما سکان مدیریت سینما را در دستان خود گرفته اند و اصلاً برایشان هیچ اهمیتی ندارد که این سینما رشد پیدا می کند و یا به سوی اضمحلال می رود؟

پاک سیما سپس با بیان اینکه بسیاری از اهالی سینمای کشور این روزها بالاجبار یا مسافرکشی می کنند و یا در آژانس مشغول به کار شده اند اظهار داشت: متأسفانه مدیریت سینمای کشور نه تنها هیچ تدبیری برای این وضعیت تأسف بار و بحرانی سینماگران ندارد بلکه با طعنه و کنایه به این دست از هنرمندان گوشزد می کند که شما هنرمند نبودید که به این وضعیت دچار شده اید و در حال حاضر سر جای اصلی تان ایستاده اید!

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «چهار انگشتی» تأکید کرد: این حرف ها بیش از بیکاری دل سینماگران متعهد و دغدغه مند را به درد می آورد و آن ها را بیش از پیش افسرده و مأیوس می سازد و اگر اندک امیدی هم در دل آن ها وجود داشته باشد خنثی می کند.

این فیلمبردار باسابقه سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه هنرمندان با اندیشه های سیاسی و عقیدتی مختلف به راحتی در سینما کنار هم کار می کردند اما متأسفانه طی سال های اخیر شرایطی به وجود آمده که تنها کسانی که داخل باند و دسته و جناح های مدیریتی سینما جای می گیرند برایشان امکان حضور و فعالیت در سینما مهیا می شود و هر سینماگری که تنها به هنر بیندیشد و نخواهد در دسته و جناحی جای بگیرد به طور کل به فراموشی سپرده می شود.

برنده تندیس بهترین فیلم‌برداری برای فیلم «مهاجر» در سومین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از سینماگرانی که سال های سال در حرفه فیلمبرداری مشغول به کار بودم اینک نزدیک به ۴ سال است که در بیکاری مطلق به سر می برم و شادابی ام را به طور کل از دست داده ام و شرایط به گونه ای فراهم شده که دیگر حتی فکر رفتن به پشت دوربین را هم نمی توانم بکنم.

پاک سیما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم مدیران سینمایی برای بازسازی و احیای وضعیت بغرنج و بحرانی پیش آمده هرچه سریعتر تدبیری بیندیشند و نگذارند روز به روز سینمای ما بسته تر و محدودتر از گذشته شود و تنها عده ای از خواص بتوانند در آن کار کنند و سایر هنرمندان باسابقه خانه نشین شوند.

گفتنی است؛ این فیلمبردار باسابقه سینمای کشور تاکنون مدیریت فیلمبرداری آثاری همچون: «ازدواج در وقت اضافه»، «به کبودی یاس»، «شور شیرین»، «دوشیزه»، «سهراب»، «سجاده آتش»، «مردی از جنس بلور» ، «توفان شن» و... را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.