شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱۸

نظام دوست: تنها حلقه محدودی از اهالی سینما که نزدیک به برخی افراد هستند جای کار دارند/ افسوس که بسیاری از هنرمندان ما به دلیل بی پولی ترک دیار کردند

نعیمه نظام دوست

سینماپرس: نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با معضل گسترده بیکاری اهالی سینمای کشور گفت: متأسفانه شرایطی بر سینما و تلویزیون ما حاکم شده که تنها حلقه محدودی از اهالی سینما که نزدیک به برخی افراد هستند جای کار دارند و سایر افراد که تنها دغدغه هنر را دارند باید در بیکاری مطلق به سر ببرند و کسی هم به فریادشان نرسد!

بازیگر فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل مهم بیکاری سینماگران مسأله ای ریشه دار است؛ کمبود بودجه، ایجاد حلقه های محدود از اهالی سینما که وابسته به جریان های خاصی هستند و هزار و یک مسأله دیگر باعث شده تا بخش عمده ای از بهترین هنرمندان سینمای کشور طی سال های اخیر در بیکاری و بلاتکلیفی به سر ببرند.

وی ادامه داد: اولین مشکل ما این است که گویا کارگردانان و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون تنها با تعدادی اندک از هنرمندان سینما نزدیک هستند و به همین دلیل است که وقتی یک پروژه سینمایی و یا تلویزیونی را کلید می زنند از یک عده افراد خاص که همیشه در همه پروژه ها پای ثابت هستند دعوت می کنند تا در اثرشان حضور پیدا کنند این در حالی است که این افراد اگر خدای خلاقیت هم باشند بعد از حضور در ۱۰ فیلم و سریال دیگر به تکرار می افتند و نمی توانند برای مخاطب جذابیت ایجاد کنند.

نظام دوست خاطرنشان کرد: متأسفانه ما وقتی به فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی نگاه می کنیم علاوه بر آنکه مرتب باید چهره ها و اسامی تکراری را در آن ها ببینیم بلکه سوژه ها و فیلمنامه ها و ایده های فیلم ها و سریال ها هم همگی شبیه به هم شده اند و این برای سینما و تلویزیون ما بسیار بد است که اینطور به دام کلیشه و تکرار افتاده و مسئولان آن هم تدبیری برای بهبود اوضاع نمی کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «ساختمان پزشکان» سپس با بیان اینکه این روزها اغلب هنرمندان پیشکسوت، توانا و دغدغه مند سینمای کشور از لحاظ روحی در شرایط بسیار اسفباری به سر می برند اظهار داشت: همه ما دچار پریشان حالی شده ایم؛ مسأله بیکاری برای من که ۲۵ سال است به صورت حرفه ای در عرصه بازیگری فعالیت می کنم بسیار دشوار است که تا همین ۳ سال گذشته سالانه برای بازی در ده ها فیلم و سریال پیشنهاد داشتم اما الآن سالانه حتی یک پیشنهاد بازی هم به من نمی شود!

وی تأکید کرد: معتقدم یکی از دلایل اصلی این اتفاق علاوه بر مواردی همچون کمبود بودجه و ایجاد حلقه های محدود از افراد خاص این است که روحیه جمع گرایی و همدلی در میان هنرمندان ما به طور کلی از بین رفته و همه می خواهند که کار را از این و آن بگیرند و خودشان در همه پروژه ها حضور داشته باشند؛ شرایط در سینمای ما به گونه ای است که هنرمندان در تمامی رشته ها می خواهند کلاه خودشان را نگه دارند تا باد آن را نبرد و این برای آینده ما بسیار خطرآفرین است.

بازیگر فیلم سینمایی «سن پترزبورگ» ادامه داد: مقصران اصلی این قضیه مدیران و متولیان سینما و تلویزیون هستند چرا که آن ها با حمایت های خود از این قضایا به ایجاد رقابت و تنش در میان هنرمندان دامن می زنند و گویا از این وضعیت هم راضی هستند.

نظام دوست در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: افسوس که بسیاری از هنرمندان ما به دلیل بی پولی ترک دیار کردند؛ بسیاری از افرادی که کار هنرمندانی را که به شبکه های ماهواره ای مانند «جم» پناه آوردند تقبیح می کنند در صورتی که نمی دانند این افراد در زندگی شان چه مسائل و دغدغه ها و گرفتاری های داشته اند و به خاطر بی پولی و اینکه آبروی شان بیشتر نرود مجبور شدند با تمام عشق و علاقه ای که به کشورشان داشتند ترک وطن کنند و به غرب پناه بیاورند.

بازیگر سریال تلویزیونی «ساعت خوش» افزود: امروزه شرایطی بر سینما و تلویزیون ما حاکم شده که بسیار عجیب و غریب است به عنوان مثال این فضاهای مجازی و تعداد فالوئرهای یک هنرمند هستند که تعیین کننده میزان دستمزد او در پروژه ها می شوند و این برای فرهنگ غنی و اصیل و ارزشمند کشور ما بسیار دردآور است؛ من نمی دانم چرا مدیران سینمای کشور هیچ تدبیری برای جلوگیری از این اقدامات ضد فرهنگی نمی کنند و چرا هیچ قانون و آیین نامه ای برای مقابله با این روش ها در فضای هنری کشور ما تدوین و تصویب نمی شود؟

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم مجلس شورای اسلامی و دولت کمک کنند تا ضمن افزایش بودجه سینمای کشور این قبیل اقدامات منفعت طلبانه و ناشایستی که توسط عده ای افراد اعم از هنرمندان و مسئولان منجر به نابودی زندگی هنرمندان اصیل می شود برای همیشه از فضای هنری برچیده شده و حق به حقدار برسد.

گفتنی است؛   نعیمه نظام‌دوست متولد ۲۳ آبان ۱۳۵۳ در تهران و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است. فیلم های سینمایی «توفیق اجباری»، «چراغ قرمز»، «کنسرت روی آب»، «ساکن خانه چوبی» و همچنین سریال های «نوروز ۷۲»، «باغ سرهنگ»، «پلیس جوان»، «ریحانه»، «لطفاً دور نزنیم» و... از جمله آثار این بازیگر است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.