چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

در پی درگذشت هنرمند فقید سینمای کشور عنوان شد؛

دری: داوود رشیدی نسبت به کارش بسیار متعصب بود/ مفتخرم که آخرین بار استاد بازیگری سینمای ایران مقابل دوربین من ایفای نقش کرد

سید ضیاءالدین دری در رونمایی از مستند رمز و راز ملکه

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون کشور در پی درگذشت زنده یاد داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور گفت: داوود رشیدی نسبت به کارش بسیار متعصب بود و قطعاً به همین دلیل مجموعه آثاری که وی در آن ها نقش آفرینی کرده است در تاریخ هنر کشور ماندگار شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: داوود رشیدی در عین بزرگی و عزتی که در عالم هنر داشت هنرمندی بسیار فروتن و متواضع بود و هیچ گاه تحصیلات، دانش و سواد خود را به رخ دیگران نمی کشید و شاید به همین دلیل است که بسیاری از هنرمندان و دوستداران هنر از جایگاه والا و تحصیلات عالیه ایشان اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: البته از هنرمندان انتظار می رود که به دلیل فرهیختگی شان افرادی متواضع باشند اما من در تمامی طول دوران کاری ام این تواضع و فروتنی را تنها از استاد رشیدی دیدم؛ آقای رشیدی در عین تواضع و فروتنی با همه اهالی سینما رفاقت برقرار می کرد و با همه رفیق بود و انسانیت، مهربانی و لطافت در رفتار و کردار و گفتارش موج می زد و همین باعث شده بود تا در میان همه مردم و اهالی سینما بسیار محبوب باشد.

دری سپس با بیان اینکه نمونه ای مانند داوود رشیدی در کشور ما نادر است یادآور شد: زمانی من گرفتاری پیدا کرده بودم و در مشکلات غرق بودم و به دلیلی به دیدار داوود رشیدی رفتم و دیدم که او بسیار از من مکدر است؛ وقتی علت را جویا شدم ایشان به من گفتند که «مگر من نیستم که بتوانم به تو کمک کنم؟ تو چرا دردهایت را به من نگفتی؟»!

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» ادامه داد: استاد داوود رشیدی جزو استثنائات تاریخ سینمای ایران زمین بود؛ او همواره در کارهای صنفی و کارهای عام المنفعه شرکت می کرد و سعی داشت تا مهربانی و اخلاق حسنه را ترویج کند؛ استاد رشیدی یکی از هنرمندانی بود که هم در عرصه هنر بازیگری و هم در عرصه انسانیت و معرفت توانست خیلی زود شناخته شده و به محبوبیت دست پیدا کند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مفتخرم که آخرین بار استاد بازیگری سینمای ایران مقابل دوربین من ایفای نقش کرد اظهار داشت: فیلمبرداری سریال «کلاه پهلوی» زمان بسیاری به طول انجامید و در اوایل دوران فیلمبرداری آقای رشیدی روزهای متمادی با من همکاری داشتند اما از جایی بازی ایشان در سریال قطع شد و ما بخش های دیگر را ضبط می کردیم و یکی دو صحنه محدود از بازی این استاد باقی مانده بود که قرار شد در روز آخر فیلمبرداری آن صحنه ها ضبط شود.

وی افزود: وقتی من با منزل آقای رشیدی تماس گرفتم خانم برومند تلفن را جواب دادند و گفتند: «داوود رشیدی، آن داوود رشیدی ۳-۴ سال قبل نیست و شما باید در زمان فیلمبرداری بسیار احتیاط کنید و دیالوگ های بلند برایش در نظر نگیرید و فیلمنامه را هرچه زودتر به دست ما برسانید تا شبانه در منزل با وی تمرین کنیم و او را برای فیلمبرداری روز بعد آماده کنیم»؛ من تمامی این کارها را انجام دادم و استاد رشیدی آخرین روز فیلمبرداری سریال «کلاه پهلوی» سر صحنه آمدند و با وجود تحمل سختی بسیار فیلمبرداری انجام شد.

کارگردان فیلم سینمایی «باد و شقایق» خاطرنشان کرد: جالب این است که استاد رشیدی با آنکه در آن روز چند دیالوگ محدودی که داشتند از ذهن شان می پرید و ما وادار به برداشت های مکرر می شدیم اما همچنان گذشته با عوامل سریال شوخی می کردند و همان خلق و خوی مهربان شان را داشتند.

دری در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امثال داوود رشیدی در سینمای ایران کمیاب و نادر هستند و باید قدر آن ها را دانست و از آن ها با جان و دل حفظ و حراست کرد؛ من صمیمانه به خاندان محترم و هنرمند این استاد بزرگ سینمای کشور فقدان این بزرگمرد را تسلیت می کنم و برایشان آرزوی صبر و شکیبایی دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.