سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

انحصارطلبی در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۹

ترکمانی: نیروهای متخصص و متعهد را از فعالیت در سینما بازداشته اند/ با تماس و یا ارسال نوچه، جلوی حرف زدن را هم می گیرند!

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در رابطه با تأثیر حضور باندهای مافیایی در سینمای ایران گفت: باندهای مافیایی نیروهای متخصص، متعهد و باخرد را از فعالیت در سینما بازداشته اند و در عوض تمامی امکانات و بودجه و... را در اختیار افرادی قرار می دهند که در زیر مجموعه آن ها جای گرفته اند.

مدرس سابق انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه باندهای مافیایی در سینمای ایران بسیاری از حوزه ها از جمله، تولید، پخش و توزیع، اکران و... را در دست گرفته اند؛ پیشینه حضور باندهای مافیایی در سینمای ایران هرچند به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد اما طی سال های اخیر حضور این افراد و وسیع تر شدن دامنه فعالیت شان بسیار جدی تر شده و اوضاع را برای سینماگرانی که می خواهند سالم زیست کنند بسیار دشوار کرده اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد از اهالی شریف سینما به خوبی این افراد را می شناسند و با اسامی شان آشنا هستند و همه به خوبی می دانند که این تعداد معدود افرادی که مافیای سینمای ایران را تشکیل داده اند دست های شان با مدیران در دست هم است و به این دلیل که به قدرت متصل هستند از بین نرفته اند و روز به روز ریشه های خود را مستحکم تر از گذشته کرده اند.

ترکمانی سپس با بیان اینکه اعضای باند مافیای سینمای ایران در همه مراسم ها، جشن ها، جشنواره ها و... حضوری جدی دارند اظهار داشت: ما همه جا آن ها را می بینیم و می دانیم که آن ها طی این سال ها تلاش زیادی کرده اند تا امثال ما را از عرصه سینمای کشور پاک کنند و توانسته اند بسیاری از افراد را هم برای همیشه در سینما «فید» کنند اما به اعوان و انصار و مجیزگوهای شان همیشه بها داده اند و با دادن جیره ای ناچیز آن ها را متعلق به خود کرده اند!

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت به قدری اسفبار است که مدیریت سینما برای اینکه پست خود را حفظ کند مجبور است از این افراد حمایت کند و به همین دلیل مافیای سینمای ایران جزو حلقه نزدیکان و دوستان و یاران او هستند!

وی افزود: مافیای سینمای ایران در سیاست گذاری های کلان، تصمیم گیری ها، جشنواره ها، تولیدات و... حضوری جدی دارد و به نوعی مدیریت سینمای کشور با رأی و نظر این افراد سینما را اداره می کند؛ به نوعی می توان این نکته را بازگو کر که چون نفوذ این افراد بسیار زیاد شده حتی در تصمیم گیری های مدیران سینمایی نقشی جدی و اساسی دارند و گویا مدیر سینما آن ها هستند!

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» با تأکید بر اینکه ترس روسای این باندها از سینماگران به حدی است که حتی از مصاحبه ها و اعلام مواضع برحق ما هراس دارند تصریح کرد: تا سینماگران متعهد که به سینما عشق می ورزند و دغدغه سینما را دارند با رسانه های آگاه و متعهد مصاحبه می کنند و بخشی از فعالیت های غیرقانونی، ناشایست و ناروای این افراد را «رو» می کنند فوراً آن ها دچار واکنش شده و با تماس گرفتن با این سینماگران و یا ارسال نوچه ها و آدم های شان سعی می کنند جلوی حرف زدن این سینماگران را بگیرند و این مسأله نشان از آن دارد که آن ها از سینماگران واقعی می ترسند و اگر اتحادی در بین ما به وجود آید می توانیم ریشه آن ها را برای همیشه بخشکانیم.

وی افزود: طی این مدت بسیار دیده شده که برخی از این باندهای مافیایی سینماگران را تهدید کرده اند که در صورت ادامه مصاحبه های شان دیگر هیچ گونه پشتیبانی از آن ها به عمل نمی آید اما خوشبختانه بخش اعظمی از اهالی سینما هیچ وقت خود فروشی نکرده اند و در دام آن ها نیفتاده اند.

ترکمانی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: همیشه نیاز است تا یک نفر به پا خیزد تا بقیه به دنباله روی از وی به پا خیزند و بر علیه این باندهای کثیف مافیایی شورش کنند و برای همیشه ریشه آن ها را خشکانده و آن ها را از بین ببرند و امیدوارم که این اتفاق به زودی در سینمای ما نیز محقق شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.