سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

صادق زیبا کلام، جعفر والی و اپیدمی دیده شدن!

صادق زیباکلام

نسیم: معمای شاه به نسبت بسیاری از برنامه های تلویزیونی، به خوبی دیده می‌شود و نه تنها بدنه اجتماعی که بسیاری از آنان که در قامت مخالف‌خوانِ این مجموعه ظاهر شده اند نیز، زودتر از دیگران برای دیدن آن پیش قدم می شوند!

راقم این سطور سخن «جعفر والی»در باره تحریف تاریخ در سریال معمای شاه را بی اعتبارتر ازآن می داند که قدرِجواب داشته داشته باشد.چنین سخنی از بازیگر کهنسالی که قطعا پیش از ایفای نقش در سریال، اولا:از جهت گیری حاکم برآن بی خبر نبوده ومثلا تصور نمیکرده که به جای سیمای جمهوری اسلامی،تلویزیون های سلطنت قرار است شاه را روایت کنند! وثانیا: سناریو را خوانده و ثالثا: دستمزد خود رانیز تمام وکمال دریافت کرده، بیشتر به مطایبه می ماند تا نظر کارشناسی! بر حسب اطلاع درد ِ آرتیست محترم هم از اساس، کم بودن سکانس های «روح الله خالقی»درسریال است که در قامت تنقید از تحریف تاریخ بروز یافته است!بدیهی است که که بیرق افرازی این هنرمند دقیق النظر،سینه زنی در قامت صادق زیباکلام را نیزمی طلبد!دراین ماجرا گوینده وتحلیل گر به لحاظ اغتشاش فکری وبی هویتی عملی، کاملا به هم شباهت دارند.سالها قبل در محفلی اززیباکلام شنیدم که می گفت:«من دوشخصیتی شده ام!وقتی نزد اصلاح طلبان می روم،از اصولگرایان دفاع می کنم ووقتی در محفل اصولگرایان هستم از اصلاح طلبان!!»بنابراین وقت خواننده بس ذیقیمت تر ازآن است که به ذکر مناقب این دو دردانه ضایع شود!

با این همه نمیتوان از نظردور داشت که  فضا سازی تبلیغاتی در باره معمای شاه، داستانی فراتر از توقعات کاری و مالی برخی بازیگران یا سوژه یابی های سخیف برخی اهالی سیاست دارد. چه اینکه این سریال به نسبت بسیاری از برنامه های تلویزیونی، به خوبی دیده می شود و نه تنها بدنه اجتماعی که بسیاری از آنان که در قامت مخالف خوانِ این مجموعه ظاهر شده اند نیز، زودتر از دیگران برای دیدن آن پیش قدم می شوند! آمار رسمی ونظرسنجی های نامحسوسی که دراین باره صورت گرفته،شاهدی براین مدعاست. مهمتر ازآن ،سریال نکاتی را در دوران حاکمیت پهلوی ها برجسته کرده که از قضا، نقطه عصب بسیاری از جریانات وابسته یا واداده داخلی وخارجی  نیزهست. هم ازاین روی است که بسیاری از واکنش های به اصطلاح منتقدان ،کمتر نشانی از استناد وارائه شواهد تاریخی دارد وبیشتر نوعی جنجال آفرینیِ بی عقبه است.

باید اذعان کرد که سریال به سراغ مقولاتی رفته که به شعبده دارندگان فکر روشن ،سالها در پرده غفلت وتغافل بوده وتاکنون وبدین گستره دررسانه ملی مجال طرح نیافته است.این از عجایب روزگار است که نظامی درطول سالها، مجال نیافته باشد که رویکرد وعقبه تاریخی خود را از رسانه فراگیرخویش به جامعه ونسل های جدید ارائه نماید وحال که پس از سال ها به این اقدام دست زده است،عده ای با فضاسازی  کاذب وجنگ روانی،مانع  انتقال پیام آن شوند! با این همه به نظر می رسد که این مجموعه توانسته است به علاقمندان تاریخ معاصرآدرس هایی جالب ودرخور ارائه نماید وظاهرا همین امر،عامل جست وخیز جماعتی عجول وعصبی شده است. اگر این اتفاق رخ داده باشد که ظاهرا علائم موجود نمایانگر آن است،برای توفیق این مجموعه  کافی است وچنین باد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.