چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

افشای ماهیت حقیقی اسرائیل در یک سریال جدید

فارس: نویسنده سریال «تابستان مدیترانه‌ای» معتقد است در شرایطی که داستان پردازی در یک سریال درباره رژیم غاصب اسرائیل صورت می‌گیرد، حفظ نگاه بی‌طرفانه از سوی نویسنده بسیار سخت است.

«آرش گودرزی» نویسنده سریال «تابستان مدیترانه‌ای» با اشاره به ظرفیت‌های درام نویسی درباره قهرمانان خارجی گفت: داستان پردازی درباره قهرمانانی از سایر کشورها ظرفیت بالایی دارد و اساسا هیچ الزامی وجود ندارد که صداوسیما فقط و فقط درباره ایرانیان سریال بسازد. این جریان در سایر کشورها هم مورد توجه است و آن ها نیز آثاری را درباره بقیه کشورها تولید می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر این نوع قصه ها برای عموم مردم هم از این نظر که اطلاعاتی را درباره وضعیت سیاسی کشورهای دیگر به دست می‌آورند می‌تواند جذاب باشد. چنانچه فیلمی مثل «بازمانده» همانقدر که در ایران مورد توجه قرار گرفت در کشورهای دیگر هم دیده شد. بنابراین وقتی مضمون یک سریال یا فیلم فرامرزی باشد، بیننده به جغرافیای آن توجه نمی کند و جذب داستان می‌شود.


این نویسنده درباره علت روایت داستان «تابستان مدیترانه‌ای» در چند کشور افزود: اساسا آوارگی و دیازپورا واژه ای برای توصیف وضعیت یهودیان بعد از جنگ جهانی دوم است. آن ها به نوعی بی وطن هستند و بسیاری از یهودیان در لبنان، سوریه، اردن و ترکیه و تعداد محدودی هم در ایران زندگی می کنند.در واقع یهودیان نتوانسته اند در سرزمین مشخصی تابعیت بگیرند. بنابراین وقتی اثری مثل «تابستان مدیترانه ای» به بی وطن ها می پرازد، طبیعی است که داستانش در چند کشور بگذرد.


وی در پاسخ به این که چقدر در نگارش داستان به قابلیت های اجرایی فیلمنامه توجه کرده است، ادامه داد: به نظرم اجرایی شدن این متن دریچه تازه ای رو به آثار صداوسیما ایجاد می کند و آن سریال سازی مشترک با سایر کشورها است. در آغاز نگارش فیلمنامه قرار بر این بود که به کارگردانی ترک یا سوری برای تولید مشترک مذاکره شود. اما اکنون سوریه عملا تبدیل به ویرانه شده است. در حالی که به لحاظ فضایی شباهت های زیادی با به لوکیشن های داستان داشت و می توانستیم حتی بقیه فضاهای داستان را هم در این کشور شبیه سازی کنیم.


گودرزی خاطر نشان کرد: با این وجود کشور لبنان گزینه خوبی برای پیاده کردن فضاهای داستان است که در قصه هم به آن اشاره می شود و مذاکراتی درباره تولید مشترک آن با لبنان شده است..


وی در پاسخ به این که با توجه به گستردگی این پروژه آیا رویکرد فکری متن بدون سوگیری است و چقدر قابلیت اقبال عمومی از سوی مخاطبان خارجی دارد، توضیح داد:در ارتباط با موضوع اسرائیل در خاورمیانه اتفاق آرا وجود دارد و با واکنشی منفی رو به رو نخواهیم شد. اتفاقا به نظر من این اتفاق نظر بهانه خوبی است تا ایران به واسطه تاکید بر آن بتواند به ایجاد وحدت بین مسلمانان کمک کند و آن ها هویت منطقه ای شان را ثابت کنند. با این حال من فکر می کنم «تابستان مدیترانه ای» فرصتی برای گفت و گو است و من سعی کردم در نگارش متن آن بی طرفی ام را حذف کنم. اگرچه بدیهی است که وقتی قرار است درباره رژیم غاصب اسرائیل داستانی نوشته شود، بی طرف ماندن درباره اش بسیار سخت است. ضمن این که ما باید به جای شعار دادن ریشه بسیاری از جریان ها و اتفاقات در منطقه را آشکار کنیم. مثلا این که کشور ترکیه با وجود این که نمایندگانی از حزب اسلامی در راس قدرت آن هستند، با اسرائیل وارد معامله می شود، بی دلیل و بدون توجیه نیست و باید ریشه یابی شود تا بدانیم در همسایگی مان چه می گذرد.


«تابستان مدیترانه‌ای» به قلم آرش گودرزی در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به رشته تحریر درآمده است.


این سریال داستان درباره دختری فلسطینی به نام یافا است که پس از اتمام تحصیلات دبیرستان برای ادامه تحصیل به بیروت می رود. او در دانشگاه با پسری به نام احمد آشنا می شود که دنباله رو راهی برای مذاکره با اسراییل است ولی حوادث رخ داده در داستان مسیر آنها را تغییر می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.