چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم مقاومت/ ۱

بهمنی: مسئولان جشنواره فیلم مقاومت باید برای اعتلا و رشد این سینما اهتمام کنند/ چرا فیلم های «هنر و تجربه» سالن دارند اما آثار دفاع مقدس اکران نمی شوند؟

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی مدیرعامل سابق موسسه شهید آوینی و کارگردان سینما گفت: مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم مقاومت باید در طول سال برای اعتلا و رشد این سینما اهتمام کنند در غیر این صورت صرف برگزاری جشنواره به تنهایی نمی تواند باعث رونق سینمای مقاومت و دفاع مقدس در کشور شود.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان بسیج مستضعفین به عنوان متولیان اصلی برگزارکننده جشنواره فیلم مقاومت باید از مسئولان سازمان سینمایی بخواهند که توجه ویژه و جدی تری نسبت به این گونه مهم سینمایی داشته باشند و برای این سینما که بسیار مهم و حیاتی است جایگاهی مناسب در نظر گیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی علیرغم بارها تأکید روی زمین مانده و متولیان فرهنگی و هنری کشور هیچ توجهی به مطالبات ایشان ندارند که این اتفاق باید با اهتمام جدی مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم مقاومت و رایزنی آن ها با مسئولان سینمایی و فرهنگی پیگیری شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: سینمای ما باید جایگاهی برای نشان دادن فرهنگ اصلی ایرانی-اسلامی باشد ما باید در آثارمان به ترویج فرهنگ ایثار، محبت، دوستی، اتحاد برای مبارزه با فساد و... بپردازیم اما متأسفانه نه تنها چنین مواردی را در آثارمان مشاهده نمی کنیم بلکه به صورت بالعکس خلاف آن ها را در بسیاری از فیلم های تولید شده که توسط سازمان سینمایی از آن ها حمایت شده است می بینیم.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با این پرسش که چرا فیلم های «هنر و تجربه» سالن دارند اما آثار دفاع مقدس نمی توانند اکران شوند اظهار داشت: نمی دانم چرا کسی در سینما پاسخگوی این سوألات نیست؟ چرا مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم مقاومت در پی آن نیستند که پاسخی برای سوألات بخش اعظمی از اهالی دغدغه مند حوزه سینمای دفاع مقدس که طی سال های اخیر به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی خانه نشین شده و خون دل می خورند پیدا کنند؟

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: جشنواره فیلم مقاومت نباید جشنواره ای معمولی باشد؛ این جشنواره نباید مانند سایر جشنواره های فیلم طی دوران برگزاری اش سر و صدای رسانه ای برپا کند بلکه بایستی با تدبیر مسئولان برگزاری جشنواره فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت در طول سال در کشور نشر داده شود و تمامی دست اندرکاران برگزاری آن در طول سال فعال باشند و نگذارند که سینمای مظلوم دفاع مقدس همچنان مورد ستم قرار بگیرد.

وی افزود: متأسفانه سینمای دفاع مقدس و مقاومت در کشور ما بسیار مظلوم است؛ این در حالی است که ما همواره مرهون و مدیون همه شهدایی هستیم که در طول دوران دفاع مقدس با جان و دل برای حفظ آبرو و ناموس کشور جلوی دشمنان ایستادگی کردند؛ ما بسیار مدیون شهدای مدافع حرم هستیم اما متأسفانه هنوز حتی یک فیلم سینمایی در رابطه با آن ها تولید نکرده ایم و این بسیار بد و تأسف برانگیز است.

بهمنی ادامه داد: خواسته ما از مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم مقاومت به خصوص از سازمان بسیج مستضعفان و فعالان دبیرخانه این جشنواره آن است که در طول سال از سینمای مقاومت و دفاع مقدس حمایت کنند و نگذارند که این سینمای مهم و استراتژیک در طول سال مورد بی مهری مدیران سینمایی قرار بگیرد و فیلمنامه های متعددی که در این حوزه توسط دغدغه مندان نوشته شده روی زمین بماند و مشغول خاک خوردن باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت از زمانی که دولت اصلاحات روی کار آمد مورد ستم واقع شد اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت اصلاحات جشنواره فیلم مقاومت توانسته بود به تنهایی باعث رشد و فزونی تولیدات سینمایی در حوزه سینمای دفاع مقدس شود و با در اختیار گذاشتن تجهیزات رایگان به سینماگران دغدغه مند و حمایت مالی از فیلم های شان تولیدات در این عرصه را افزایش داده و این گونه مهم سینمایی را به خوبی به جهانیان بشناساند اما بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات به دلیل سیاست های عجیب آن ها باعث شد تا سینمای دفاع مقدس مورد ستم قرار بگیرد.

وی افزود: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در دوران اصلاحات پشتش خالی شد و حمایت هایش ا از دست داد و متأسفانه دولتمردان هیچ توجهی به این جشنواره نداشتند و متأسفانه این رویه چندی است که مجدداً در سینمای کشور ما باب شده است.

بهمنی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها و دستگاه های مرتبط با حوزه سینمای موظفند از سینمای دفاع مقدس و مقاومت حمایت کنند و از سوی دیگر این وظیفه برگزارکنندگان جشنواره فیلم مقاومت است که مرتباً از آن ها برای حمایت از این گونه آثار سینمایی مطالبه گری داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.