دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

انحصارطلبی در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۸

قاری زاده: انحصار و مافیا ریشه بخش خصوصی را خشکاند/ ایوبی آمار و بیلان های غلط می دهد

مجید قاری زاده

سینماپرس: مجید قاری زاده کارگردان سینما در رابطه با مسأله انحصارطلبی در سینما گفت: انحصار و مافیا در سینمای ایران ریشه بخش خصوصی را خشکانده است و ما دیگر توان کار کردن و ادامه فعالیت مان را از دست داده ایم و هیچ کسی هم به داد ما نمی رسد.

کارگردان فیلم سینمایی «پسران آجری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انحصارطلبان در سینمای ایران آنقدر قوی شده اند که نمی گذارند اشخاصی که به آن ها وابسته نیستند دست به تولید فیلم بزنند و اگر شخصی با همت خود فیلم هم تولید کند به شدت جلوی راهش سنگ اندازی می کنند تا آن فیلم هرگز به اکران نرسد.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی است که سینما برای همه سینماگران است و عده ای افراد حق ندارند که تمام امور سینمای کشور را در دست بگیرند و برای همه اهالی سینما تصمیم گیری کنند و سینماگران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کنند؛ معتقدم تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که ما از سیستم ضعیف مدیریتی در سینمای مان رنج می بریم چرا که اگر مدیری شایسته در سینمای کشور حضور داشت هرگز ما شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

قاری زاده سپس با تأکید بر اینکه پیش از ما در سینما شاهد حضور مدیرانی بودیم که به همه اهالی سینما به یک چشم نگاه می کردند اظهار داشت: مدیری خوب است که به انحصارطلبان اجازه قدرتمند شدن ندهد و بگذارد در سینما همه نوع فیلمی اعم از خانوادگی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و... ساخته و اکران شود؛ ما نیاز به حضور مدیری در سینمای کشور داریم که به همه اهالی سینما با یک چشم نگاه کند و بین سینماگران فرق نگذارد.

کارگردان فیلم سینمایی «جوانی» در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت:  ای کاش مدیریت سینما به جای گرفتن عکس یادگاری با بازیگران به فکر حل مشکلات ما بود؛ ما فعالان سینما در بخش خصوصی به دلیل اینکه وابسته به انحصارطلبان نیستیم و در دسته و باند آن ها جای نداریم در حال له شدن هستیم و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود دیگر رمقی برای تکان خوردن و فعالیت ما در سینما وجود نخواهد داشت و مسبب تمامی این اتفاقات هم مدیران سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند؛ به عنوان نمونه بنده مدت ها است درگیر و دار اکران جدیدترین فیلمم با عنوان «رفقای خوب» هستم اما هیچ شرایطی برای اکران این اثر سینمایی که بزرگان و پیشکسوتان سینما در آن نقش آفرینی کرده اند مهیا نمی شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: آقای ایوبی که اینک در مسند رئیس سازمان سینمایی نشسته اند تنها در پی آمار و بیلان دادن های غلط هستند و می خواهند اینطور وانمود کنند که سینمای ما امروزه سینمایی بی نظیر شده است در حالیکه سینمای ما در شرایط کنونی در وضعیت بسیار بغرنج و نابسمانی به سر می برد و اگر هرچه سریعتر به داد سینما نرسیم شاهد اضمحلال و نابودی اش خواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «زن امروز» تصریح کرد: شرایطی که امروز در سینمای کشور حاکم شده بدین گونه است که هر سینماگری در باند و دسته های مافیایی که توسط مدیران سینمایی اداره می شود جای نداشته باشد محکوم به شکست، زوال و نابودی است چرا که همه امور سینما از تهیه و تولید، پخش و اکران و توزیع و... در دست باندهای مافیایی است و این باندها در تمامی بخش های سینمایی رخنه کرده اند و حضور برخی از آنان در هیأت های انتخاب و داوری جشن ها و جشنواره های سینمایی نیز بسیار جلوه گری می کند.

قاری زاده در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم به زودی بتوانیم شاهد حضور مدیری در سینمای کشور باشیم که دلسوزانه و خردمندانه برای رشد و اعتلای سینمای کشور فعالیت کند و به هیچ فرد و دسته و گروهی اجازه ندهد تا در تمامی امور سینما مداخله کرده و برای بزرگان سینما تصمیم گیری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.