پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰

برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

کارگردان مستند «به ایران نروید» به ایران می‌آید!

آرم مقاومت

سینماپرس: بنجامین مارتینی کارگردان فرانسوی و سازنده مستند"به ایران نروید" برای حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به ایران سفر می‌کند.

به گزارش سینماپرس، بنجامین مارتینی کارگردان فرانسوی و سازنده مستند"به ایران نروید" برای حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به ایران سفر می‌کند.

بنجامین، و دوستش باپتیست، علیرغم تمام ذهنیت‌های پیشین منتشر شده توسط رسانه‌های غربی، در اواخر فوریه سال 2016 برای کشف ایران به آنجا سفر کردند. در طول سفرشان، از فرهنگ غنی و مناظر زیبای ایران شگفت زده شدند، اما در واقع تجربه بشریشان بخش تکان دهنده‌ی این سفر بود. ایرانیان با مهمان‌نوازی و ذات حقیقی سخاوتمندانه خود آنها را شوکه کردند. این فیلم تجربه‌ی آنها در سرزمین ایران را به تصویر کشیده و بینندگان را از طریق روایتی جالب، دعوت به تجدیدنظر در مورد کلیشه‌های ذهنی‌شان می‌کند.

این کارگردان درباره فیلمش می‌گوید: مخصوصا به جهت سر و شکل غربی که داشتم ابتدا کمی‌ترس داشتم ولی هر چه ببشتر تحقیق می‌کردم بیشتر مشتاق سفر به ایران می‌شدم. نخستین چیزی که در این مسیر شگفتی‌آور است حوصله و استقبال ایرانی‌ها است. مردم شرق همه خونگرم‌اند ولی ایرانی‌ها علاوه بر آن خیرخواه هستند و برخلاف اغلب کشورهای دنیا مهمان غریبه را یک مزاحم بیکار نمی‌بینند.

بنجامین، کارگردان جوان می گوید: اولین چیزی که من را در بدو ورود تحت تأثیر قرار داد، استقبال و برخورد ایرانی‌ها بود. او می گوید از یک عابر آدرس رستوران را پرسیدیم و ما را دم در رستوران همراهی کرد و با ما غذا خورد. شما این چیزها را در فرانسه نمی بینید. بله، این گرما و مهربانی را ممکن است در سایر کشورهای شرقی ببینید از افغانستان گرفته تا مراکش، اما در ایران استقبال و گرمای ایرانی ها به شدت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. در همه جای دنیا به توریست به چشم فرصت های پولی می نگرند، اما ایرانی ها می خواهند بیشتر از فرصت و چیزهایی که بدست می آورند، بیشتر به شما بدهند.

وی در این ویدئو تمام کلیشه‌های مصحول رسانه‌های غربی در مورد ایران را طرح کرده و می‌شکند.

او در اثر دیگرش به نام هشت روز در سوئد نیز به همین ترتیب هر آن چه توانسته از مناظر و جلوه‌های شب و روز شهر و روستا ضبط کرده و ترکیبی از آن را برای شناساندن منطقه‌های گوتنبورگ، مارستران و اوربرو تقدیم جامعه هنری کرده است.

بنجامین مارتینی، با نام مستعار تولت، کارگردان و عکاسی 25 ساله است. تخصص او در زمینه‌ی سفر می‌باشد. به لطف سبک تدوین خاص و چشمان دقیقش در مشاهده ی جزئیات، وی داستانهایی با مفاهیم عمیق و منحصر به فردی می‌سازد که همگان را ترغیب به که آماده شدن برای سفر می‌کند.

کارهای دیگر او هشت روز در سوئد، هشت روز در یک فرو.شگاه سوئدی و پنج روز در مادرید نام دارد.

وی پس از اتمام تحصیلات در رشته بازاریابی دیجیتال و ده ماه کار با گروه کانال + در فرانسه، به مجموعه ESRA رفت که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید فیلم در فرانسه است و با شرکت در این دوره‌های آموزشی آماده تعامل با جهان شد. او علاوه بر فیلم‌برداری، کارگردانی و عکاسی، کار تدوین و وبکاست نیز انجام می‌دهد.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار"تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی"به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.