شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

وقتی با یک تحریف می‎شود آبروی یک کارگردان و بازیگران سینما را برد!

مسعود ده نمکی

سینماپرس: انتشار بخش تحریف‌شده‌ای از مصاحبه مسعود ده‌نمکی با یک خبرگزاری دستاویزی برای حمله به بازیگرانی شد که در فیلم‌های ارزشی سینما نقش‌آفرینی کردند.

به گزارش سینماپرس، انتشار بخش تحریف‌شده‌ای از مصاحبه مسعود ده‌نمکی با «فارس» دستاویزی برای حمله به بازیگرانی شد که در فیلم‌های ارزشی سینما نقش‌آفرینی کردند. دروغ‌پردازان با جمله‌ای ناقص از حرف‌های کارگردان سه‌گانه «اخراجی‌ها» با عنوان «پیشنهاد امروز ده‌نمکی: بازیگرانی را که در محافل خاص می‌گیرند، به جای زندان، ببرند در فیلم‌های ارگانی و نهادی بازی کنند» منتشر کردند و همین موضوع به سرعت نشر داده شد و علاوه بر ده‌نمکی، بازیگران شناخته شده سینما نیز که در فیلم‌های ارزشی سینما بازی کرده‌اند نیز با تهمت بزرگی روبه‌رو شدند.

   
ده‌نمکی چه گفته بود؟!
در بخشی از مصاحبه ده‌نمکی صحبت از حمایت از سینمای دفاع مقدس می‌شود و خبرنگار از این کارگردان می‌پرسد: «واقعاً دستورالعملی و قانونی می‌تواند هنرمندان را مجاب کند که به سمت آن سیاستگذاری حرکت کنند؟» ده‌نمکی پاسخ می‌دهد: «حتماً می‌شود.»
خبرنگار در ادامه سؤالش می‌گوید: «خب مدیران که زیاد دستور می‌دهند ولی اجرایی نمی‌شود.» ده‌نمکی در پاسخ می‌گوید: «اگر بخواهند می‌توانند. آقایان در برخی موارد اینطور فکر می‌کنند که یک بازیگر را در خیابان یا محفل خاص که می‌گیرند به جای زندان که جریمه مردم عوام و بیچاره است، بگویند در فیلم فلان ارگان یا نهاد بازی کنید. من این حرف را قبول ندارم. نیازی به این کارها نیست. خیلی از هنرمندان ما علایق و گرایش‌ به سمت موضوعات ارزشی و دفاع مقدس دارند، خیلی‌هایشان برای اینکه زمینه کار داشته باشند و خیلی‌ها هم برای اینکه واقعاً علایق دارند و لازم است کسی حس فطرتشان را بیدار کند و تلنگری به آنها بزند، حتماً در این زمینه‌ها کار می‌کنند.»
   
آنها چه چیز نقل کردند؟!

آنچه ده‌نمکی گفته است، مشخص است. اما آنچه کسانی که می‌خواستند برای ده نمکی حاشیه درست کنند و از آب گل آلودی که خودشان ایجاد کرده‌اند، ماهی بگیرند، منتشر کرده‌اند، جالب است.
سایت «آی سینما» با انتشار گزینشی مصاحبه ده‌نمکی نوشت: در ادامه از او [ده‌نمکی] پرسیده می‌شود واقعاً با دستورالعملی و قانونی می‌شود هنرمندان را مجاب کرد که به سمتش بروند؟ که می‌گوید: «حتماً می‌شود.» و پس از این پاسخ قاطعانه، پیشنهاد حضور بازیگران به روشی عجیب و به اجبار را می‌دهد: «اگر بخواهند می‌توانند.
 آقایان یک بازیگر را در خیابان یا محفل خاص می‌گیرند به جای زندان که جریمه مردم عوام و بیچاره است بگویند در فیلم فلان ارگان یا نهاد باید بازی کنید. خیلی از اینها علایق دارند… خیلی‌هایشان برای اینکه زمینه کار داشته باشند و خیلی‌ها هم برای اینکه علایق دارند و لازم است کسی حس فطرتشان را بیدار کند و تلنگری به آنها بزند، حتماً در این زمینه‌ها کار می‌کنند.»
این سایت سپس می‌نویسد: «این حرف ده‌نمکی ناخودآگاه این فکر را به ذهن می‌آورد که حضور در فیلم‌های برخی ارگان‌ها در واقع نوعی مجازات برای هنرمندان است و در بهترین حالت تا مجبور نشده باشند در چنین فیلم‌هایی حاضر نمی‌شوند!»

چندین سایت خبری نیز همین بخش را برداشته و به انحای مختلف از جمله «پیشنهاد ده‌نمکی برای تنبیه بازیگرانی که در مهمانی‌ها دستگیر می‌شوند.» منتشر کردند.
  
آیا نمی‌توان حرفه‌ای بود؟

استناد به یک تحریف برای نشر خبر آن هم به نحو گسترده از رسانه‌هایی که ادعای حرفه‌ای بودن دارند، عجیب بود.

اینکه یک مصاحبه در رسانه مادر وجود دارد اما دیگران برای تولید خبر و انتشار یک سخن جنجالی حاضر نیستند به اصل آن سری بزنند و حتی بعد از اینکه ده‌نمکی با سایت «کافه سینما» تماس می‌گیرد و موضوع را بیان می‌کند، دیگر سایت‌های سینمایی از سر عمد یا تنبلی حاضر نمی‌شوند خبر قبلی را اصلاح یا حذف کنند. اینکه به هر بهانه‌ای حتی انتشار خبر تحریف شده تلاش شود تا چهره یک فرد را تخریب کنند چه معنایی جز زیر پا گذاشتن اخلاق دارد؟!
  
بی‌بی‌سی و بهنود وارونه‌ساز ذوق‌زده!
این وارونه‌سازی آشکار تا آنتن بی‌بی‌سی که عاشق وارونه‌سازی است هم پیش می‌رود و مسعود بهنود در برنامه‌ دیده‌بان با خواندن نقد یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در این باره به تمسخر ده‌نمکی و حرف‌های او می‌پردازد و با مجری کم‌مطالعه‌اش با هم قاه‌قاه می‌خندند! آیا بهنود فرصت نداشت تا با مراجعه به منبع اصلی خبر، دروغ‌ بودن این خبر را بفهمد و یا لذت وارونه‌سازی او را از این تلاش ساده برحذر داشت؟!
  
بی‌اخلاقی فقط فحش دادن نیست
اتفاقات اخیر در سینما و متعاقب آن مطلب یک نشریه باعث شد تا گروهی از سینماگران نسبت به زیرپا گذاشتن و مظلوم واقع شدن هنرمندان واکنش نشان دهند و واکنش‌های زیادی را در پی داشت. تا زمانی که توهین به سمت گروهی از هنرمندانی بود که در جشن حافظ شرکت کرده بودند، همگی آن را محکوم می‌کردند، اما حالا که با تحریف سخنان ده‌نمکی هم شخصیت این کارگردان و هم بازیگران فیلم‌های سینمایی ارزشی زیر سؤال می‌رود، هیچ‌کدام از افرادی که پرچم اخلاق‌مداری افراشته بودند، حرفی به زبان نمی‌آورند.
 

گویا اخلاق تا زمانی محترم است که منفعتی در آن وجود داشته باشد و زمانی که شخصی مانند ده‌نمکی که جزو بدنه سینما نیست، مورد توهین قرار می‌گیرد، اصلاً نیازی نیست به آن پرداخته شود و حتی تا جایی که امکانش هست، خبر را باز نشر می‌دهند تا شخصیت وی و افراد شبیه وی را لگدمال کنند.

اکنون این شبهه به وجود آمده است که بازیگران شناخته شده که سابقه حضور در فیلم‌های ارزشی را دارند به خاطر نرفتن به زندان این گونه مجازات شده‌اند! مافیای سینمای ایران علاوه بر بایکوت بازیگرانی که در فیلم‌های ارزشی حضور داشته‌اند، با این روش زشت به آنها برچسب‌های ضد اخلاقی می‌چسباند تا امکان حضور و فعالیت‌شان را محدودتر کند! مافیایی که سینما را بازیچه‌ای برای رسیدن به مقاصد سیاسی‌اش می‌کند.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.