یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

همزمان با هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

گیتی: نیاز امروز سینمای کشور حمایت از فیلمسازان دفاع مقدس است/ از اواسط دهه ۷۰ سینمای دفاع مقدس به حال خود رها شد!

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما همزمان با هفته دفاع مقدس گفت: تمامی کشورهای دنیا حتی با تخیل شان هم که شده برای خود تاریخ جنگی رقم می زنند و در سینما بسیار به تاریخ جنگ های خود پرداخته و اسطوره سازی و قهرمان سازی های خیالی می کنند اما متأسفانه ما که ۸ سال در کشورمان شاهد دلاورمردی های رزمندگان بودیم این کار را انجام نداده ایم و من معتقدم نیاز امروز سینمای کشور حمایت از فیلمسازان دفاع مقدس است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای جنگ همواره در دنیا بسیار مهم و مورد توجه بوده است و از لحاظ استراتژیک پس از این هم مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ کشورهای اروپایی و آمریکا تاکنون آثار بسیاری را راجع به جنگ های جهانی اول و دوم، ویتنام و... ساخته اند و در ساخت آن فیلم ها بهره برداری های زیادی را به نفع حکومت های خود انجام داده اند؛ آن ها با استفاده از جذابیت های بصری، اکشن و... در صدد قهرمان سازی و اسطوره سازی برای کشورهای شان هستند و تا حدودی نیز در این راه موفق بوده اند اما متأسفانه در کشور ما هیچ گاه به سینمای جنگ بهای چندانی داده نشده و این بسیار روش غلطی است.

گیتی یادآور شد: پیش از وقوع انقلاب اسلامی ما در سینمای مان هیچ نوع نشانی از جنگ نداشتیم اما پس از وقوع انقلاب اسلامی و به ویژه با آغاز دوران دفاع مقدس و ۸ سال جنگ تحمیلی سینمای جنگی در کشور ما تاحدودی باب شد و رونق گرفت و ما تا اواسط دهه ۷۰ شاهد تولید آثار خوب و ارزشمندی در زمینه دفاع مقدس بودیم که با فیلم هایی نظیر «افق»، «بلمی به سوی ساحل»، «کانی مانگا» و... شروع شد و به آثاری چون: «رویان قرمز»، «هیوا»، «آژانس شیشه ای» و... ختم گردید.

این منتقد سینمای کشور ادامه داد: در آن زمان وجود فیلم های جذاب و متنوع باعث حضور گسترده مردم در سالن های سینما می شد اما سلیقه مدیران دولتی از اواسط دهه ۷۰ به بعد به سمت نوعی دیگر از سینما رفت و همین امر باعث شد تا دیگر سینمای دفاع مقدس اهمیت و جاذبه خود را برای مخاطب از دست بدهد؛ به نوعی می توان این نکته را عنوان کرد که  از اواسط دهه ۷۰ به واسطه عملکرد ضعیف مدیران سینمای دفاع مقدس به حال خود رها شد!

وی تأکید کرد: این در حالی است که ما همچنان به سینمای جنگ در کشورمان نیازمندیم و باید شرایطی وجود داشته باشد تا فیلمسازان بتوانند مبادرت به تولید این نوع آثار کنند؛ البته این نکته نیز بسیار ضروری و حائز اهمیت است که فیلم های دفاع مقدس که ساخته می شوند باید ملموس، باورپذیر و بر اساس صداقت باشند و اینکه ما بخواهیم آثاری را بسازیم که تنها چهره عراقی ها را بد نشان دهیم کاری غلط است که می تواند باعث پس زده شدن مخاطب از این نوع آثار سینمایی باشد.

گیتی سپس با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نیاز به واقعیت و صداقت دارد اظهار داشت: سیاستگذاران سینمای کشور باید با حمایت از فیلمسازان دغدغه مند این حوزه مبادرت به ساخت فیلم هایی کنند که بتواند در ضمن صداقت و عدالت برای مخاطب دارای جذابیت بصری و محتوایی باشد و به خصوص بتواند نسل جوان را به سالن های سینما کشانده و آن ها را با دوران دفاع مقدس به خوبی آشنا سازد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم سینمای داع مقدس به جایگاهی که شایسته اش است دست پیدا کند و ما شاهد آن باشیم که مانند ۲ دهه قبل سالن های سینما با نمایش این گونه آثار بتوانند خیل انبوه مخاطبان را به سالن های سینما کشانده و روحیه رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس را در جامعه اشاعه دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.