یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان شد:

تشریح جزئیات چهاردهمین جشنواره فیلم «مقاومت»/ جشنواره‌ای که پاتوق فیلمسازان ضدسلطه می‌شود/ تجلیل از همسر شهید مدافع حرم

نشست خبری فیلم مقاومت

سینماپرس: دبیرجشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: من مدعی پاتوق بودن جشنواره فیلم مقاومت برای فیلمسازان ضد سلطه نیستم. اما امیدواریم به این هدف برسیم و در سال‌های آینده به فضایی برسیم که این فیلمسازان جشنواره فیلم مقاومت را پایگاه خود بدانند. زیرا پاتوق ایجاد کردن مستلزم فعالیت در سایر مرزها نیز هست. بنابراین باید برنامه ریزی کلان تری برای حمایت از جریان‌های فرهنگی ضد سلطه داشت.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از پوسترهای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و نشست خبر این رویداد سینمایی صبح امروز با حضور همسر شهید سردار سیدحمید طباطبایی مهر، سردار جواد جباری مدیر عامل ببنیاد فرهنگی روایت، محمد خزاعی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی‌و ارتباطات و تبلیغات جشنواره با همراهی و شرکت گسترده‌های رسانه‌های داخلی و خارجی در مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در مراسم رونمایی از اقلام تبلیغاتی این رویداد سینمایی و ارزشی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جهان پر هیاهوی جنگ و ظلم و بی عدالتی که اجازه انعکاس فریادها و صداهای مستقل را نمی‌دهد امکان و بستری می‌سازد برای دیده و شنیده شدن صداها و تفکرات مستقل و ضد سلطه. جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند نقطه مقابل سینمای غرب و نظام سلطه باشد.

سردار جواد جباری عضو شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اهدای لوحی از همسر شهید سیدحمید طباطبایی مهر از شهدای مدافع حرم تقدیر کردند.

اسدی همسر شهید مدافع حرم: زنده نگه داشتن اسلام بستگی به ایثارگری و فداکاری شهدا دارد

همسر این شهید با تشکر از دست اندرکاران جشنواره فیلم مقاومت گفت: خوشحالم که این لیاقت را دارم که رونمایی از پوستر عزیزان آبرومند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت نصیبم شد. زنده نگه داشتن اسلام بستگی به ایثارگری و فداکاری شهدا دارد و این مهم نیازمند شناخت و درک است.

در ادامه از پوسترهای اصلی، جلوه گاه نور، بزرگداشت‌ها، نکوداشت‌ها، عماد مغنیه، بخش بین‌الملل و... به عنوان ۱۳ پوستر مورد استفاده در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رونمایی شد.

جباری: جشنواره فیلم مقاومت بر اساس فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری بنیانگذاری شده است

سردار جباری نیز در این مراسم بیان کرد: بنای اصلی جشنواره فیلم مقاومت بر انعکاس رشادت‌ها، پایمردی‌ها و ایستادگی و مقاومت کسانی است که سالیان سال بعد از انقلاب در برابر استکبار ایستادگی کرده اند و اگر امروز می‌بینیم در دنیا، جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک منطقه امن شناخته می‌شود، ناشی از حضور مردان رشیدی است که پا در رکاب امام خود ایستادگی کرده اند. یادمان نرفته است وقتی در شرایط حساس جنگ بودیم امام خمینی (ره) پیامی‌را منتقل کردند که امروز حاصل آن را شاهد هستیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت با اشاره به فرازهایی از بیانیه امام خمینی(ره) در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران توضیح داد: ایشان فرموده اند:« انقلاب اسلامی‌در جنگ به دنیا صادر شده است.  ما به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم و ابهت شرق و غرب را در هم شکستیم و به مردم منطقه نشان دادیم که می‌توان علیه ابر قدرت‌ها سال‌ها مبارزه کرد. جنگ ما کمک به افغانستان، فتح فلسطین و بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال خواهد داشت.» این تنها فرازهای کوتاهی از بیانیه بنیانگذار انقلاب است که پیش بینی شان امروز محقق شده است.

وی افزود: امروز در سوریه، افغانستان، یمن، لبنان و فلسطین تشکل‌های بسیجی راه اندازی می‌شود و انشالله بعد از ریشه کن شدن دشمن در این مناطق منتظر پیروزی بزرگی خواهیم بود. هدف گیری جشنواره فیلم مقاومت نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) شکل گرفته است.

جباری با اشاره به برخی از مفاهیم مورد نظر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: تلاش مسلمانان در احیای هویت اصیل اسلامی، نقش انقلاب اسلامی‌در احیای هویت ایرانی-اسلامی، نقش همبستگی و انسجام اسلامی‌در حمایت از مقاومت و بیداری منطقه، تبیین اندیشه‌های امام رضوان الله علیه، نقش جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس،پرداختن به شهدای ترور و هسته ای، نقش مردم غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن در مقابله با استکبار جهانی، مقابله با جنگ نرم و رسانه‌های استکباری و... از جمله موضوعات مورد توجه این جشنواره است و جشنواره فیلم مقاومت تلاش می‌کند تا به همه ابعاد آن بپردازد.

خزاعی:جنگ تمام شده اما مبارزه ادامه دارد

در بخش دوم این مراسم محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت درباره بخش‌ها و فعالیت‌های چهاردهمین دوره این رویداد سینمایی و ارزشی گفت: جشنواره فیلم مقاومت و رویدادهای مشابه همگی برای زنده نگه داشتن یاد دفاع مقدس است. اگرچه جنگ تمام شده اما مبارزه همچنان ادامه دارد و تنها جنس آن تغییر کرده است. جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ در ایران به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب پایه گذاری شده است.

وی افزود: جشنواره ای که جدی تر به موضوعات دفاع مقدس و انقلاب می‌پردازد و سی و چند سال از برگزاری آن به صورت دوسالانه می‌گذرد و از ۸ سال قبل در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و رویکرد آن با محوریت مقاومت تغییر مسیر داده است. چراکه احساس نیاز به این که باید در کشورهای همسو فعالیت داشته باشیم، باعث شد تا نام مقاومت به عنوان اسمی‌فراگیرتر برای این رویداد انتخاب شود. در واقع این جشنواره، رویدادی فرهنگی است.

جستجوی اهداف بزرگ تر

خزاعی ادامه داد: ما به دنبال اهداف بزرگتری به بهانه برگزاری این جشنواره هستیم. جشنواره فیلم مقاومت فرصتی برای تجمیع و تشریح اهداف در منطقه است. متاسفانه فیلمسازان مستقل و مقاوم در برابر جریان ضد صهیونیستی امروزه در دنیا جایگاه خاصی ندارند. آثارشان مهجور می‌ماند و در جشنواره‌های پر زرق و برق دنیا نشان داده نمی‌شود. باید پرسید چرا این جشنواره‌ها از مضامین انقلابی گذر می‌کنند؟ پاسخ روشن است. زیرا این جشنواره‌ها بعد سیاسی دارند. بنابراین فیلمسازان مستقل و انقلابی و مبارز برای افشاگری جنایت‌ها و ظلم‌ها باید پاتوق فرهنگی داشته باشند.

پاتوق فیلمسازان ضدسلطه

دبیرجشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: من مدعی پاتوق بودن جشنواره فیلم مقاومت برای فیلمسازان ضد سلطه نیستم. اما امیدواریم به این هدف برسیم و در سال‌های آینده به فضایی برسیم که این فیلمسازان جشنواره فیلم مقاومت را پایگاه خود بدانند. طی بررسی‌های انجام داده شده به این نتیجه رسیدیم حتی جشنواره مقاومت محوری در کشورهای دیگر وجود ندارد. حتی من با کشورهای همسایه این پیشنهاد را مطرح کردم که تکثر جشنواره‌های مقاومت را تجربه کنیم. زیرا پاتوق ایجاد کردن مستلزم فعالیت در سایر مرزها نیز هست. بنابراین باید برنامه ریزی کلان تری برای حمایت از جریان‌های فرهنگی ضد سلطه داشت.

وی با اشاره به تفاوت‌های دوره چهاردهم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دوره‌های گذشته بیان کرد: برنامه‌های متنوعی در حوزه داخلی و خارجی را در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نظر گرفته ایم. به طور کلی ۲۹۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ۱۷۱۷ اثر از ۱۰۴ کشور جهان به دستمان رسیده است. این آمار قابل توجه است. از این نظر که موضوع مقاومت در فیلمسازی تنها به کشورهای همسایه محدود نمی‌شود. ۲۹۴ اثر طی چند روز برگزاری جشنواره نمایش داده می‌شود. ۶۱ اثر خارجی و بقیه ایرانی هستند. ۲۷ انیمیشن، ۱۴ اثر سینمایی ویدئویی،۱۲ مجموعه تلویزیونی، ۲۰ فیلم، ۵ انیمیشن سینمایی، ۳۲ فیلم کوتاه، ۵۲ اثر مستند، ۲۵ نماهنگ، ۲۰ عنوان فیلم کوتاه و ۲۲ اثر در بخش جلوه گاه نور ویژه موضوع والدین شهدا نمایش داده می‌شود. ۲۸ اثر مستند، ۲۲ اثر پویانمایی نیز در بخش خارجی نشان داده خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: فراخوان جشنواره امسال فیلمسازی درباره پدران و مادران شهداست و اعلام کردیم ثبت و ضبط خاطرات این افراد در جشنواره مورد توجه است و ۲۰۰ اثر از تهران و شهرستان به طور آماتور و غیر حرفه ای در اختیارمان گرفته است. همچنین در بخش قلم طلایی بالغ بر ۴۰ رمانی که حضرت رهبری بر آن تقریض نوشته اند نیز  مورد داوری قرار می‌گیرند و امیدواریم فیلمنامه‌های اقتباسی از این آثار به مرحله تولید برسند.

خزایی درباره مهمانان خارجی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز توضیح داد: ۳۲ کشور جهان در بخش بین‌الملل در این جشنواره حاضرند. تعداد مهمانان خارجی ۷۴ نفر هستند که از دوم مهر ماه به ایران می‌آیند.همچنین ما ۲۰ کشور را میزبانی می‌کنیم که از نمایندگانی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، مراکش، کنیا، اندونزی، رمانی، فرانسه، امان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش ، یمن، دانمارک و... در این رویداد شرکت خواهند کرد.

اکران ویژه فیلم سینمایی اسنودن تازه ترین اثر الیور استون

این تهیه کننده سینما درباره تعداد فیلم‌های خارجی گنجانده شده در جدول نمایش جشنواره عنوان کرد: ۱۱ فیلم با موضوع ضدصهیونیسم، درباره موضوعات پشت پرده عربستان و جنایات آن ۴ فیلم، فلسطین ۱۹ فیلم، داعش ۱۰ فیلم، جنایات آمریکا ۱۱ فیلم، اسلام و ایران هراسی ۶ فیلم، یمن ۲ فیلم و معرفی چهره‌های مقاومت ۲ فیلم در ایام جشنواره نمایش داده می‌شود. فیلم فانی و از هم گسیخته با موضوع جنایت‌های داعش جدیدترین فیلم کارگردان سلطان شن است که اکران ویژه ای در جشنواره خواهد داشت. فیلم مایکل مور در بخش مسابقه، الیور استون درباره هوگو چاوز، حضور خانواه‌های شهید از سوریه، فلسطین و لبنان و برگزاری نشست‌های تخصصی درباره اسلام هراسی و نشست سینماگران انقلاب از جمله برنامه‌هایی است که در جدول نمایش جشنواره گنجانده شده است. همچنین فیلم اسنودن سانس ویژه ای خواهد داشت و فیلم مطرح دیگری که هنوز نمایش آن قطعی نیست برای اکران در جدول نمایش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بازتاب گسترده اخبار جشنواره فیلم مقاومت در رسانه‌های خارجی توضیح داد: مصاحبه اختصاصی با اندیشمندان جریان سلطه نشان می‌دهد که آن‌ها از خبر برگزاری این رویداد در ایران بسیار خوشحالند و بازتاب نظرات آن‌ها را در روزهای آینده منتشر خواهیم کرد. تاکنون۲۵۰ عنوان خبر تاکنون در رسانه‌های خارجی داشته ایم. در حوزه بین‌الملل جهش خوبی را تجربه کرده ایم و این میان بیش از ۷۰ فیلمساز که به ایران می‌آیند، در دوره‌های تخصصی ویژه ای در کشورمان شرکت و کنار هنرجویان ایرانی از برنامه‌ها استفاده می‌کنند.  از لبنان ۲۱ مهمان، از عراق ۱۳، از آمریکا ۵،از  فلسطین ۳،از اتریش، اسپانیا و انگلستان یک، از سوریه ۷ ، از فرانسه و مراکش دو و... از جمله تعداد مهمانان خارجی حاضر در این جشنواره هستند.

تهیه کننده فیلم «قلاده‌های طلا» درباره آیین افتتاجحیه و اختتامیه جشنوراه فیلم مقاومت بیان کرد: دوم مهر ماه در تالار اندیشه آیین افتتاحیه و نهم مهر ماه در برج میلاد مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار خواهد شد. شش عالم از جمله آقایان مهندس عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی، صفار هرندی، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، دکتر رحیم پورازغدی و آقای لوی بارسامیان هریک با موضوعات خاص ساعت ۱۶ هر روز در پردیس ملت سخنرانی خواهند داشت. ۸ عنوان کتاب در این جشنواره توزیع خواهند شد که جنایت جنگی در غزه، قدرت لابی صهیونیسم، اورشلیم جدید، صهیونیسم بز سرگردان، ضوابط اقتدار بر امامت فرهنگی، عملیات‌هالیوود نگاهی به سی دوره جشنواره بین‌الملل فیلم مقاومت عنوان این کتب است.

وی با اشاره به مراسم‌های نکوداشت و بزرگداشت در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: نکوداشت‌های این رویداد به زنده یاد فرج الله سلحشور، شهید دکتر رکن آبادی، مرحوم فرید کشن فلاح، شهید سیاح طاهری و بزرگداشت‌ها به آقایان نادر طالب زاده، جعفر دهقان، اصغر بختیاری و محمدرضا شرف الدین اختصاص یافته است در مراسم افتتاحیه انجام می‌شود.

خزاعی درباره بخش‌های دیگر جشنواره افزود:  نشست‌های انتقال تجربه از بخش‌های دیگر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است که ابراهیم حاتمی‌کیا، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، احمدرضا درویش، ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ در پردیس ملت در آن شرکت خواهند کرد. کارگاه‌های آموزشی نیز از نقاط قوت جشنواره است که در دو حوزه داخلی و خارجی از سراسر کشور با کمک بسیج هنرمندان از۵۰ هنرمند میزبانی می‌کند. همچنین محمدعلی باشه آهنگر، مسعود فراستی، حبیب احمدزاده، رضا برجی نیز از مدرسان کارگاه‌های آموزشی در جشنواره فیلم مقاومت هستند. حجت الاسلام کریمیان دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی‌هم تغییر و تحولات منطقه را در کارگاهی مستقل برای علاقه مندان تحلیل خواهند کرد.

دبیرچهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به اضافه دن جایزه ویژه فرج الله سلحشور به این رویداد گفت: جایزه ویژه فرج الله سلحشور از بخش‌های ثابت جشنواره فیلم مقاومت در این دوره و دوره‌های آتی خواهد بود که امسال به مجموعه تلویزیونی برتر در حوزه دفاع مقدس اهدا می‌شود. همچنین ۲۰ فیلم در گونه دفاع مقدس در پکیجی آماده و به کشورهای خارجی ارسال می‌شود.

تجلیل از خانواده‌های شهیدان محمد الدوره، ام القیاس

وی با اشاره به تجلیل از خانواده‌های شهیدان محمد الدوره، ام القیاس چهره مقاومت سوریه درباره جایزه عماد مغنیه گفت: این جایزه که هر دو سال به یک موضوع اختصاص می‌یابد، امسال به برترین فیلم با موضوع مدافعان حرم اهدا می‌شود و خانواده  شهید مغنیه خود این جایزه را به برگزیده اهدا خواهند کرد. بخش چهره مقاومت سال ۲۰۱۴ نیز در دوره گذشته جایزه اش به سید حسن نصرالله اهدا کرد و امسال چهره مقاومت ۲۰۱۶ به عبدالمالک حوسی به نمایندگی از مردم یمن اختصاص خواهد یافت.

حضور 98 نفر در هیات‌های انتخاب و داوری

خزاعی به تدارک ویژه این رویداد در بخش داوری و هیات انتخاب اشاره و عنوان کرد: در این دوره از جشنواره ۹۸ نفر در هیات انتخاب و داوری قضاوت و بررسی آثار داخلی و خارجی را برعهده داشته اند. تنوع هیات داوری و انتخاب با سلایق مختلف و تجمیع نظر هنرمندان نشان می‌دهد این رویداد محل همدلی و همگرایی فیلمسازانی است که موضوع مشترکی را دنبال می‌کنند. همچنین داوری خانواده‌های شهدا از نقاط قوت جشنواره است که پدر شهید احمدی روشن، حسین عامریان فرزند شهید عامریان، پروین صنیعی همسر شهید لبافی نژاد، حجت الاسلام الیگودرزی پدر شهید الیگودرزی، محمد علی مدق فرزند شهید مدق، کیوان پور محمد تقی فرزند شهید محمد تقی و... از جمله این داوران به نمایندگی از خانواده‌های شهید هستند. داوری بهترین فیلم از نگاه مردم هم در صندوق‌های رای به انتخاب مردم انداخته می‌شود.

نمایشگاه عکس و پوستردر مترو

خزاعی از برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر در ایستگاه‌های مترو یاد کرد و ادامه داد: نمایشگاه عکس و پوستر هم در چند ایستگاه مترو برای عموم برگزار می‌شود. اکران‌های مردمی‌آثار برگزیده جشنواره فیلم مقاومت ۳۰۰۰ نقطه از کشور را میزبان فیلم‌های مدافعان حرم کرده است و بیش از ۱۵۰ دانشگاه فیلم‌ها را نمایش می‌دهند. حوزه‌های علمیه نیز از برنامه‌ها و آثار مربوط به مدافعان حرم استفاده می‌کنند. هفته‌های فیلم مقاومت  نیز بیش از ۴۷  هفته تاکنون برگزار شده است و امسال نیز در غزه و لبنان و بوسنی و هرزه گوین و روسیه بعد از برگزاری جشنواره نیز شاهد برگزاری این هفته‌های فیلم خواهیم بود.

وی در پایان درباره جایزه ویژه این جشنواره درباره موضوع فاجعه منا افزود: فاجعه منا موضوعی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود و ما در جشنواره فیلم مقاومت به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم و ۷ اثر داخلی در این بخش نمایش داده می‌شود.

جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند نقطه مقابل سینمای غرب و نظام سلطه باشد

خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از لزوم برگزاری و اهمیت جشنواره فیلم مقاومت صحبت کرد. وی در این باره گفت: جشنواره فیلم مقاومت می‌کوشد تا بستری را برای ایجاد فضای گفت و گو محور، تعامل، هم اندیشی، هم افزایی و شبکه گسترده ای از فیلمسازان خلاق و حق طلب به ویژه سینماگران مستقل و ضد سلطه و صهیونیسم از سراسر دنیا فراهم و این پیام را به سراسر دنیا مخابره کند که با مهربانی و دوستی می‌توان انسانیت را در جهان نمایان ساخت.

وی افزود: جشنواره فیلم مقاومت قطب جدیدی در سینمای جهان می‌تواند باشد که نه اسیر ابتذال و خشونت و تصاویر بی روح است و نه گرفتار سینمای روشنفکری و غیر قابل درک و فهم. سینمای مقاومت سینمای نجیب، انسانی مصلح مدار وعدالت خواه و آزادی جو است و به هویت‌های ملی ملت‌ها و شخصیت‌های انسانی آن‌ها احترام می‌گذارد و در جهان پر هیاهوی جنگ و ظلم و بی عدالتی که اجازه انعکاس فریادها و صداهای مستقل را نمی‌دهد امکان و بستری می‌سازد برای دیده و شنیده شدن صداها و تفکرات مستقل و ضد سلطه. جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند نقطه مقابل سینمای غرب و نظام سلطه باشد.

جشنواره پایگاه اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌شود

وی همچنین خاطر نشان ساخت: امروز جریان فرهنگی مقاومت و این جشنواره فیلم در جایگاهی فراتر از یک جشنواره و پایگاهی اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌شود که به رسالت حساس و سنگینی می‌پردازد و از آنجایی که امروز جنگ‌ها، تلاقی برخوردها هنری و سینمایی و رسانه‌هاست پس بار سنگین روایت فرهنگ مقاومت و پایداری و انعکاس رنج‌ها و چالش‌های عدالت خواهان و ایستادگی در برابر نظام سلطه را برعهده دارد.

بخش سوم مراسم رونمایی از اقلام تبلیغاتی و پوسترهای جشنواره فیلم مقاومت به پرسش و پاسخ خبرنگاران و اهالی رسانه اختصاص یافت. خزایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر علت استفاده از عکسی نوستالوژیک رد طراحی پوستر اصلی رویداد سینمایی و ارزشی مقاومت توضیح داد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید به خاطرات دفاع مقدس در این دوره بپردازیم و البته همه المان‌ها امکان خلاصه شدن در یک پوستر را ندارند. زیرا ۳۴ موضوع به سختی در اقلام تبلیغاتی قابل گنجاندن هستند و بنابراین چنین طرحی به عنوان یک عکس خاطره انگیز از روزهای جنگ برای پوستر اصلی در نظر گرفته شد.

دبیر جشنواره مقاومت با بیان اینکه سردمداران سینمایی و مدیران کمپانی‌های بزرگ سینما و تلویزیون غرب و در راس آنهاهالیوود در چند دهه اخیر با برنامه ریزی و سرمایه گذاری‌های گسترده پا به پای قدرت‌های نظامی، امنیتی و جاسوسی در صدد تخریب و تخطئه و واژگون سازی چهره دین مبین اسلام برآمدند. اضافه کرد: در این مسیر، از جعل تاریخ و انتشار روایت‌های منقوص و تحریف شده از پیامبران گرفته تا داستان‌های سراسر دروغ و جعلی پیرامون تروریسم و خشونت و القای آن به نام اسلام و افسانه پردازی‌های دروغین دریغ نکرده و کارخانه دروغ پردازی آن‌ها همواره و پیوسته مشغول ذهینت سازی و انحراف افکار عمومی‌جهانی است. جالب اینجاست در این رویکرد، اندیشمندان و روشنفکران غربی هم همراه هستند و از وحشت گسترش دین اسلام در قلب اروپا و آمریکا با جریان اسلام هراسی همصدا شدند.

وی ادامه داد: جشنواره مقاومت می‌تواند با تکامل و توسعه بیشتر و جذب منابع و سرمایه گذاری اساسی جبهه محکم و گسترده ای را در مقابل این جریانات ایجاد نماید. دست کم قادر است پشت پرده و ریشه‌های آن را افشا کند.

به گفته وی،  انقلاب اسلامی‌به تعبیری بزرگ ترین انقلاب قرن و تاریخ معاصر است. انقلابی که تاروپود تئوری‌ها و کلیشه‌های دنیای سیاست را به کناری زد و طرحی نو بر این سقف نگاشت. فرهنگ و الگویی را ترسیم کرد که به کعبه آمال بسیاری از آزادی خواهان و عدالت جویان بدل شد. امروزه شاهدیم که اثرات انقلاب اسلامی‌حتی تا عمق جغرافیای آمریکایی لاتین را فرا گرفت و از آفریقا و آسیا و بویژه در منطقه و جهان اسلام با الگوبرداری نهضت‌ها و جنب و جوش تازه ای آغاز شد. در این راستا، سینما بویژه سینمای مقاومت باید پا به پای سایر اضلاع جامعه در گسترش گفتمان و فرهنگ انقلابی حرکت کند. اتفاقی که تاکنون محقق نشده و نیاز به کار اساسی تری دارد.

خزاعی اظهار داشت: منطقه خاورمیانه متلاطم و شعله ور است. دست‌ها و دسیسه‌های آمریکایی – صهیونیستی سناریوهای متعددی را رقم زدند تا موضوع فلسطین از موضوعیت جهان اسلام خارج شود و در حاشیه قرار گیرد. تولید گروه‌های دست سازی چون داعش با استفاده از مزدوران و جنایتکاران بین‌المللی و با حمایت مالی و لجستیکی حکومت‌های دست نشانده منطقه هم در این راستا صورت گرفته است. جشنواره مقاومت باید با هوشمندی و درایت و با آگاهی بخشی پرچم دار جریان سینمایی افشاگرانه ای باشد که در پشت پرده‌ها در حال انجام است. این رسالت متوجه هنرمندان و سینماگران انقلابی و جسوری است که شبکه‌های مرموز امنیتی را می‌شناسند و آگاهانه پای در این میدان گذاشته‌اند.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دلائلی که عنوان شده و به حسب جایگاه منطقه ای و بین‌المللی که پیدا کرده دیگر نمی‌تواند صرفا یک جشنواره سینمایی باشد. این جشنواره به یک جریان تبدیل شده و بیشتر به نهادی اجتماعی با راهبردهای فراملی شبیه شده و شایسته است دستگاه دیپلماسی هم با درک عظمت و اهمیت این جریان در تقویت و گسترش آن حمایت نماید.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: بدون تردید، الگوی انقلاب اسلامی‌به عنوان مصداقی عینی در برابر نظام سلطه در حال توسعه است و در این مسیر، جشنواره مقاومت که از توان انتشار گسترده ای برخوردار شده می‌­تواند منعکس کننده واقعیت‌ها و حقایق جاری و ساری جهان باشند. اگرچه امروزه، غرب و لابی‌های صهیونیستی در مقیاس وسیعی با بکارگیری ابزار سینما در صدد جعل و تحریف فرهنگ‌ها و اصالت‌های ملی و هویتی ملل مستقل هستند. در این میان جشنواره مقاومت به مثابه نهضتی که پرچم دار یک حرکت تازه در تقابل با نظام سلطه است می‌تواند نقطه امیدی باشد برای همه هنرمندان و سینماگران مستقل دنیا و ظرفیت‌های ایجاد شده در فضای رسانه‌های منطقه ای و بین‌المللی در مسیر دستیابی به این اهداف می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ادامه داد: روندی را که جشنواره مقاومت در پیش گرفته است و با توجه با اقبال گسترده داخلی‌ها و خارجی‌ها و نگاه به جشنواره به عنوان پاتوق فرهنگی و سینمایی سینماگران ضدامپریالیسم و صهیونیسم  بعید نیست که این حرکت به مهم ترین جشنواره سینمایی در ایران و پایگاه مهم فرهنگی و سینمایی منطقه و جهان اسلام تبدیل شود و چتری را بگستراند که سینماگران مستقل و فریادهای آزادی خواه تمامی‌دنیا تحت پوشش آن قرار بگیرند.

در این نشست یزدان عشیری در آغاز ضمن قدرادانی از اصحاب رسانه به خاطر هم‌اندیشی و همراهی و کمک در تبیین و اطلاع رسانی اهداف و برنامه‌های این جشنواره استراتژیک گفت: جشنواره فیلم مقاومت به چند دلیل از سایر جشنواره متفاوت است و همین تفاوت و ویژگی‌ها باعث تاثیرگذاری و جریان سازی آن شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی‌است و خاستگاه آن دوران طلایی دفاع مقدس است و داشتن دیدگاه‌های استراتژیک نسبت به موضوعات ملی و بین‌المللی و انتخاب رویکرد و شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی‌از جمله این ویژگی‌هاست.

به گفته وی، برخورداری جشنواره از رویکردهای پژوهشی و توجه به مطالعات تحلیلی و بنیانی، تنوع مضامین و تمرکز بر چالشی ترین موضوعات و مسائل منطقه و جهان، توجه و بهره گیری از ظرفیت‌های ادبی حوزه مقاومت و اقتباس ادبی در این زمینه و تقویت جریان فیلمنامه نویسی، ابعاد گسترده برگزاری در سطوح ملی و بین‌المللی، توجه به مقوله آموزش و بسترسازی برای نیروسازی و تربیت هنرمندان جوان، موضوع شناسی و نیازسنجی، توجه به دغدغه‌های رهبری، اقبال جامعه فکری و سینمایی غرب  به این رویداداز دیگر ویژگی‌های این حرکت فرهنگی است.

سعید الهی، محمد طیب، علی اکبر عبدالعلی‌زاده نیز از مدیران رسانه‌ای حاضر در این مراسم بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.