یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

بزرگمهر رفیعا سینماگر پیشکسوت مطرح کرد

رقابت مدیران با رقبای خیالی یک برنده دارد!/ حرف زدن از شکست هالیوود فقط خنده‌دار است

بزرگمهر رفیعا

سینماپرس: در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، آقایان علی جنتی وزیر ارشاد و حجت ا... ایوبی، رییس سازمان سینمایی سعی زیادی در مرور نقاط قوت کارنامه خویش و البته ارائه بیلانی پر و پیمان به مدیران بالادستی و از جمله رییس دولت یازدهم نشان می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، بیلان‌دهی مدیریتی کار حسنه‌ای است و اگر این بیلان‌دهی منصفانه باشد، می‌تواند شرایطی را فراهم آورد برای مدیران بعدی که برای برنامه‌ریزی‌های مدیریتی نقاط قوت را امتداد داده و نقاط ضعف را کاهش دهند، اما نکته مشترک بیلان‌های آماری وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی طرح مضامینی شبهه‌برانگیز درباره موفقیت سینمای ایران در جهان و فانتزی‌سازی درباره پیروزی در رقابت با هالیوود است!

منهای رفتار متناقض این مدیران که در الگوهای مدیریتی خویش مدام تأثیرپذیری از الگوی سینمایی کشورهای اروپایی را رمز پیشرفت دانسته و از بی‌اهمیتی هالیوود می‌گفتند و حالا از شکست هالیوود می‌گویند، زیربنای ادعای آنها درباره پشت سر گذاشتن هالیوود هم جای سؤال دارد.
گفته‌های عجیب مدیران
برای تحلیل بیشتر ماجرا ابتدا 2 گفتار هم‌عرض وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی را مرور می‌کنیم. وزیر ارشاد در جشن روز سینما گفت: هالیوود تمام دنیا را فتح کرد، اما در پشت مرزهای ایران متوقف شد. بازار فیلم‌های آمریکایی حتی در شبکه نمایش خانگی هم کم رونق‌تر شده است.
رییس سازمان سینمایی در بخش خبری «20:30» گفت: سینمای ایران در نبرد نابرابر با هالیوود موفق شده است. سینمای جهان دست‌هایش در مقابل هالیوود بالاست و تسلیم شده؛ آمریکا سالن‌های و گیشه‌های اروپا را فتح کرده اما گیشه‌های ایران را نتوانسته فتح کند.
اما آیا واقعاً چنین است؟ آیا سینمای ایران در نبرد با هالیوود پیروز شده است؟ اصلاً مگر سینمای ایران وارد نبرد با هالیوود شده بود که حالا پیروز شده است؟ از آن سو آیا واقعاً فیلم‌های آمریکایی در شبکه خانگی مخاطب ندارند؟

از کدام رقابت حرف می‌زنید؟
آقای بزرگمهر رفیعا، نویسنده و کارگردان قدیمی سینما با اشاره به اینکه وقتی حریفی برای مبارزه وجود ندارد سخن گفتن از پیروزی خنده‌دار به نظر می‌رسد، به «صبح نو» گفت: وقتی در کشور حتی اکران محدود فیلم‌های خارجی را هم نداریم و از آن سو در حیطه پخش بین‌الملل فیلم‌های مطرحمان حتی در همین کشورهای اطراف نتوانسته‌ایم کاری کنیم، حرف زدن از رقابت با سینمای جهان کاملاً نابخردانه است. ما در داخل فضا را کاملاً به محصولات ایرانی داده‌ایم و از آن سو در حیطه بین‌الملل نیز همه حضورمان شده است شرکت در یک سری جشنواره که هیچ ربطی به جریان پویای اکران جهانی ندارد. در شرایطی که وارد رقابت نشده‌ایم چطور می‌گوییم برنده‌ایم؟
این کارگردان که سابقه سال‌ها تدریس آکادمیک سینما را هم دارد، ادامه داد: وضعیت سینمای ایران بی‌شباهت با وضعیت خودروسازی نیست. همان طور که جلوگیری از واردات خودرو سبب شده که مدیران خودروساز ما با افتخار از شمارگان بالای تولیدات خود بگویند مدیران سینمای ایران هم به لطف جلوگیری از اکران فیلم خارجی مدام از این می‌گویند که موفق هستند.
رفیعا خاطرنشان ساخت: جالب است که آمار بالای فروش فیلم‌ها را هم شاهد مثالی می‌دانند بر موفقیت خویش، آن هم در شرایطی که بخش عمده این فروش هم به لطف تیزرهای ماهواره‌ای و بالا رفتن قیمت بلیت ایجاد شده است و از آن مهم‌تر اینکه درصد بالای فروش بالا غالباً از جانب فیلمفارسی‌سازان است؛ یعنی همان کسانی که مدیران ما مرتب سینمای آنها را تکفیر می‌کنند.

این ادعاها ناشی از ناآگاهی نسبت به سینماست
کارگردان درام تاریخی «دادستان» در تحلیل ریشه بروز چنین اظهارنظرات پرسش برانگیزی از مدیران سینمایی به «صبح نو» گفت: دلیل اصلی‌اش ناآگاهی نسبت به سینما و نبود اشراف به وضعیت سینماست. مدیری که بی‌عقبه سینمایی وارد این حیطه می‌شود طبیعی است که نتواند به عنوان یک صاحب نظر سخن گوید و تحت تأثیر مشاورانی قرار گیرد که حضور در کنار این مدیر را نه برای بهبود اوضاع سینما که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود می‌خواهند!
بزرگمهر رفیعا با بیان اینکه در سینمای ایران کم نیستند سینماگران پیشکسوتی که می‌توانند طرف مشاوره مدیرانی قرار گیرند که دانش سینمایی ندارند، بیان داشت: مسأله این است که این پیشکسوتان دلسوز هم اغلب مجالی شده‌اند برای آقایان که کنارشان عکس بگیرند و به این ترتیب ژست حمایت از پیشکسوتان را بگیرند اما تاکنون کدام یک از این پیشکسوتان نظرات راهبردی‌اش درباره سینما مورد توجه قرار گرفته است؟
رفیعا که تجربیات فراوان در تدریس سینما و از جمله راه‌اندازی مدرسه اسلامی سینما در باغ فردوس و بعدتر مدرسه سینمایی به‌اندیش را دارد با بیانی صریح خاطرنشان ساخت: واقعاً اینهایی که دوروبر مدیران سینمایی جمع شده‌اند چه کسانی‌اند که چنین ادعاهایی از آنها سرمی‌زند؟ مدیری که از رقابت با هالیوود می‌گوید لااقل بیاید و به ارائه فهرستی بپردازد از فیلم‌های سینمای ایران که در همین سه سال اخیر، اکران خارجی گسترده داشته‌اند. وقتی حتی فیلم‌های چندصدمیلیاردی ما هم اکران خارجی که هیچ، اکران منطقه‌ای هم ندارند حرف زدن از شکست هالیوود فقط خنده‌دار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.