چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

همزمان با هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

سربخش: ما نباید دفاع مقدس را فراموش کنیم/ برخی نمی خواهند نامی از دفاع مقدس در سینما وجود داشته باشد

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش، جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یکی از مقاطع بسیار مهم، حساس و تاریخی در کشور ما است که همواره در تولید آثار فرهنگی و هنری باید به آن توجه شود و همانطور که غربی ها بعد از گذشت ۶۵ سال مسأله جنگ جهانی دوم را فراموش نکرده اند ما نیز نباید دفاع مقدس را فراموش کنیم.

این منتقد سینما و کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های شان نکته ای فرمودند که می تواند برای تمامی مسئولان فرهنگی و هنری و سینماگران فصل الخطاب باشد؛ ایشان نقل به مضمون فرمودند: «درست است که دفاع مقدس تنها ۸ سال به طول انجامید اما تا ۸۰ سال می توان از ذخایر و برکات آن استفاده کرد».

وی ادامه داد: این نکته بسیار حائز اهمیتی است که تمامی هنرمندان و به خصوص مسئولان فرهنگی و هنری کشور بایستی به آن آگاه باشند و با این اندیشه واهی و غلط که دیگر دفاع مقدس برای مخاطب دارای جذابیت نیست مانع تولید و پخش و اکران این گونه آثار شوند.

مدیرمسئول نشریه سینما رسانه در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما کوتاهی بسیاری در حوزه تولید آثار دفاع مقدسی در سینما داشته ایم اظهار داشت: هیچ کار عمده ای در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس انجام نشده و ما باید آثار برجسته ای را در این زمینه تولید کنیم؛ هنوز بسیاری از قهرمانان دوران جنگ هستند که هیچ گونه فیلم خوبی در رابطه با زندگی شان ساخته نشده و باید با ساخت این آثار قهرمان ملی را به مردم و به ویژه جوانان معرفی کرد.

سربخش خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد مورد نیاز ما است که به جوانان بگوییم آمریکا و غربی ها همچون دوران ۸ سال دفاع مقدس سیاست های خصمانه ای علیه ما دارند و نباید جنایات آمریکا به دست فراموشی سپرده شود؛ ما باید به تمامی مردم گوشزد کنیم که آمریکا و غربی ها هیچ گاه قابل اعتماد نیستند و نباید فریب ظاهر آن ها را خورد.

وی تصریح کرد:  اما گویا برخی نمی خواهند نامی از دفاع مقدس در سینما وجود داشته باشد و به همین دلیل است که طی سال های اخیر توجه به سینمای دفاع مقدس بسیار کمرنگ شده است. ما امروزه شاهد فیلم های خنثی هستیم که اغلب طبقه متوسط شهرنشین را به عنوان سوژه اصلی خود انتخاب کرده اند و یا مشغول نشان دادن روابط قبیحانه دختران و پسران در جامعه هستند، این آثار نه تنها هیچ دردی از ما دوا نمی کنند بلکه تولید آن ها برای مخاطبان بسیار آسیب زننده خواهد بود.

سربخش در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: مسئولان سینمای کشور می بایست با سیاست گذاری های کلان خود و توجه به هنرمندان دغدغه مند و حساس کردن سایر هنرمندان در زمینه پرداختن به آثار دفاع مقدس اهتمام ورزند تا این سینما احیاء شده و مردم بتوانند از برکات آن استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.