جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴

گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت

برگزیدگان چند بخش جشنواره «مقاومت» معرفی شدند/ درخواست دختر شهید مدافع حرم از سینماگران/ سردیس مرحوم سلحشور رونمایی شد

سردیس مرحوم سلحشور

سینماپرس: افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور پرتعداد سینماگران برگزار شد. در این مراسم شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. همچنین از نادر طالب‌زاده، جعفر دهقان و شرف‌الدین و اصغر بختیاری تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در ابتدای مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره ۲۳۹ اثر از هنرمندان ایرانی و ۶۱ اثر از کشورهای خارجی شرکت می کنند. همچنین آثاری با موضع شهدای حرم در سراسر کشور برای دانشجویان و با همراهی هنرمندان کشور نمایش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره برنده و بازنده رایج رقابت های ناسالم را ندارد، بیان کرد: جشنواره مقاومت در شرایط حساس امروز جهان برگزار می شود و ما امیدواریم بتواند چراغ راهنمایی برای همه باشد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در بخش دیگر سخنان خود به این مساله اشاره کرد که نباید از شهدای مدافع حرم غافل شویم و وظیفه فیلمسازان است که خاطرات این شهدا را ثبت و ضبط کنند.

خزاعی تاکید کرد: جشنواره مقاومت محمل تجدید بیعت هنرمندان متعهدی است که بار فطرت الهی انسان را بر دوش خویش احساس نموده اند.

دبیر جشنواره در ادامه صحبت هایش اشاره کرد: جشنواره مقاومت بسان نگینی بر حلقه سینمای توانمند ایران می درخشد و تلالو این درخشش ان شا الله در میان تمامی هنرمندان متعهد جهان، همانند چراغی راهنما عمل خواهد کرد.

در ادامه محسن رضایی، سردار نقدی، محسن مومنی شریف، محمود صلاحی و جواد جباری روی صحنه آمدند تا نکوداشت فرج الله سلحشور، فرید کشن فلاح، غضنفر رکن آبادی و سعید سیاح طاهری برگزار شود.

سردیس فرج الله سلحشور رونمایی شد

در این بخش مراسم پسر زنده یاد فرج الله سلحشور روی سن آمد تا از سردیس پدرش ساخته استاد یوزباشی رونمایی شود.

محسن رضایی به عنوان دیگر سخنران افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در سخنانی عنوان کرد: مقاومت نیاز به عشق دارد، نیاز به قلم دارد، نیاز به جوششی دارد که افکار عمومی را از تردید ها پاک و منزه کنند.

وی افزود: امروز که داعش آخرین نفس هایش را در سوریه می کشد، دشمن وهابیت را به صحنه آورده و تمام نشانه های دشمن به سمت ایران گرفته شده است چرا که ایران تجلی مقاومت اسلامی در جهان امروز است.

رضایی افزود: امروز که به صحنه عالم نگاه می کنیم شاهد یک جنگ ۷۰ ساله هستیم. جنگی که در ابتدا از فلسطین شروع شد اما امروز سوریه، عراق، بحرین، یمن و مکه تبدیل به فلسطین شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مقاومت تنها در صحنه رزم و دفاع از سوریه دمشق، بحرین و مکه نیست بلکه مقاومت نیاز به تحقیق و جوشش دارد که تردید را از افکار عمومی دنیا پاک کنیم و در این میان هیچ ابزاری بهتر از هنر این تردیدهای ساخته دست شیطان را پاک نمی کند.

رضایی: هنرمندانی که به امید تشویق محافل دیگران هستند روزی می فهمند اشتباه کرده اند

محسن رضایی افزود: ما دست و بازوی هنرمندان عزیر را می بوسیم که با کمترین امکانات باز هم فیلم هایی در حوزه مقاومت می سازند این هنرمندان به دور از هیاهوی بین المللی و خارج از تاثیرات هالیوود و حمایت کنندگان میلیاردی از اسراییل و عربستان به فعالیت های خود ادامه می دهند. اما در این میان کسانی که با تاثیرپذیری از طلسم های فرعونی خود را از این حیطه کنار کشیده اند تا با ساخت آثاری در محافلی دیگر برای آنها کف بزنند روزی به این نتیجه می رسند که اشتباه کرده اند.

برندگان بخش پوستر و عکس معرفی شدند

پس از صحبت های وی نوبت به تقدیر از برگزیده اقلام تبلیغی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت رسید. از بین نامزدهای بخش اقلام تبلیغی (طراحی پوستر) تندیس جشنواره به مهدی باقری برای طراحی پوستر «شیار۱۴۳» رسید.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بخش عکس به محمد مهدی دلخواسته برای مجموعه عکس فیلم «مزار شریف» رسید.

تجلیل از عزیزالله حمیدنژاد

در این بخش از مراسم نوبت به تجلیل از عزیزالله حمیدنژاد رسید. منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، محمد بزرگ نیا به همراه همسر امیر سرتیپ حسینی از شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران روی سن آمدند. عزیز الله حمیدنژاد تندیس و جایزه خود را به خانواده شهید آبشناسان تقدیم کرد.

با حضور حمید بهمنی، جهانگیر الماسی، محسن نفر، مسعود آب پرور روی صحنه دیپلم افتخار برگزیده سوم نماهنگ توسط هیات داوران این بخش به محمد و حسین بوشهری برای نماهنگ های «لبیک» و «عمار داره این خاک» اهدا شد.

دیپلم افتخار برگزیده دوم نماهنگ به مهدیار عقابی برای نماهنگ «ارغوان» رسید.

تندیس برگزیده اول بخش نماهنگ چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به محمدحسین مهدویان برای نماهنگ «چشم به راه» و «از خون جوانان وطن» رسید. حبیب والی نژاد به نیابت از مهدویان روی صحنه حاضر شد و جایزه وی را دریافت کرد.

برگزاری بزرگداشت نادر طالب زاده

بزرگداشت نادر طالب زاده از دیگر بخش های مراسم بود که خانواده شهید احمد غلامی از شهدای مدافعین حرم، محمد حسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و شهریار بحرانی کارگردان سینمای کشور برای تجلیل از نادر طالب زاده روی صحنه حاضر شدند و از این سینماگر و نویسنده تجلیل کردند.

اسامی برترین آثار پویانمایی اعلام شد

داوران بخش پویانمایی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت شامل بهرام عظیمی، مجید اسماعیلی و سید علیرضا گلپایگانی برای اهدای جایزه برگزیدگان پویانمایی روی صحنه آمدند و جایزه بهترین پویانمایی کوتاه را به سیدمحمدرضا خردمندان برای پویانمایی «آنتراکت» دادند.

تندیس بهترین پویانمایی سینمایی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به محمدامین همدانی برای «فهرست مقدس» اهدا شد.

تجلیل از اصغر بختیاری

در این بخش از مراسم با پخش کلیپی اعلام شد که از اصغر بختیاری مستندساز و از همکاران شهید آوینی تجلیل می شود و همسر شهید اقبالی، امیر گلفام و سلیم غفوری برای قدردانی از او به صحنه آمدند.

خانم هاشمی همسر شهید اقبالی که برای تقدیر از اصغر بختیاری روی صحنه آمده بود گفت: شهید اقبالی از سادات بودند و به طرز فجیعی توسط نیروهای عراقی به شهادت رسید. آنها شهید اقبالی را به ۲ ماشین بستند و او را از دو طرف کشیدند و بدن او به دو نیم شد بعد از نیز جمجمه او را دو نیمه کردند و هر بخش از بدنش را جداگانه دفن کردند. من افتخار می کنم که همسر شهید اقبالی هستم. یاد و نامش همیشه جاودان باشد.

اهدای جوایز بخش قلم طلایی

اهدای جوایز قلم طلایی دیگر بخش مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت بود. گلعلی بابایی، مهدی آذرپندار، جابر قاسمعلی، مسعود اطیابی، حسین ترابی و علی فروغی هیات داوران بخش قلم طلایی برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه روی صحنه حاضر شدند.

جایزه بهترین خلاصه فیلمنامه در بخش قلم طلایی به سید حمید طاهری برای نگارش «ننه گیلان» اهدا شد.

جایزه بهترین طرح سینمایی در بخش قلم طلایی به فهیمه سلطانی برای نگارش فیلمنامه «کارو» اهدا شد.

تجلیل از محمدرضا شرف الدین

در ادامه مراسم همسر شهید حاتمی از شهدای فاجعه منا، سردار جباری مدیرعامل بنیاد روایت، محمد حسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جمال شورجه کارگردان سینمای کشور برای تجلیل از محمدرضا شرف الدین روی صحنه آمدند.

شرف الدین در سخنانی گفت: به دوستان گفتم لیاقت من گرفتن این جایزه نیست. من هرچه دارم از خاک پای رزمندگان است. افتخار دارم در کنار بزرگوارانی بودم که به من اعتماد کردند.

اجرای موسیقی توسط علیرضا افتخاری از دیگر بخش های مراسم بود.

رییس رسانه ملی: جشنواره مقاومت با استفاده از اینترنت فعالیت خود را گسترس دهد

سخنران بعدی مراسم عبدالعلی علی عسکری رییس رسانه ملی بود. علی عسکری رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنگ فرهنگی علیه اسلام و مقاومت گفت: راه اندازی بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان با مفاهیم انحرافی بر ضد فرهنگ ملت ایران از شواهد این جنگ است. راه اندازی فضای مجازی جبهه دیگری از این جنگ فرهنگی است. در این میان فرماندهان و عوامل فرهنگی فعالان عرصه فرهنگ هستند و فیلم و سینما اوج اثرگذاری در دنیای امروز است.

وی تاکید کرد: شما هنرمندان با توجه به اهمیت مقاومت در برابر استکبار کمر همت بسته اید و تلاش می کنید. شاید امروز کار شما ابعاد وسیعی نداشته باشد اما بی شک در آینده ابعاد کار شما گسترش پیدا می کند.

عسکری در توضیح اهمیت جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره مقاومت یک دفاع مقدس دیگری را شکل می دهد که کارش از جنگ تحمیلی سخت تر است. امروز هدف دشمنان ما این است که فضا را به گونه ای شکل دهند تا جامعه جهانی رهبری آنها را بپذیرد. شما فعالان فرهنگ باید تلاش کنید تا این اهداف دشمنان محقق نشود.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما از همه آثار ارزشمند در حوزه مقاومت در زبان های مختلف حمایت می کند. همچنین از جشنواره مقاومت می خواهم که با استفاده از اینترنت فعالیت خود را گسترس دهد ما نیز در صدا و سیما همه تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم.

رییس سازمان صدا و سیما گفت: دفاع مقدس یک پدیده انسانی است که می تواند به عنوان گنجینه بزرگی برای داستان نویسی و فیلمنامه نویسی در سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد. امیدوارم جشنواره مقاومت بتواند هرچه سریعتر آثار خود را در جهان منتشر کند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: بحث دفاع مقدس و مقاومت به انقلاب اسلامی باز می گردد. دشمنان ما با رهبری آمریکا جنگ را بر ما تحمیل کردند ولی دفاع مقدس سبب شد تا توانمندی های ایران به ظهور رسد و در این میان مردان بزرگی پرورش پیدا کنند به گونه ای که امروز سلاح های پیشرفته ما با ترکیب نیروهای فداکار، دفاع سخت ما را تشکیل داده اند. اگر جمهوری اسلامی امروز امنیت دارد و مردم در امنیت زندگی می کنند به برکت جنگ تحمیلی است.

تجلیل از جعفر دهقان

تجلیل از جعفر دهقان بازیگر سینما با حضور علی نصیریان و محمد خزاعی بخش دیگر مراسم بود. جعفر دهقان در مراسم تقدیر از خود گفت: ما در جنگ کسانی را داشتیم که هر کدام یک اسطوره بودند اما ما در معرفی آنها کم کاری کردیم. امیدوارم فرصتی پیش آید به سینمای جنگ توجه بیشتری شود. فکر می کنم از زمانی که جنگ تمام شده است سینمای دفاع مقدس هم به پایان رسیده است. نباید بگذاریم پرچم سینمای دفاع مقدس پایین بیاید.

در ادامه مراسم احمد مرادپور، مهدی فرجی، حجت الاسلام رستگاران، احمد میرعلایی، محمدرضا عرب، محمد خزاعی برای اهدای جوایز برگزیدگان بخش سینمایی ویدئویی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت روی صحنه آمدند.

اهدای جوایز فیلم های ویدیویی و مجموعه های تلویزیونی

تندیس بهترین فیلمنامه به خیرالله تقیانی پور  برای فیلمنامه «تونل» رسید.

دیپلم بهترین کارگردانی به احمد بحرانی و خیرالله تقیانی پور برای فیلم «تونل» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی این بخش به داریوش غذبانی برای کارگردانی فیلم «مردان آفتاب» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش سینمایی ویدیویی به مهدی تربتی فرد برای کارگردانی «تا مدار ده درجه» رسید.

سپس عبدالعلی علی عسکری، سردار نقدی، محمد حسین حقیقی، محمد کاسبی، جواد شمقدری و مجید رضابالا برای اهدای برگزیدگان بخش مجموعه های تلویزیونی به صحنه آمدند.

تندیس بهترین فیلمنامه به هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله برای مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی مجموعه تلویزیونی به مسعود جعفری جوزانی برای سریال در چشم باد رسید. مسعود جعفری جوزانی نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم این مقاومت و غیرتی که سبب شد این خاک از چنگال دشمنان خارج شود امروز برای ایجاد اشتغال برای جوانان به کار رود چرا که ما جوانان تحصیل کرده بسیاری در جامعه داریم. فکر می کنم در کوچه پس کوچه های انقلاب بخشی از  عدل علی را جا گذاشتیم. باید اشتغال زایی را تبدیل به تکلیف کنیم.

تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی به حبیب الله کاسه ساز، مسعود جعفری جوزانی و عباس اکبری برای تولید فازهای مختلف «در چشم باد» رسید.

دیپلم افتخار بهترین تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی به محمدرضا شفیعی برای سریال «وضعیت سفید» اهدا شد. محمدرضا شفیعی بعد از دریافت جایزه بهترین تهیه کنندگی برای وضعیت سفید گفت: دوست داشتم سریال کیمیا به خصوص فصل دوم که مربوط به دفاع مقدس بود دیده می شد.

تندیس بهترین بازیگری در مجموعه های تلویزیونی به شهاب حسینی برای سریال «شوق پرواز» رسید. شهاب حسینی که به تازگی از آمریکا به ایران برگشته است در این مراسم حضور داشت. شهاب حسینی بعد از  دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مرد گفت: پیش از این گفته بودم که بازیگر نقش را می گیرد و آن را همراه خود می کند اما بازی در نقش شهید بابایی برای من افتخار بود. این جایزه حق من نبود. اگر شهید بابایی امروز اینجا بود من این جایزه را تقدیم به او می کردم اما امروز این جایزه را به فرزندان این شهید بزرگوار تقدیم می کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگری به آزیتا حاجیان برای مجموعه تلویزیونی «کیمیا» رسید.

جایزه ویژه فرج الله سلحشور برای بهترین اثر با موضوع انقلاب اسلامی نیز به منصور سهراب پور تهیه کننده سریال «پروانه» رسید.

در این مراسم سردار نقدی ‌(رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان)، علی نصیریان، نادر طالب‌زاده، شهاب حسینی، رضا برجی، حمیدنژاد، یدالله صمدی، سیامک اطلسی، محمدرضا عرب، عبدالحمید قدیریان، مجتبی فرآورده، مسعود اطیابی، جواد شمقدری، جلیل عرفان‌منش، شفیع آقامحمدیان، جعفر دهقان مهدی فیوضی جهانگیر الماسی حمید بهمنی حمید نعمت اله محسن رضایی هادی مقدم دوست، محمدرضا شرف الدین، امیرحسین مدرس، محمدرضا عباسیان، بهرام عظیمی نقی نعمتی، محمدرضا شفیعی جواد نوروز بیگی و ... حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.