یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«ربوده شده» فیلمی هشدار دهنده است/ این فیلم در ارائه مزایای استفاده مناسب از فضای مجازی کمرنگ ظاهر شده است

فیلم سینمایی ربوده شده

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «ربوده شده» گفت: در واقع این فیلم در تصویرسازی از تأثیرات منفی فضای مجازی پررنگ و در ارائه مزایا و استفاده مناسب از آن در جهت ارتقای علمی و آگاهی جوامع کمرنگ ظاهر شده است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ملودرام خانوادگی-اجتماعی «ربوده شده» ساخته بیژن میرباقری یک اثر آسیب شناسانه است که عوارض و مضرات فضای مجازی را به تصویر می کشد.

وی افزود: «ربوده شده» در قالب زندگی یک زوج جوان که در آستانه مهاجرت هستند و ناخواسته زندگی شان به دلیل ربوده شدن اطلاعات شخصی و خانوادگی از طریق سارقان فضای مجازی دچار بحران می شود به نقش و تأثیرات مثبت و البته منفی حضور انسان ها در این فضا، تعاملات، ارتباطات و مناسبات غلط و گاه درست آن ها و همچنین دریده شدن حریم زندگی خصوصی آدم ها می پردازد.

آذین سپس با بیان اینکه گرچه در انتها با بازگشت اطلاعات ربوده شده به شخصیت اصلی فیلم به طور موقت بحران از زندگی آن ها عبور می کند ولی چنین آسیب های جدی در کمین خانواده ها، مردم و به ویژه جوانان است اظهار داشت: فضای مجازی مانند فضای واقعی زندگی انسان ها ملحم از خوبی و بدی است و می تواند دنیای سالم و سازنده باشد به شرط آنکه آموزش زیستن در چنین فضایی را بلد باشیم و فرهنگ تعامل سالم اجتماعی را بیاموزیم اما متأسفانه ورود بی رویه و گسترده مردم جامعه ما به این عرصه و جولان انواع فاسدان و مفسده ها به آلودگی فضای مجازی انجامیده و مانع دیده شدن خوبی ها و بهره مندی از امتیازهای آن شده است.

این منتقد تأکید کرد: بخشی از بهره مندان این فضا یا سرخوردگان زندگی واقعی اند و یا صرفاً به قصد تفریح و تنوع به چنین دنیایی پا گذاشته اند و عده ای هم فقط برای سوء استفاده ابزاری از امکانات فضای مجازی در آنجا تک تازی می کنند. میرباقری با کارگردانی خوب و جمع و جور «ربوده شده» و یاری بازی های پذیرفتنی نیکی کریمی، روزبه بمانی و سروش صحت، فیلمبرداری به نسبت دیدنی فیلم و... توانسته با تلفیق مناسب دانش های روانشناسی، جامعه شناختی و آسیب شناسانه فضای مجازی پرده نمایش های آشنای این فضا را کنار زده و ما را به خودمان نشان دهد و از خطرات پنهان و آشکار آن با ما سخن می گوید.

آذین اظهار داشت: برای رفع مشکلات موجود فضای مجازی هوشیاری و دقت انتظامی لازمه کار است اما مهمترین راهکار همان گونه که فیلم «ربوده شده» هم بر آن تأکید دارد آگاهی و ارتقای دانش اجتماعی استفاده کنندگان از چنین فضایی است. «ربوده شده» فیلمی هشدار دهنده است.

وی در خاتمه ابراز کرد: جای توجه و ارائه تصاویری از فهم و جایگاه تأثیرات فرهنگی و اطلاعاتی فضای مجازی در جامعه ایران و جهان معاصر و تغییرات مناسباتی و رفتاری خانواده ها به ویژه نسل جوان در فیلم «ربوده شده» خالی است گرچه «ربوده شده» تأثیر موضوعی خود بر مخاطب می گذارد ولی این تأثیرگذاری بیش از آنکه نتیجه آگاهی و اشاعه فرهنگ درست بهره وری از فضای مجازی باشد حاصل ترس و نگرانی از قرار گرفتن در چنین فضایی است در واقع این فیلم در تصویرسازی از تأثیرات منفی فضای مجازی پررنگ و در ارائه مزایا و استفاده مناسب از آن در جهت ارتقای علمی و آگاهی جوامع کمرنگ ظاهر شده است. «ربوده شده» فیلمی خوش ساخت، هشدار دهنده است که کارگردانش با تلفیق مناسب دانش های روانشناسی، جامعه شناختی و آسیب شناسانه فضای مجازی پرده نمایش های آشنای این فضا را کنار زده و ما را به خودمان نشان دهد و از خطرات پنهان و آشکار آن با ما سخن می گوید.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: زوجی در آستانه‌ی مهاجرت دچار مشکلاتی میشوند که مسیر زندگیشان را تغییر می دهد.

عوامل اصلی تولید «ربوده شده» عبارتند از: کارگردان: بیژن میرباقری/ تهیه کننده: جواد نوروزبیگی/ نویسنده، تدوین: بیژن میرباقری/ مدیر فیلمبرداری: کیوان معتمدی/ مدیرتولید: حسین بشگرد/ مجری طرح: روزبه حسینی کارگر/ طراح چهره‌ پردازی: محسن ملکی/ طراح صحنه و لباس: ثنا نوروزبیگی/ صدابردار: پرویزآبنار/ دستیار اول کارگردان: امید جزینی/ جلوه‌های ویژه بصری: میلاد فرج الهی/ جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ// مدیرتدارکات: آرش نجفی/ عکاس: مسعود اشتری / مشاوره رسانه ای: منصوره بسمل

بازیگران: نیکی کریمی، روزبه بمانی، سروش صحت، مارال فرجاد، پگاه خسروی، حامدجوادی، کامران ملکی، پرویز آبنار، امیر علیان، سعید بهروزی، فراز نسیبی، محمد عسگری، جلال جلالی، حسین پهلوان‌ زاده، غزاله معتمد، پروانه شهشهانی، محسن ملکی، سیدداود مرتضوی، هوشنگ رادی‌پور، محمدمین باشی، فرزانه قاسمی

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۱۱:۰۲
    0 0
    با احترام به نظر این منتقد عزیز ، ربوده شده اصلا فیلم خوبی نیست و نیکی کریمی بعد از کارگردانی دیگر بازیگری را به طور کلی به فراموشی سپرده است.
  • امیرانی ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۱:۰۱
    0 0
    این فیلم واقعاً افتضاح است. کارگردانش هم واقعاً چند قدم به عقب رفته و همچنین تهیه کننده اش آقای نوروزبیگی. از آقای آذین تعجب می کنم. جالب توجه اینکه ربوده شده حتی در جشنواره فجر هم پذیرفته نشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.