سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«اروند» یک اثر ارزشمند دفاع مقدسی است/ تلاشی برای بازگویی گوشه ای از حماسه و تراژدی شهدای غواص

اروند

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «اروند» سومین ساخته پویار آذربایجانی گفت: «اروند» یک اثر ارزشمند دفاع مقدسی و نمونه ای شاخص از نظر موضوعی در میان آثار جنگی سینمای ایران است این فیلم در حد بضاعت خود برای سینمای ایران و فیلم های دفاع مقدسی حرمت و احترام مضمونی و محتوایی به ارمغان آورده و سازنده اش را در سینما با آتیه نشان می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم بامحتوا، به نسبت خوش پرداختو ارزشی «اروند» سومین ساخته سینمایی پوریا آذربایجانی است؛ سینماگر جوان و با آتیه ای که فیلم نخست او «روایت های ناتمام» نتوانست رنگ اکران را به خود ببیند.

آذین ادامه داد: «اروند» کارگردانش را آشنا به قابلیت های سینما و تصویر نشان می دهد و کوشش های او را برای استفاده بیانی غیر کلیشه ای از زبان، ابزار سینما و معادل سازی های سینمایی برای اندیشه های جاری در ادبیات و زندگی آشکار می کند. آذربایجانی که در مسیر تجربه گرایی و ساخت آثار استاندارد همزمان به فرم و محتوا و روایت در فیلم هایش توجه دارد در فیلم خوب «اروند» با الهام گیری از تفکر مارکزی و اندیشه سیال ذهن که موضوع و بستر ده ها فیلم و سریال و رمان شده کوشیده است متناسب با تصویرسازی از کاراکترهای فیلمش و موضوعات ذهنی و عینی زندگی و مناسبات آدم هایش فرم و قالب و روایتی هماهنگ هم برای داستان دفاع مقدسی «اروند» بسازد.

این منتقد سینما با بیان اینکه این سینماگر علاوه بر حرکت در عرصه فرم و تجربه شکل های ساختاری سینما سعی کرده برای ظرف فیلمش مظروف و محتوای شایسته تدارک ببیند اظهار داشت: گزینش موضوعی بکر و تازه که تاکنون در هیچ اثر سینمایی ایرانی به آن پرداخته نشده یعنی بازگویی گوشه ای از حماسه و تراژدی شهدای غواص مضمون و سوژه داستان فیلم «اروند» را تشکیل داده است. فیلمساز با قرار دادن یک رزمنده جانباز اعصاب و روان در مرکزیت قصه فیلم کوشیده از طریق او و جریان سیال ذهن پر تلاطم این شخصیت که یونس نام دارد و سعید آقاخانی نقش او را به خوبی ایفا کرده است در بازسازی سینمایی رخداد بازگشت پیکرهای مطهر ۱۷۵ شهید غواص که طی عملیات تفحص در کنار دیگر شهدا یافت شده اند به توفیق رسد و روایتگر بخشی از دلاوری ها و مظلومیت های این شهدا باشد.

وی تأکید کرد: کارگردانی درست، فیلمبرداری خوب، موسیقی مناسب و همچنین بازی های خوب بازیگران فیلم، طناز طباطبایی، پانته آ پناهی ها و مهرداد صدیقیان در کنار بازی سعید آقاخانی در جان بخشیدن به شورها و شیون ها و زندگی حماسه سازان جبهه ها و سنگرداران پشت جبهه از راه زنده نمایی یادمانده ها و خاطرات یونس که ۲۷ سال پس از خاتمه جنگ همچنان با افکار، امیال و فضای جبهه و یاران همسنگرش در رویا و واقعیت زندگی می کند در حد پذیرش موفق بوده است.

آذین در خاتمه این گفتگو افزود: «اروند» فیلم متعهدانه ای از فیلمسازی مستعد است که سینما را در کنار بزرگانی چون شادروان رسول ملاقلی پور تجربه کرده است.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: یونس جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس، حالا بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره هم رزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص اما اتفاقات تازه‌ای را در این جریان سیال ذهن وارد می‌کند.

عوامل «اروند» عبارتند از: کارگردان: پوریا آذربایجانی/ تهیه کننده: مهدی داوری/ مدیرفیلمبرداری: مرتضی غفوری/ تدوین: امیر ادیب پرور/ صدابردار: محمودخرسند/ طراح صحنه و لباس: مهدی موسوی/ آهنگساز: کارن همایونفر/ طراح گریم: کامران خلج/ جلوه های ویژه میدانی: محمدرضاشرف الدین/ جلوه های ویژه کامپیوتری: امیرسحرخیز/ منشی صحنه: جمشیدخندان/ گروه کارگردانی: پانته آ حسینی /مهدی سلیمانی منصور/ سعیدروشن/ مدیرتدارکات: سهراب دادگستر/ عکس: موناسرتوه/ مدیر تبلیغات: میثم میرزایی/ روابط عمومی: محمدصادق شایسته/ مجری طرح و مدیرتولید: پیمان جعفری/ جانشین تهیه کننده: علی باذل، مهدی معزی

بازیگران: سعید آقاخانی، طناز طباطبایی و پانته آ پناهی‌ها، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، حسین سلیمانی و کاظم سیاحی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.