یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

حسن عباسی در نشست نقد سریال «هوم لند»:

آمریکایی‌ها فقط در سریال‌ها می‌توانند پاسدار ایرانی را بکشند!/نقش سینماگران انقلابی در پیشبرد سینمای استراتژیک در ایران

دکتر حسن عباسی

حسن عباسی گفت: باید کماندوهای آمریکایی را سال قبل در ایران نگه می‌داشتیم تا آمریکا یک میلیارد دلار برای آزادی هریک پول می‌پرداخت. آنها به خیال خود فقط می‌توانند در سریال‌هایشان یک پاسدار ایرانی را بکشند.

دکتر حسن عباسی در سومین نشست نخستین روز از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به تحلیل نمادها و کاراکترهای سریال آمریکایی هوم لند پرداخت. در ابتدای این جلسه چکیده این سریال در قالب یک فیلم سینمایی نمایش داده و شخصیت های اصلی آن معرفی شدند. در ادامه حسن عباسی با مقایسه این سریال با مجموعه تلویزیونی «24» گفت: سریال «24» نسبت به سریال «هوم لند» سریال حرفه ای تری است. زیرا سریال 24 و به ویژه در فصول آخر خود تعیین استراتژی می کند. در واقع پیش بینی این که رئیس جمهور ایرانی قرار است پای میز مذاکره با آمریکایی ها 24 سانتریفیوژ داشته باشد و یک خط رسمی استراتژیک را در تلویزیون آمریکا ارائه می کند. چنانچه بسیاری از مقامات غربی از رئیس کمپانی مایکروسافت گرفته تا وزیر وقت جرج دبلیو بوش در حمایت از این سریال برآمدند.

وی افزود: خط ثابت این سریال در مواجهه با جریان مقاومت است. البته این سریال ها به تنهایی فاقد انگاره و تصویری است که در جهان شکل گرفته و تکرار می شود و این انگاره باید در سال های آینده در محافل آکادمیک شناخته شود. چراکه ممکن است به عنوان تاریخ باور شود.  هوم لند در دو فصل اول یک خط تعلیق و در فصل سوم یک خط تعلیق خاص ایران را نشان می دهد و در فصل های بعد وارد مساله پاکستان و افغانستان می شود.

رئیس اندیشکده یقین با تحلیل نشانه ها و نمادهای سریال هوملند(میهن) افزود: در این سریال اسلام مساوی تروریسم و مسلمان مساوی تروریست نشان داده می شود. وقتی مخاطب آمریکایی این سریال می بیند کسی با اسلام آوردن تروریست شده است و تا سطح نابودی خود و خانواده اش پیش رفته است، نگرش اش نسبت به اسلام تغییر می کند. نیکولاس برودی در این سریال ابتدا توسط سازمان سیا لکه دار شده و به تدریج وارد ماجراهای تروریستی می شود. به طور کلی پیام دو فصل اول این است که از اگر فردی آمریکایی به اسلام روی بیاورد، یعنی تروریست شده است. در انتهای فصل دوم ماجرای یک انفجار به سازمان اطلاعات سپاه نسبت داده می شود. این سریال همچنین به دختران آمریکایی هشدار می دهد که اگر پدرتان مسلمان شود خود و خانواده را نابود می کند. بنابراین افراد خانواده نباید اجازه دهند اعضایشان مسلمان شوند.

وی به سایر تصویرسازی های سریال میهن از اسلام و ایران اشاره کرده و گفت: ایران در سریال میهن کشوری نمایش داده می شود که به گروه های تروریستی کمک می کند. چراکه در ابتدای فصل سوم این اثر در شش نقطه جهان عملیات تروریستی با حمایت ایران به تصویر کشیده می شود و آمریکا ایران را به عنوان تروریسم رسمی دولتی معرفی می کند. همچنین در این سریال انگشت اتهام تروریسم ابتدا به سمت وزارت اطلاعات و بعد به سمت سپاه وارد است. زیرا مجید جوادی یکی از کاراکترهای اصلی فیلم ابتدا به عنوان معاون وزارت اطلاعات و بعد به عنوان معاون اطلاعات سازمان سپاه در سریال معرفی می شود که این اشتباه یا ناشی از خطای فیلمنامه یا ناشی از تعمد در نگارش آن است.

عباسی همچنین خاطر نشان کرد: از طرفی در هشت قسمت ابتدایی فصل سوم ماجرای پولشویی ایران توسط اطلاعات سازمان سپاه به مخاطب القا می شود. در واقع این تصویر برای مردم آمریکا که ایرانیان اهل پولشویی هستند و این یک امر عادی است، از پیام های این سریال خارجی است. این در حالی است که آمریکایی ها خود پولشویی های فراوانی درباره ایران داشته اند، اما آن را این طور به تصویر نمی کشند. زیرا با ساخت ده ها سریال و فیلم تصویر متفاوتی را به مردم خود ارائه می کنند. همچنین دستور گرفتن وهابی ها از ایران موضوع دیگری است که در این سریال مطرح می شود. این مفهوم در حالی است که ایرانیان، خود بیشترین جنگ با تروریست های وهابی را داشته اند و مهم ترین مانع برای تروریسم تکفیری، تاکنون ایران بوده است.

وی با اشاره به این که تاریخ مصرف سریال هوملند از منظر مخاطبان ایرانی گذشته است، بیان کرد: این سریال فضاهای سخیفی از ایران را نشان می دهد. در حالی که جامعه ایران در ناامن ترین نقطه کره زمین بالاترین ضریب امنیت را دارد و آمریکا خود کشوری است که سالانه 700 نفر از اهالی اش در فضاهای عمومی کشته می شوند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با اشاره به یک ضرورت در چگونگی آزادی کماندوهای متجاوز آمریکایی و انگلیسی به مرزهای ایران بیان کرد: به اعتقاد من ما باید کماندوهای آمریکایی را سال قبل در ایران نگه می داشتیم تا آمریکا یک میلیارد دلار برای آزادی هریک پول می پرداخت. آن ها به خیال خود فقط می توانند در سریال هایشان یک پاسدار ایرانی را بکشند. در حالی که در واقعیت هر وقت یک قدم پایشان را از مرزهای کشورمان فراتر گذاشته اند، حسابشان را کف دستشان گذاشته ایم.

عباسی با اشاره به اهمیت سینمای استراتژیک در ایران بیان کرد: اگرچه سینماگران ایرانی به این موضوعات استراتژیک نمی پردازند، اما ما نمی گذاریم این انگاره در جامعه نابود شود. چنانچه آرزوی همه مسئولان کاخ سفید این است که عین پوتین فرصت دیدن قاسم سلیمانی را پیدا کنند و مرکز تحقیقات استراتژیک آمریکا خود مقام معظم رهبری، سید حسن نصرالله، عزیز جعفری و قاسم سلیمانی را به عنوان چهار مرد پر قدرت منطقه خاورمیانه معرفی کرده است که دو تن از آنان روحانی و دو تن سردار هستند.

وی با اشاره به پیام های فصول چهارم و پنجم سریال «هوم لند» عنوان کرد: در فصل های چهارم و پنجم سریال میهن، داستان به منطقه پاکستان و افغانستان می رود و یکی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا به نام هوم لند که در واقع یک وزارتخانه است، سعی می کند آمریکا را یکپارچه نگه دارد و از تجزیه آمریکا جلوگیری کند.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اهمیت تحلیل و بررسی مفاهیم و مضامین ضمنی سریال میهن عنوان کرد: تبیین خط سریال هوم لند یا میهن باید در رسانه ها صورت بگیرد. سینمای ایران نیز باید به سمت سینمای استراتژیک حرکت و این جریان استراتژیک را زمینه های مختلف از جمله بازی های رایانه ای نیز دنبال کند. همچنین سینماگران انقلابی ما می توانند این هدف را پیش ببرند و هجوم بازی های رایانه ای و فیلم های اسلام ستیز نباید باعث تغییر چهره اسلام در جهان شود.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تا نهم مهر ماه در پردیس سینمایی ملت و سینما فلسطین در جریان است.

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.