یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۶

احمدجو: تولید آثار مذهبی ضرورتی است که باید به آن توجه شود/ فیلمسازان نباید با اعمال سلیقه باعث وهن یک روایت مذهبی شوند

امرالله احمدجو

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: تولید آثار مذهبی و تاریخی ضرورتی است که مسئولان نباید آن را فراموش کنند اما متأسفانه همواره این نوع فیلم ها و سریال ها با محدودیت های فراوان به مرحله تولید می رسند و چندان توجهی به آن ها نمی شود.

کارگردان سریال محبوب «روزی روزگاری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر نیم نگاهی به تاریخ غنی ملی و اسلامی بیندازیم متوجه می شویم که هزاران سوژه و موضوع بکر وجود دارد که تاکنون کسی اهتمامی برای تبدیل کردن آن ها به فیلم و سریال نکرده و دلیل اصلی اش این بوده که مدیران سلیقه شان همسو با آن سوژه ها نبوده است.

وی ادامه داد: وقتی یک فیلمساز بتواند به هر سوژه و موضوعی در تاریخ و دین ورود پیدا کند و مدیر و مسئولی در کار او دخالت نکند باعث می شود تا مخاطبان از آثار تاریخی و مذهبی استقبال کنند چرا که قطعاً یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از این قبیل آثار در سینما و تلویزیون این است که اغلب این آثار با کپی برداری از یکدیگر ساخته شده و برای مخاطب دارای کمترین جذابیتی نیستند.

احمدجو سپس با تأکید بر اینکه تولید آثار تاریخی و مذهبی نیازمند مهارت بسیار زیادی است اظهار داشت: نمی توان هر شخص بی تجربه و ناکاربلدی را برای تولید این آثار به کار گرفت؛ کسانی باید در تولید آثار تاریخی و مذهبی حضور داشته باشند که اولاً به این قبیل موضوعات علاقمند باشند و دوماً با آموختن علم و دانش تخصصی خود را آماده کار کرده و مهارت لازم را در همه زمینه ها داشته باشند.

این فیلمساز تأکید کرد: دست اندرکاران یک پروژه تاریخی یا مذهبی قطعاً با سایر دست اندرکاران سینما و تلویزیون در فیلم های رئال امروزی تفاوت بسیار زیادی دارند، وقتی آثار مذهبی و تاریخی تولید می شود باید فضای آن زمانه بازسازی شود؛ صدابرداری در این نوع آثار بسیار سخت و دشوار است چرا که امروزه سر و صدای ماشین آلات بسیاری وجود دارد که قطعاً در بیش از ۱۰۰۰ سال قبل وجود نداشته است و یا بازسازی فضا و دکور و نوع فیلمبرداری و رنگ بندی و... بسیار دشوار است و نیاز به تیزبینی ها و ریزبینی های فراوان دارد.

وی ادامه داد: نوع بازی بازیگران آثار تاریخی و مذهبی و حتی لحن بازیگران این قبیل آثار نسبت به آثار رایجی که در سینما و تلویزیون تولید می شوند تفاوت های اساسی دارد و اگر فیلمساز به لحن فیلمش دقت نکند قطعاً با واکنش منفی از سوی مخاطبان فهیم و آگاه امروزی مواجه خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» خاطرنشان کرد: متأسفانه آنچه امروزه باعث افت کیفی آثار تاریخی و مذهبی شده به کار گماردن نیروهایی است که تخصص و مهارت لازم را برای حضور در یک پروژه تاریخی و مذهبی ندارند و صرفاً به واسطه باندبازی و زد و بندهای فراوان و یا کم کردن هزینه تولید پروژه به کار اضافه شده اند و این در حالی است که گاهاً اشتباهات آن ها باعث می شود تا هزینه های مضاعفی به یک پروژه تحمیل شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو صداقت، راست گویی و عدم تحریف وقایع تاریخی و مذهبی را علل اصلی موفقیت آثار سینمایی و تلویزیونی برشمرد و اظهار داشت: مهمترین نکته ای که تولیدکنندگان آثار تاریخی و مذهبی چه در سینما و چه در تلویزیون باید به آن توجه کنند این است که به هیچ عنوان نباید سلیقه خود را در نحوه روایت این قبیل آثار به کار بندند و به نوعی باعث شوند تا یک روایت مذهبی دچار وهن شود.

احمدجو ادامه داد:  ما باید از خودمان سوأل کنیم چرا تا به امروز تعزیه ها از استقبال خوب مردم برخوردار هستند؟ این به دلیل آن است که کلیت تعزیه هیچگاه تغییر نمی کند و تعزیه ها در چارچوب فرهنگ دینی و مذهبی مردم هستند و آگاهانه در این مسیر گام بر می دارند و به همین علت است که بعد از گذشت سال ها تعزیه همچنان در دل مردم جای دارد و هیچ گاه ما شاهد نبوده ایم که یک عالم دینی و یا فردی عامی با تعزیه به مخالفت برخیزد.

وی افزود: سینماگران به جای آنکه به شکل خرافی و سطحی نگرانه به مسائل مذهبی بپردازند بایستی قصه های خود را بر اساس آموزه های دینی مردم به رشته تحریر در بیاورند تا ستایش مردم را در پی داشته باشند؛ اما متأسفانه به دلیل راحت طلبی فیلمسازان ما امروزه دنبال خلق یک اثر جدید نیستند و وابستگی فکری شدیدی به منابع دیگر پیدا کرده اند.

کارگردان سریال تلویزیونی «تفنگ سرپر» تأکید کرد: تحقیق و پژوهش از منابع مختلف نیاز اولیه و اصلی تولید یک اثر تاریخی و یا مذهبی درخشان است و همه دست اندرکاران سینما و تلویزیون باید به آن توجه داشته باشند اما متأسفانه گویا وضعیتی در کشور ما به وجود آمده که تحقیق و پژوهش جایی در تولید فیلم های ما ندارد.

احمدجو سپس تصریح کرد: امروزه ما بعضاً شاهد آن هستیم که به جای تحقیق و پژوهش بسیاری از عوامل تولید آثار تاریخی و مذهبی حتی مبادرت به خواندن فیلمنامه هم نمی کنند و بدون آگاهی نسبت به داستان و فضا سر صحنه رفته و می خواهند کارشان را انجام بدهند و حقوق شان را بگیرند که این مسأله باعث آشکار شدن ضعف های زیاد در یک اثر می شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: علاوه بر تمامی این موارد باید نکاتی مانند عجله کردن تهیه کنندگان برای تمام کردن زودتر پروژه و تعجیل در روند تولید، بی سلیقگی رایج در میان مدیران سینمایی و تلویزیونی، باندبازی های فراوان و... را اضافه کرد که همگی دست در دست هم داده و باعث شده تا آثار تاریخی و مذهبی ما آنچنان که باید مورد توجه مردم قرار نگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.