سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

زییری: به جشنواره مقاومت آمدم چون مفهوم مقاومت برایم با ارزش است

ملیکا زییری

سینماپرس: ملیکا زییری کارگردان فیلم «محمد نام اول» که از پاریس برای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت به تهران سفر کرده است گفت: به جشنواره مقاومت آمدم چون مفهوم مقاومت برایم با ارزش است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من یک فیلمساز مستقل هستم و از آنجا که معتقدم باید با اسلام هراسی در دنیا مقابله کرد به جشنواره فیلم مقاومت آمدم؛ جشنواره فیلم مقاومت قطعاً می تواند تأثیرات بسیار مثبتی در دنیا داشته باشد.

زییری در پاسخ به این سوال که آیا با سینمای ایران پیش از این آشنایی داشته و یا فیلمی از سینمای ایران دیده است اظهار داشت: نه من هرگز از قبل با سینمای ایران آشنایی نداشتم! البته چند فیلم دیده بودم اما در حال حاضر نام شان یادم نمی آید. من در حقیقت به این جشنواره آمدم چون مفهوم مقاومت برایم با ارزش است و فیلم هایی با مضامین فراوان در این جشنواره حضور دارند. فیلم های داستانی، سیاسی، اجتماعی و در زمینه های گوناگون که برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود.

این فیلمساز که اصالتاً مراکشی اما مقیم فرانسه است سپس هدفش در رابطه با ساخت فیلم هایش ابراز داشت و گفت: من معتقدم ساخت هر فیلم می تواند دنیا را دچار تحول کند؛ من سیاستمدار نیستم، پس نمی‌توانم از آن طریق راهی برای تغییر ایجاد کنم. اما فیلمساز هستم و فکر می‌کنم از این طریق می توانم باعث تغییراتی شوم. حسن حضور در این جشنواره این است که افراد گوناگونی را می‌بینیم که با هدفی مشترک اینجا هستند و چه هدفی بهتر از مقاومت!

وی تأکید کرد:  با رساندن پیام مشترک به دنیا و کشور های منطقه، می توان گامی موثر در این ایجاد این تغییر برداشت. نام فیلم من  که با آن در جشنواره بین المللی مقاومت حضور داریم «محمد نام اول» است. محمد اسمی است که در فرانسه و در پاریس بین مسلمانان بسیار رایج است. اما افرادی که چنین اسمی بر رویشان بوده، سال ها زیرنگاه سنگین سایرین بوده اند و آن ها را با انگشت نشان می داده اند. برای مثال برادر ۱۷ ساله ام در مدرسه، مورد تمسخر سایرین قرار می گرفته و برایش شعری به تمسخر ساخته بودند که با آن اسمش را مسخره کنند.

زییری افزود: در تمام سال های زندگی، خانواده ما را به دلیل مسلمان بودنمان مسخره می کردند. همیشه به خودم می گفتم که باید روزی علیه این تمسخر کردن ها کاری بکنم. برای همین وقتی فیلمنامه این فیلم را مینوشتم، این خاطرات دردناک در ذهنم بود. در فرانسه، دولت از خانواده های عرب و مسلمان می خواهد که نام کوچک شان را عوض کنند. لیستی به شما می دهند که در آن فهرستی از نام های فرانسوی وجود دارد که باید از میان آن ها انتخاب کنند. من میخواستم در این فیلم به چنین تبعیضی اعتراض کنم.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم جشنواره فیلم مقاومت بتواند بیش از گذشته بدرخشد و مفهوم زیبای مقاومت را به تمامی جهانیان عرضه بدارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.