جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۱۰

مستغاثی: فقر پرداختن به موضوعات مذهبی باعث تأسف است/ تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینما با دین و مذهب در حال جدال است

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: بزرگترین مشکلی که امروزه در سینمای ایران با آن درگیر هستیم عدم توجه به دین و مذهب است و نه چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی؛ فقر پرداختن به موضوعات مذهبی در سینمای جمهوری اسلامی ایران باعث تأسف است.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من بسیار متأسفم در کشور ما که ام القرای جهان تشیع است در رابطه با زندگی امامان معصوم (ع) آثار شاخصی در سینما تولید نشده و سینمای ما بسیار بی توجه به این نوع مسائل است.

وی ادامه داد: ما باید افسوس بخوریم که در جشنواره ای مانند چهلچراغ فیلمی جایزه می گیرد که زمان ساخت آن به بیش از ۲ دهه گذشته باز می گردد؛ ما چطور خود را شیعه و مسلمان می دانیم اما در رابطه با واقعه بزرگ عاشورای حسینی (ع) حتی به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم فیلم نساخته ایم؟

مستغاثی خاطرنشان کرد: دوری سینما و رسانه ها از دین و مذهب بسیار بد و تأسف بار است و متأسفانه باید این نکته را بازگو کنم که سینما با قدرت به مخالفت با دین ادامه می دهد!؛ سابقه سیاه دین زدایی سال ها است که توسط غربی ها و دشمنان اسلام به کشور ما نفوذ کرده اما مسئولان فرهنگی ما هیچ تدبیری برای مقابله با آن اندیشه نکرده اند و به صورت منفعلانه با این واقعه تأسف بار برخورد کرده اند؛ گویا این آگاهی هنوز در میان مدیران فرهنگی ما به وجود نیامده که تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینمای کشور با دین و مذهب در حال جدال است و می خواهد هویت دینی و اسلامی ما را از بین ببرد.

این منتقد سینما تصریح کرد: مراکز دینی همواره در مقابله با سینما بوده اند اما متأسفانه نتوانسته اند کار چندانی از پیش ببرند چرا که مدیریت کلان فرهنگی کشور توجه مکفی به این مسائل نداشته و ندارد و از همین رو است که اگر در سینمای ما گاهاً آثار محدودی در این زمینه تولید می شوند به صورت خلق الساعه و نمایشی هستند و هیچ تدبیری برای تولید آن ها نبوده است.

وی تأکید کرد: ما نیازمند تحولی اساسی و بنیادین در سینمای جمهوری اسلامی ایران هستیم اما از آنجا که سیستم مدیریتی فرهنگی ما از گذشته های دور توسط فراماسونرها پایه گذاری شده و آن ها تا به امروز سیستم سینما را در اختیار داشته اند هیچ گاه نتوانسته ایم شاهد این دگرگونی و تحول در سینما باشیم.

مستغاثی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: خوشبختانه هنوز برای به وجود آوردن این تحول در کشور ما دیر نشده است چرا که تمامی مردم ما عشق زیادی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارند و ما این مهم را همواره در مراسم های مذهبی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) شاهد هستیم که با چه عشقی مردم به کوچه ها و خیابان ها می آیند و برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند؛ از این رو ما باید سعی کنیم برخلاف آنچه دشمنان اسلام و قرآن درصدد به دست آوردن آن هستند دین و مذهب را در سبک زندگی مردم و همینطور در محیط های علمی، آثار هنری و... وارد سازیم و محاسبات دشمنان را برای همیشه بر هم بزنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.