سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

در نشست ادواری معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی عنوان شد

انتقاد مستندسازان از مرکز گسترش سینمای مستند/ هیچ برنامه‌ای برای تولید و پخش آثار وجود ندارد

غرفه مرکز گسترش در کن

سینماپرس: حمید جعفری از بی‌توجهی به توزیع و عرضه مناسب فیلم‌های مستند انتقاد کرد و گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به عنوان یگانه مرکز دولتی حامی مستند رسالت خود را در تولید فیلم خلاصه کرده و هیچ طرح و برنامه‌ای برای پخش ندارد.

به گزارش سینماپرس، در پانزدهمین نشست ادواری معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف تخصصی، هیات مدیره انجمن مستند سازان ایران ضمن ارائه دیدگاه های خود به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند. حیدری خلیلی در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و یادآوری سهم سینمای مستند در معرفی ارزشهای دفاع مقدس و تبیین مجموعه وظایف و ماموریت های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، به معرفی ظرفیت های پژوهشی، آموزشی و تولید وانتشار آمار واطلاعات سینمایی پرداخت و از آمادگی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برای کمک به تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی مستند سازان و استفاده از کمک انجمن برای تولید و انتشار آمار و اطلاعات این بخش سخن گفت.

به موجب این گزارش «اُرد زند» رئیس انجمن مستند سازان در این جلسه با اشاره به در حاشیه قرار گرفتن فیلم مستند نسبت به فیلم داستانی از ناکافی بودن بودجه و اعتبار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای حمایت از تولید فیلم مستند یاد کرد و تصریح نمود، از آنجا که تلویزیون خریدار مستندهای خاصی است، بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید افزایش یافته و تمرکز مدیریتی آن بر فیلم مستند باشد.

در ادامه «فرزاد توحیدی» دیگر مستند سازان کشورمان ضمن گلایه از کم توجهی به پیشنهادات انجمن مستند سازان در کتاب سیاست های سازمان سینمایی، به ارائه پیشنهادات انجمن پرداخت. وی حضور نمایندگان رسمی انجمن در مجاری سیاست گذاری و شورای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، احترام به حق مولف، اکران منظم فیلم های مستند، ظرفیت یابی برای فیلم های مستند در شبکه نمایش خانگی و سرویس ویدیوی درخواستی(vod)، کمک به راه اندازی مرکز پخش تخصصی فیلم های مستند را از جمله نیازهای اولویت دار انجمن مستند سازان برشمرد.

این گزارش می افزاید، در ادامه «حمید جعفری» عضو هیات مدیره انجمن مستند سازان، از بی توجهی به توزیع و عرضه مناسب فیلم های مستند انتقاد کرد و یادآور شد متاسفانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به عنوان یگانه مرکز دولتی حامی گونه مستند، رسالت خود را در تولید فیلم خلاصه کرده است و هیچ طرح و برنامه ای برای نمایش و تکمیل زنجیره تولید و پخش فیلم های تولید شده ندارد. وی با اشاره به ارزش اسنادی و مطالعاتی راش ها و نماهای استفاده نشده در فیلم های مستند، خواستار توجه ویژه به گنجینه عظیم راش های فیلم های مستند در چهار دهه گذشته شد و پیشنهاد نمود دولت با خرید راش های موجود، فرصت مطالعه و بررسی های اجتماعی و تاریخی را برای اهل تحقیق فراهم نماید. «جعفری» در ادامه اظهار داشت،  اقدام اخیر گروه هنر و تجربه برای به نمایش درآوردن فیلم های سینمایی خارج از این گروه سبب سلب فرصت از نمایش فیلم های مستند در این گروه شده است.

وی همچنین سرمایه گذاری در آموزش و تربیت هنرجویان و فیلم سازان مستند را مشروط به ایجاد شرایط اشتغال و کار دانست و تاکید نمود مادام که چنین شرایطی فراهم نشده است، بیکاری مستند سازان آموزش دیده، باعث سرخوردگی و عوارض روحی و روانی برای آنان می شود.

«مهدی قربانپور» دیگر مستند ساز حاضر در نشست اخیر، از بی عدالتی نسبت به فیلم مستند در قیاس با فیلم داستانی در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی های دستگاه های اجرایی سخن گفت و خواستار تجدید نظر در برنامه ریزی های گروه هنر و تجربه برای اختصاص ساعات مناسب اکران فیلم های مستند، شد.

به موجب این گزارش در پایان این نشست معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، ضمن پاسخ گویی به پاره ای از سوالات و ابهامات ایجاد شده برای حاضران، بر همکاری بیشتر برای دست یابی  به پیشنهادات جمع بندی شده زیر تاکید کردند :

تاکید بر ارتباط مستمر انجمن مستند سازان با شورای سیاست گذاری گروه هنر و تجربه و نیز مدیریت موسسه رسانه های تصویری برای استفاده بهینه از ظرفیت اکران در سینماهای هنر و تجربه و نیز عرضه فیلم های مستند در شبکه نمایش خانگی و سرویس ویدیوی درخواستی، .استفاده از پیشنهاد انجمن در تدوین سیاست های سینمایی ، همکاری تنگاتنگ با معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برای گردآوری اقلام آماری و تهیه شناسنامه فنی تولیدات مستند، توجه به افزایش بودجه و اعتبار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، احترام بیشتر به حق مولف مستند سازان و به رسمیت شناختن آن در کلیه موسسات تابعه سازمان سینمایی و مناسبات عرضه و اکران عمومی و خصوصی، بررسی طرح پیشنهادی خرید راش فیلم های مستند ، ضرورت ایجاد گنجینه و آرشیو آثار مستند ، لزوم بازنگری ساختارهای حمایت از تولید فیلم مستند ، رسمیت یافتن شغل مستند سازی ، اعلام نیازهای اصلی سینمای مستند به آموزش و پژوهش.

یادآور می شود، از ابتدای سالجاری تاکنون معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی به منظور شناسایی دقیق اهم نیازهای صنوف تخصصی سینما و متقابلاً تبیین ظرفیت های موجود در سازمان سینمایی، سلسله جلساتی را با 15 صنف رسمی خانه سینما برگزار نموده است. در این نشست علاوه بر اعضای هیات مدیره انجمن ، آقای صدرالدینی مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی و آقای فرج مدیرکل دفتر توسعه فناوریهای سینمایی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.