جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰

آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران/۳

ترکمانی: جشنواره های ریز و درشت عایدی مثبتی برای سینما ندارد/ حضور برخی فیلم ها در جشنواره های خارجی هویت ایرانی ما را از بین برده است!

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: برگزاری جشنواره های ریز و درشت در کشور هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارد و تنها باعث هدر شدن بودجه هایی می شود که اگر این بودجه ها جمع شوند می توان با رقم هنگفت آن مشکلات عدیده سینمای کشور را حل کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بهتر است به جای برگزاری این همه جشنواره به دردنخور بودجه این جشنواره ها صرف ساخت و ساز سالن های سینما شود که این همه فیلم پشت اکران نمانند؛ بهتر است این بودجه ها صرف تولید آثار درخشان و ارزشمند شوند و سعی شود تا فیلمسازان جوان و پیشکسوت خانه نشین مجدداً جایی برای حضور و فعالیت در سینما پیدا کنند.

ترکمانی با بیان اینکه بسیاری از جشنواره ها مانند جشنواره فیلم سلامت که در همین اواخر برگزار شد هیچ تأثیر مثبتی برای سینما در پی ندارند اظهار داشت: سوألی که من از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور دارم این است که چطور بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که سینمای شان بسیار ممتازتر از سینمای ما هستند و تولیدات شان به مراتب از سینمای کشور ما بیشتر است این همه جشنواره فیلم برگزار نمی کنند؟

این سینماگر تصریح کرد: متأسفانه عملکرد مدیران سینمایی این شائبه را به وجود می آورد که بسیاری از این جشنواره ها تنها برای آن برگزار می شوند که سینمای ایران بسیار پویا، شاداب و سرزنده نشان داده شود در صورتی که در اصل چنین امری صحت ندارد و بسیاری از سینماگران کشور به خصوص پیشکسوتان این عرصه بسیار از وضعیت فعلی گلایه دارند؛ معتقدم بهتر است مسئولان سینمایی به جای صرف بودجه های آنچنانی برای برگزاری این جشنواره ها که در نهایت منتج به گرفتن چندین عکس یادگاری می شود هفته های فیلم را در سطح کشور و در شهرهای دورافتاده که مردم به سینما دسترسی ندارند برگزار کنند و سعی داشته باشند تا به جای جنجال های بیهوده دانش سینما را در سطح کشور بالا ببرند.

وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره های ریز و درشت در حالی صورت می گیرد که بسیاری از جشنواره های مهم و اصلی همانند جشنواره فیلم کودک طی سال های اخیر به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی به بدترین شکل ممکن برگزار شده اند و سینمای کودک رسماً در حال اضمحلال و نابودی است.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بسیاری از دستگاه هایی که زیر نظر سازمان سینمایی مبادرت به برگزاری جشنواره های فیلم می کنند تنها برای معافیت مالیاتی این کار را انجام می دهند اظهار داشت: ای کاش دغدغه مندی راستینی در دستگاه های و نهادهای مختلف برای سینما، فرهنگ و هنر وجود داشت متأسفانه این دغدغه مندی به هیچ عنوان در هیچ یک از دستگاه ها وجود ندارد و بیشتر به خاطر معافیت مالیاتی است که جشنواره های فیلم برگزار می شوند.

این فیلمساز سپس دلیل اصلی علاقمندی فیلمسازان به حضور آثارشان در جشنواره و به ویژه جشنواره های جهانی را سیاست گذاری های غلط سینمایی برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی فیلمسازان در کشور ما از کمترین حمایتی برخوردار نمی شوند و جایی برای دیده شدن درست آثارشان در کشور نیست ترجیح می دهند تا در جشنواره های خارجی حضور پیدا کنند و در آنجا دیده شوند غافل از آنکه بسیاری از جشنواره های خارجی هم بنا به سیاست های کشور خود تنها به فیلم های تلخ و سیاه نما جایزه می دهند و از این رو است که امروزه اغلب تولیدات کشور ما به سمت این قبیل آثار رفته است.

ترکمانی تصریح کرد: حضور برخی فیلم ها در جشنواره های خارجی هویت ایرانی ما را از بین برده است؛ آنچه از طریق بسیاری از فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی به مردم دنیا مخابره می شود این است که عامه مردم ایران افرادی عصبی، روان پریش، خیانتکار، معتاد، تلخ و... هستند که این روش بسیار غلط است و اگر مدیری فرهنگی دغدغه ای اندک برای حفظ حرمت و هویت ایرانی داشته باشد این روند ناپیند را در جایی برای همیشه متوقف می کند.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم ضمن ایجاد یک سیاست گذاری جدید برای حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی، روند موازی کاری برگزاری جشنواره های زائد و خنثی در کشور برای همیشه برچیده شود و ما بتوانیم شاهد حضور و فعالیت سینماگران بیکار و دغدغه مند باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۷/۲۳ - ۱۶:۲۷
    0 0
    جشنواره ها خارج از ریل فعالیت هاست وهیچ تاثیری در ترکیب خلاقیت وخلق وتولید نداشته وهمواره آن را درمحاق قرار داده است وبهترین وسیله برای فعال نشان دادن مدیران فرهنگی وگم راه کننده ضعف های هنری است واین سوال که که آیا مدیریت فرهنگی کشور بدون جشنواره چکار می توانند انجام دهند ؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.