چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

«پولشویی» برخی سرمایه گذاران با تولید فیلم در نمایش خانگی!

هشدار شورایعالی تهیه‌کنندگان به پرداخت دستمزدهای بی رویه در شبکه نمایش خانگی

شورای عالی تهیه کنندگان سینما

سینماپرس: شورایعالی با تهیه کنندگانی که دستمزدهای غیرمتعارف پرداخت کنند به طور جدی برخورد می کند.

به گزارش سینماپرس، سید غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران ضمن اعلام این خبر گفت: در آخرین نشست شورایعالی که با حضور نمایندگان چهار تشکل تهیه کنندگی تشکیل شد پس از سخنان پیش از دستور تینا پاکروان و کامران قدکچیان، خسرو امیر صادقی و مجتبی فرآورده که در مورد مسائل روز صحبت کردند، اولین دستور جلسه افزایش برخی دستمزدها، و بخصوص دستمزد برخی بازیگران بود.

وی ادامه داد: شورایعالی در این زمینه بحث و گفتگوی مفصلی انجام داد و در نهایت با توجه به اختلال این اقدام در تولید فیلم، افزایش اختلاف طبقاتی بین اهالی سینما و عدم امنیت حرفه، تصمیم گرفت که با تهیه کنندگانی که دستمزدهای غیر متعارف پرداخت کنند، برخورد جدی صنفی خواهد شد. در این نشست همکاران عقیده داشتند حتی در صورت اثبات پرداخت های غیر متعارف تهیه کننده، اجازه اکران فیلم را نباید داد. عدم اجازه تولید و مواردی از این دست از دیگر تصمیمات شورایعالی تهیه کنندگان برای برخورد صنفی با تهیه کنندگان متخلف و کسانی که بازار تولید را دچار اختلال می کنند، بود.

دبیر شورایعالی تهیه کنندگان توضیح داد: یکی از همکاران نیز ماموریت یافت که تدارک پژوهشی را فراهم کند تا چند و چون پرداخت دستمزدها و اثرات آن بر فروش فیلم ها  روشن شود. چرا که بر اساس یک آمار سردستی حضور هنرپیشگان سرشناس به بسیاری از فیلم ها هیچ کمکی نکرده و حتی نتوانست بقدر دستمزد آنها بفروشـد. بنابراین این افزایش ها اغلب مبنای حرفه ای ندارد و فقط بهای تمام شده فیلم را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه اخیرا فاجعه ای را که چند سال پیش تلویزیون با افزایش دستمزدها شروع کرد و بعدها دودش علاوه بر چشم تهیه کنندگان سینما، به چشم خود تلویزیون نیز رفت، توسط شبکه نمایش خانگی شروع شده است. ورود پول هایی که در بهترین شکل می توان آنها را «پول های بی مسئولیت» دانست، باعث افزایش دستمزدها شده است. عدم حضور تهیه کنندگان حرفه ای پشت سریال های خانگی نیز از دیگر دلایل افزایش و پرداخت غیر متعارف دستمزدها بخصوص به بازیگران است. بعضی از همکاران نیز می گویند پول هایی که من به عنوان «پول های بی مسئولیت» نام می برم برای پولشویی توسط برخی از سرمایه گذاران سریال های شبکه نمایش خانگی وارد چرخه تولید شده است.

دبیر شورایعالی تهیه کنندگان بیان کرد: شورایعالی همچنین طی نامه ای به حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مورد پرداخت دستمزدهای بی رویه در شبکه نمایش خانگی هشدار داد و از ایشان خواست به تهیه کنندگان این سریال ها اعلام کنند که در صورت پرداخت دستمزدهای غیر معمول امکان دیده نشدن آنها برای دریافت مجوز پخش وجود دارد. چرا که این اقدام آنان اختلال در تولید است.

موسوی از راه های دیگر کنترل دستمزدها، ارائه قراردادهای تیپ به تهیه کنندگان و لزوم ارائه یک نسخه به شورایعالی تهیه کنندگان دانست و گفت: شورایعالی امیدوار است با اقدامات متعدد و متفاوتی که اجرا خواهد شد، رفتارهای غیر مسئولانه برخی افراد که با هنجارشکنی و رفتارهای منفعت طلبانه تولید حرفه ای را به چالش می کشند، کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در ادامه جلسه گزارشی از تشکیل هیات رییسه جشن سینمای ایران و شیوه های داوری، سرقت فیلم ها توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مطرح شد. شورایعالی مقرر ساخت که تهیه کنندگانی که فیلم های آنان از  شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود حتما شکایت خود را به آقای قطبی معاون دادستان و رییس دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه کنند. مبارزه با انحصار سالن های سینمای بخش عمومی از دیگر تصمیمات شورایعالی بود که اعلام کرد به کسانی که در شهرهایی  که بخش خصوصی سالن سینما ندارند در صورت راه اندازه سالن، تجهیزات پرژکتور و صدا ارائه  خواهد شد.

موسوی گفت: شورایعالی تهیه کنندگان همچنین با نمایش فیلم ها بدون مجوز تهیه کنندگان آنها برای هر نهاد و یا شخصیت حقوقی مخالفت کرد و اعلام داشت که فیلم هایی که برای دریافت پروانه به معاونت سینمایی ارائه می شوند، امانت هستند و معاونت سینمایی یا هر مقام دیگری حق نمایش آنها را برای اشخاص حقوقی یا حقیقی ندارد.

در این نشست، فرشته طائرپور، تینا پاکروان، منوچهر شاهسواری، سید ضیاءهاشمی، جهانگیر کوثری، عبدالله اسفندیاری، علی واجدسمیعی، مجتبی فرآورده، اصغر هاشمی، کامران قدکچیان، محمد بانکی، منوچهر مصیری، علی آشتیانی پور، خسرو امیر صادقی، امیر حسین شریفی، محسن شایانفر و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.