یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷

خطر رهاکردن مخاطب میان برنامه‌های تکراری

پایان پخش «خندوانه» و «دورهمی» بدون معرفی جایگزین مناسب برای محرم و صفر

خندوانه-رامبد جوان

سینماپرس: با فرا رسیدن ماه محرم و صفر و ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش برخی از برنامه‌های تلویزیونی که قابلیت پخش را در این ایام ندارد، تعطیل شد.

با فرا رسیدن ماه محرم و صفر و ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش برخی از برنامه‌های تلویزیونی که قابلیت پخش را در این ایام ندارد، تعطیل شد. مهم‌ترین برنامه‌هایی که در این ایام پخش نخواهند شد «دورهمی» و «خندوانه» شبکه نسیم است که در روزهای گذشته اتمام پخش‌شان را اعلام کردند.

با تعطیلی دو برنامه پر طرفدار تلویزیونی اکنون مخاطبانی که هر شب برای تماشای این برنامه‌ها پای تلویزیون می‌نشستند، نیازمند جایگزین هستند. آیا تلویزیون می‌تواند این برنامه را تأمین کند؟ این سؤالی است که مدیران تلویزیون باید در چند روز اخیر پاسخی برای آن پیدا کنند، چون همین وقفه ممکن است به ریزش مخاطبان تلویزیون منجر شود.

با پایان یافتن برنامه «خندوانه» سومین فصل از این برنامه تمام شد و بعد از حدود دو ماه تعطیلی، تولید فصل جدید آن شروع خواهد شد. مهران مدیری نیز خود را آماده ساخت فیلم سینمایی می‌کند و هنوز مشخص نیست که تکلیف پخش دورهمی بعد از ایام عزاداری به چه نحوی خواهد بود. این دو برنامه پر مخاطب خیلی زود توانستند خود را در بین برنامه‌های تلویزیونی جا بیندازند و در کنار نقش مفرح و نشاط‌آورشان به مسائل اجتماعی و فرهنگی مانند ایجاد کمپین صرفه‌جویی در مصرف آب و کمپین و مسابقه کتابخوانی که در خندوانه برگزار شد و ایجاد موزه در برنامه دورهمی برای جمع‌آوری هدایایی که در نهایت با فروش آنها منافعش برای امور خیریه صرف می‌شود از جمله فعالیت‌های اجتماعی قابل‌توجهی بود که این دو برنامه به آنها پرداختند. حالا ظرفیت بزرگی که این برنامه‌ها در پیش از ماه محرم ایجاد کرده بودند، قرار است دچار وقفه شود و این وقفه می‌تواند به ضرر تلویزیون تمام شود.

ابتدا از این نظر که برنامه‌های مخاطب جمع کن تلویزیون تعطیل می‌شوند و بیننده برای پر کردن آن ساعت‌هایی که پای برنامه‌های خندوانه و دورهمی بوده است به دنبال جایگزین خواهد بود. دوم اینکه فضای همدلی و مشارکت اجتماعی که این دو برنامه برای انجام فعالیت‌های خیریه و امور فرهنگی ایجاد کرده بودند با یک خلأ روبه‌رو می‌شود. قاعدتاً در بخش اعظم ماه‌های محرم و صفر خانواده‌ها برای حضور در مراسم مذهبی به هیئت‌ها و تکایا می‌روند، اما باز هم بخش زیادی از وقت‌شان را باید تلویزیون پر کند.
تلویزیون نشان داده است که در تولید برنامه‌های مذهبی‌اش کمترین نو آوری را دارد و اگر روحانیون در برنامه‌های تلویزیونی مطالب جدیدی درباره معارف دینی بیان نکنند یا نوحه‌خوان‌ها و مرثیه‌سرایان روضه‌ها و نوحه‌های جدیدی را آماده اجرا نکنند، تلویزیون هیچ چیز جدیدی برای بیننده‌هایش نخواهد داشت.
  
یک اتفاق خوب که می‌تواند الگو باشد
در یکی از برنامه‌های اخیر برنامه خندوانه سید مجید بنی‌فاطمه، مداح اهل بیت(ع) مهمان بود، برنامه‌ای که هم شاد بود و هم در آن شعائر مذهبی توسط مهمان برنامه و با همراهی تماشاگران حاضر در سالن برپا شد. آن جلسه از خندوانه نشان داد که می‌توان یک برنامه مذهبی نیز با حضور مردم و چهره‌های شناخته شده انجام داد و با دیگر برنامه‌های مذهبی که تا پیش از این در شبکه‌های مختلف سیما نشان داده می‌شد، متفاوت بود؛ قالب‌هایی که اغلب برنامه‌های مذهبی در ایام محرم و صفر رعایت می‌کنند و مانع بزرگی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری هستند. قطعاً انتظار اینکه در روزهای سالگرد شهادت امام حسین(ع) و قیام عاشورا برنامه شاد از تلویزیون پخش شود، انتظاری عقلایی و شرعی نیست ولی می‌توان کاری کرد مخاطبان تلویزیونی که به فضای برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» عادت کرده‌اند بتوانند برنامه‌های مناسبتی ایام شهادت را در فضای جدیدی تجربه کنند.

عزاداری حسینی یکی از منظم‌ترین برنامه‌های اجتماعی ایرانیان است که نشان‌دهنده ارادت و عشق به اهل بیت(ع) و زنده نگهداشتن پیام عاشورا است. این ماه می‌تواند برای برنامه‌های تلویزیونی فرصتی باشد که در غیاب دو برنامه جریان‌ساز «خندوانه» و «دورهمی» بتوانند جریان‌سازی حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی با رویکرد فعالیت‌های خیرخواهانه و عام المنفعه را به دوش بگیرند به این شرط که اصلاً مدیران صداوسیما چنین برنامه‌ای را در سر داشته و برای اجرای آن استراتژی را مشخص کرده باشند.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.