دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

در نقد فیلم مستند «غزال ایرانی» در سینما روایت مطرح شد:

«غزال ایرانی» می‌تواند مدرک خوبی برای محاکمه مدیران باشد/ اسپانسرها در ایران تبدیل به یک آفت شدند

مستند غزال ایرانی-سینماروایت

سینماپرس: محمد تقی فهیم معتقد است نکته مهمی که در فیلم « غزال ایرانی » می توان بر روی آن تمرکز کرد «حوزه مدیریتی کشور» است. فیلم در چند فراز به ما می گوید که از پروژه یک تا پروژه سه غزال ایرانی ؛ ده ها دانشجوی نخبه دخیل در غزال ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کردند و مدیران باید در این زمینه پاسخگو باشند.

به گزارش سینماپرس، شامگاه گذشته یازدهم مهرماه ، در حالی نود و پنجمین برنامه سینما روایت به نقد و بررسی مستند «غزال ایرانی» اثر وحید فرجی و با حضور محمد تقی فهیم  و رسول شادمانی مجری – کارشناس در مجموعه اسوه با حضور علاقه مندان به فیلم های مستند برگزار گردید که این اولین جلسه نقد و بررسی فیلم غزال ایرانی بود که یک روز قبل تر برای نخستین بار در حوزه هنری رونمایی شده بود.

تلاش کردم فیلم به گزارش صرف تبدیل نشود

«وحید فرجی» کارگردان این فیلم که به حمایت حوزه هنری به مرحله تولید رسیده است درمورد این اثر با بیان اینکه تولید این فیلم را سال گذشته در همین زمان کلید زدیم ؛ ایده کلی این فیلم را علاقه اش به مسائل محیط زیست ، انرژی های نو و توجه به جمع های دانشجویی عنوان کرد و یادآور شد : بزرگترین نگرانی من این بود که غزال ایرانی به یک فیلم گزارشی صرف تبدیل نشود.

این کارگردان مستند تصریح کرد: من برای اینکه به بچه ها نزدیکتر شوم و به سمت یک مستند جذاب حرکت کنم زمان زیادی را قبل از برگزاری مسابقه با دانشجویان سپری کردم تا آنان به من و دوربین اعتماد کنند. این درحالی بود که آنان خیلی با دوربین راحت نبودند و من برای ده دقیقه اول فیلم ، شاید نزدیک دو ماه و نیم وقت صرف کردم.

نقد عملکرد مدیران نکته مهم در فیلم است

محمد تقی فهیم منتقد سینمایی کشورمان در این برنامه با بیان اینکه فیلم «غزال ایرانی» پروژه مهمی است و اهمیت خودش را بیشتر از هر چیزی از موضوع و محتوا می گیرد گفت: نکته مهمی که در این فیلم می توان بر روی آن متمرکز شد «حوزه مدیریتی کشور» است. فیلم در چند فراز به ما می گوید که از پروژه یک تا پروژه سه غزال ایرانی ؛ ده ها دانشجویان نخبه دخیل در غزال ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کردند و این نکته مرکزی چنین پروژه هایی است که می بایست در حین به تصویرکشیدن شکوفایی بچه ها، گوشه چشمی هم به نقد عملکرد مدیرانی داشته باشد که می بایست در کناراین پروژه ها قرار بگیرند و آنان را به لحاظ تبلیغی در تریبون ها مختلف حمایت کنند.

فیلم از یک روایت ساده فراتر نمی‌رود

وی افزود: ما در فیلم غزال ایرانی شاهد یک روایت ساده از یک اتفاق مهم هستیم و متاسفانه این فیلم از حد یک گزارش فراتر نمی رود و تبدیل به یک روایت پر کشش برای مخاطب نمی شود. از سوی دیگر،  به نظر می رسد که اتاق فکر دقیقی برای تولید این فیلم طراحی نشده است و ما چندان دچار تحولات روحی و فکری و هیجانی در موقع دیدن این فیلم نمی شویم.

به گفته فهیم ؛ ابتدا، میانه و پایان فیلم هیچ تفاوتی با همدیگرندارد و دوربین خیلی به دست اندرکاران پروژه نزدیک نمی شود تامخاطب خودش را داخل گروه احساس کند.

هیجانی به مخاطب منتقل نمی‌شود

این کارشناس و فعال رسانه ای ادامه داد: از ابتدا تماشاگر دلبسته مسابقه و غزال ایرانی نمی شود و به همین دلیل زمانی که ماشین درحین مسابقه، منحرف می شود دل مخاطب نمی لرزد ضمن اینکه دوربین در چنین لحظاتی کم کار است و نمی تواند هیجان لازم را به مخاطب منتقل سازد.

خلاء نبود جریان فیلمسازی کشور در کنار جریان علمی

محمد تقی فهیم تصریح کرد: معمولا این نوع مستندها از نظر رتبه بندی جایگاه بالایی دارند و توجه به این نوع مستندها جزو هوشمندی گروه های پشتیبانی فیلم محسوب می شود چون به استراتژی های علمی کشور بر می گردد. این درحالی است که نبودن جریان فیلمسازی کشور در کنار جریان تولید علمی یک خلاء محسوب می شود. اگر جریان فیلمسازی ما پیشرو باشد و زودتر از مدیریت به این حوزه ها ورود پیدا کند و حتی نقد کند شاید تلنگری به مدیریت علمی کشور باشد تا جوانان نخبه را دریابند.

حمایت حوزه هنری از تولید این فیلم یک اتفاق مبارکی است

وی با بیان اینکه فیلم دارای تشتت نگاه است و از نداشتن یک نگاه واحد در رنج است با اشاره به حوزه هنری که این فیلم با حمایت این نهاد ساخته شده است گفت: اینکه یک نهادی در کنار تولیدات علمی قرار گرفته تا یک پروژه ملی را به تصویر بکشد از جمله اتفاقات خوب مستند سازی کشور است و امیدواریم این مسیر مستمر باشد.

سعی کردم فیلم کاراکتر محور باشد

وحید فرجی با بیان اینکه من به خاطر احساس دینی که به این موضوع داشتم این فیلم را تولید کردم هر چند که می دانستم ممکن است این فیلم یک فیلم متوسطی باشد گفت: سعی کردم فیلم کاراکتر محور باشد و به همین منظور روی یکی دو دانشجو متمرکز شدم اما خیلی فضا و دانشجویان اجازه این کار را به من نمی دادند بنابراین سعی کردم به کل تیم و به ماشین  و تاحدی هم به جذابیت های مسابقه در استرالیا پرداختم.

به گفته وی او تلاش داشته تا در زمان روایی فیلم ، جابجایی ایجاد نشود چرا که سبب سردرگمی مخاطب می شده است.

فیلم به هیچ عنوان سفارشی نیست

کارگردان فیلم مستند غزال ایرانی اظهار داشت: هیچ سفارشی برای تولید این فیلم به من از سوی هیچ نهادی نشد بلکه این دغدغه و تمایل خود من بود. ضمن اینکه من در فیلم به این نتیجه رسیدم که خیلی به بحث مهاجرت دانشجویان نپردازم و تنها به چند جمله اکتفا کردم و چون مشکلات عدم حمایت ها از زبان دانشجویان مطرح شده بود و نیازی برای رفتن به سراغ مدیران برای عدم حمایت نبود.

فیلم می‌تواند مدرک خوبی برای محاکمه مدیران باشد

شفیع آقامحمدیان که در سالن حضور داشت در مورد فیلم گفت: فیلم به لحاظ واقعیت موضوع ؛ کشش لازم را دارد و می تواند مدرک خوبی برای محاکمه مدیران باشد تا بیدار شوند که چرا حمایتی از این دانشجویان نکردند و شاهد مهاجرت آنان از کشور بودند. ضمن اینکه این ما در این فیلم شاهد اتحادی در میان دانشجویانی که  در این مسابقه شرکت کردند نیستیم که آن هم باز به ضعف مدیران علمی ما برمی گردد.

فیلم فاقد قهرمان و نگاه قهرمانانه است

این فیلمساز و مدیر سابق سینمایی اضافه کرد: جا داشت که ما در فیلم شاهد یک نگاه قهرمانانه باشیم و کارگردان می توانست «ماشین» ( غزال ایرانی)  را همچون یک قهرمان معرفی کند این درحالی است که ما در فیلم با هیچ قهرمانی روبرو نیستیم و ماشین و دانشجویان در فیلم رها می شوند.

دریغ از یک دست مهربان بر سر دانشجویان

محمد تقی فهیم درادامه گفت: دریغ از یک دست مهربان برای دانشجویانی که با تلاش دست به اختراع  می زنند و بی جهت نیست که این دانشجویان یکی یکی کشور را ترک می کنند.

اسپانسرها در ایران تبدیل به یک آفت شدند

این فیلمساز و فعال رسانه ای از اسپانسرها در ایران درحوزه سینما به عنوان یک آفت یاد کرد و افزود: اسپانسرهای ما به شدت جناحی ، باندی و مافیایی است و به هیچ عنوان در کنار تولیدات ملی قرار ندارند در حالی که سرمایه داران ملی درتمام دنیا درکنار اندیشه های متعالی هستند اما درایران بیشتر به دنبال زدو بند و دلالی هستند.

وی تاکید کرد: فیلم مستند نیاز به حمایت های تشویقی ، ترغیبی و فرهنگ سازی مضاعف نسبت به فیلم های داستانی دارد.

رسول شادمانی نیز در خاتمه اعلام کرد که سینما روایت در هفته آتی به دلیل مصادف شدن با مراسم تاسوعا و عاشورا برنامه ای نخواهد داشت و برنامه بعدی آن 25 مهر ماه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.