یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران/۱۰

فلاح پور: جشنواره ها بازاری است برای کاسب کاران سینما/ وضعیت امروز سینمای کشور مثال «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی»!

نشست خبری تله فیلم «خیابان یک طرفه» به کارگردانی اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با مسأله جشنواره زدگی در سینمای کشور گفت: همه اهالی سینما به خوبی آگاه هستند که جشنواره ها بازاری است برای عده ای از کاسب کاران سینما که به اصل هنر نمی اندیشند و با برگزاری این جشنواره ها بودجه های هنگفتی را اتلاف کرده و بخش عمده ای آن بودجه را نصیب خود می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته بسیار تأسف باری که در رابطه با مسأله برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی در کشور وجود دارد این است که همواره یک تعداد فیلم از قبل مشخص شده با هیأت های انتخاب و داوری از قبل مشخص شده در تمامی جشنواره ها حضور دارند و خودشان به خودشان جایزه می دهند و از یکدیگر جایزه می گیرند اما در این میان جای بسیاری از فیلم ها و فیلمسازان همیشه خالی است و هیچ بهایی به آن ها داده نمی شود.

وی ادامه داد: در کشوری که بیش از نیمی از سینماگران آن در صنف ها و رشته های مختلف سینمایی مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند و در تأمین مایحتاج اولیه زندگی شان ناکام مانده اند جای تأسف است که جشنواره هایی با بودجه بیت المال و با هزینه های زیاد برگزار شود و بدتر از همه هیچ گونه عایدی مثبتی هم برای سینما در پی نداشته باشد.

فلاح پور سپس با این پرسش که آیا مدیران سینمایی از خود سوأل کرده اند که برگزاری این همه جشنواره ریز و درشت تا امروز چه دردی از سینمای کشور درمان کرده است؟ اظهار داشت: ای کاش مدیران سینمایی یک بار برای همیشه دست از اتلاف بودجه بیت المال که باید صرف احیای زیرساخت های سینمای کشور، تولیدات آثار سینمایی و... شود بردارند و به جای برگزاری این همه جشنواره زائد، تکراری، پوچ و بی محتوا کاری کنند تا همه اهالی سینما بتوانند زندگی آرامی داشته باشند.

وی تأکید کرد: وضعیت امروز سینمای کشور مثال «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی» را به خاطر می آورد!؛ اگر ما نسبت تولیدات خود را به جشنواره ها بسنجیم متوجه می شویم که تقریباً این نسبت با یکدیگر برابری می کند!؛ سینمای ایران قطعاً نیاز به جشنواره دارد اما مطمئناً جشنواره فیلم فجر پاسخگوی کاملی برای نیازهای سینمای کشور است و نباید این همه جشنواره ریز و درشت دیگر در طول سال برگزار شود.

کارگردان سریال تلویزیونی «زمانی برای پشیمانی» در خاتمه این گفتگو افزود: برگزاری جشنواره های ریز و درشت این شائبه را به وجود می آورد که مدیران فرهنگی ما می خواهند تحت لوای برگزاری این جشنواره ها ژست فرهنگی بگیرند و خود را بسیار مفید و موثر نشان دهند در صورتی که افکار آن ها از اساس اشتباه است و این جشنواره ها به جای آنکه برای سینمای ما منفعت در پی داشته باشند باعث ضربه و لطمه به کلیت سینما می گردند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.