جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

تاسوعا و عاشورا سینماها تعطیل هستند

تصمیم شورای صنفی نمایش وتو شد!/ هیچ فیلمی در تاسوعا و عاشورا روی پرده نمی‌رود

تعطیلی سینماها

سینماپرس: تمامی سینماها در تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل هستند و سه فیلمی که قبلا اعلام شده بود اجازه اکران در این دو روز را دارند هم روی پرده نخواهند رفت.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگویی اعلام کرد که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سه فیلم «کربلا جغرافیای تاریخ»، «اروند» و «هیهات» با توجه به محتوایی که دارند در صورت تمایل سینماداران می‌توانند به نمایش درآیند، اما حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگوی دیگری اعلام کرد که این موضوع امکان پذیر نیست و تمامی سینماها در این ۲ روز تعطیل هستند.

در پی این موضوع غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر درباره نمایش فیلم‌ها در ایام تاسوعا و عاشورا و این ناهماهنگی به وجود آمده، گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که سینماهایی که تمایل به اکران سه فیلم «هیهات»، «اروند» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» دارند می‌توانند در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این فیلم‌ها را به نمایش بگذارند البته این اعلام بر اساس استعلامی بود که ما از وزارت ارشاد گرفته بودیم. به هر حال من به عنوان یک سخنگو نمی‌توانم چیزی از خودم بگویم و این خبر کاملاً منطبق بر آن چیزی بود که وزارت ارشاد به ما اعلام کرده بود.

وی افزود: اما حالا حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در تماسی به من اعلام کرد که سینماها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل هستند.

در پی این موضوع حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز گفت: این موضوع پیشنهاد شورای صنفی نمایش با اعلام آمادگی سینماهایی بود که تمایل داشتند سه فیلم «اروند»، «هیهات» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را به نمایش بگذارند.

وی افزود: امسال دست سینمای ایران از فیلم‌هایی با موضوعات عاشورایی و دفاع‌ مقدسی پر است و تماشای این فیلم‌ها در سینما اجر و ثواب دارد زیرا به هرحال فیلم‌هایی هستند که می‌توانند تأثیر خوبی بر بیننده بگذارند اما علیرغم پُر بودن دست ما از این فیلم‌ها، موافق اکران هیچ فیلمی در این روزها نیستیم و اعلام می‌کنم که تمام سینماها در این ۲ روز تعطیل هستند. من فکر می‌کنم که عزاداری باید به همان شیوه سنتی خود در تکایا انجام شود زیرا این روش ثواب بیشتری دارد.

ایل‌بیگی در پایان عنوان کرد: هر چند این فیلم‌ها مناسب هستند و ممکن است آثاری از این دست در روزهای تاسوعا و عاشورا در تلویزیون به نمایش دربیایند اما این امر برای کسانی است که به دلایلی نمی‌توانند از خانه خارج شوند و با عزاداران همراه شوند، اما سینما رفتن تشریفاتی می‌خواهد که باعث می‌شود فرد از خانه خارج شود بنابراین کسی که از خانه خارج می‌شود، بهتر است برای عزاداری به مساجد و تکایا برود. از طرفی سینماداران ما هم نیروهایی دارند که هنگام نمایش فیلم باید در سینما حضور پیدا کنند و با توجه به اینکه این افراد هم می خواهند به عزاداری بپردازند نباید شرایطی ایجاد کرد که ناگزیر به حضور در سینما شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.