شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

شفیعی در برنامه هفت:

این میزان بی اعتنایی و فقط حرف در دوران آقای ایوبی بی نظیر است/ یک دغل بازی در میان است!

محمدرضا شفیعی

سینماپرس: محمدرضا شفیعی گفت: نه توقع ویژه خواری داریم نه توقع اینکه قوانین بخاطر موضوعات زیرپا گذاشته شود. اما حداقل بنده چند رئیس سازمان سینمایی را تاکنون تجربه کرده ام، این همه بی توجهی و بی اعتنایی در دوران آقای ایوبی بی نظیر است!

به گزارش سینماپرس، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه 17 مهرماه باحضور شهریار بحرانی و عوامل فیلم سینمایی «هیهات» به موضوع «سینمای حماسی» پرداخت.

خطر کاهش فروش فیلم ها در نیمه دوم سال!

بهروز افخمی در ابتدای برنامه با اشاره به فروش 120 میلیاردی سینماها در نیمه اول سال گفت: می توان انتظار فروش 200 میلیاردی تا پایان سال را داشته باشیم به شرطی که فروش فیلم ها افت نکند که این اتفاق در حال افتادن است. اگر فیلم فروشنده را - که هفته ای یک میلیارد می فروشد - کنار بگذاریم، مجموع فروش فیلم ها به یک و نیم میلیارد هم نمی رسد. به این ترتیب تفاوت بسیاری در شش ماه دوم سال نسبت به اول سال خواهیم داشت.

مجری «هفت» با اشاره به مشکل پخش در ایران گفت: برخی فیلم ها تا 120 سالن دارند و دیگر فیلم ها 5 تا 6 سالن دارند. از طرفی هم بسیاری از فیلم ها پشت اکران مانده اند و پخش کننده های اصلی مثل آقایان سرتیپی و اسماعیلی باید برای پخش این فیلم ها تلاش کنند و حتی یک سانس در میان هم که شده آن ها را به نمایش بگذارند. فیلم های پرفروش زیادی تا پایان سال باقی نمانده است اما شاید بتوان تنوع در نمایش فیلم ها را جایگزین آن کرد.

«هیهات» فیلم گرانی نبود

«هفت» در ادامه با حضور محمدرضا شفیعی، هادی نائیجی، هادی مقدم دوست و دانش اقباشاوی، تهیه کننده و 3 کارگردان فیلم 4 اپیزودی «ههیات» به بررسی این فیلم عاشورایی و حماسی روی پرده پرداخت.

شفیعی در ابتدای این گفتگو بیان داشت: در ابتدا قصد ساخت فیلم نداشتیم. قرار بود جمعی دغدغه مند درخصوص واقعا کربلا دور هم جمع شویم و به این مسئله فکر کنیم. بعد از حدود 30 جلسه به این نتیجه رسیدیم از ایده های موجود، 4 کارگردان با محتوا، قصه و شخصیت های خود فیلم بسازند. البته تغییرات زیادی کرد تا به «هیهات» رسید.

وی با بیان آنکه «هیهات» علی رغم آنچه نشان می دهد، فیلم گرانی نبود، گفت: اما هرکدام از این قصه ها پروداکشن یک فیلم مستقل سینمایی را دارد.

تهیه کننده «هیهات» با گلایه از تعداد سالن های محدود این فیلم گفت: قول بیشترشدن سالن ها با کم شدن سالن فیلم های کمدی در ماه محرم، هنوز محقق نشده است. لذا پیش بینی برای فروش در وضعیت فعلی سخت است اما به نظر می رسد فیلم در همین مدت کم جای خود را در میان اذهان مخاطب باز کرده است و امیدوارم همزمانی آن با ایام محرم به دیده شدن آن کمک کند.

در ادامه هادی مقدم دوست نیز بیان داشت: اگر قرار بود برای اپیزود خودم نام انتخاب کنم، «روز ورود» را انتخاب می کردم. فیلم من از باقی اپیزودها بیشترین زمان را دارد. در روند تولید اتفاقات خوب و از روی خوش اقبالی برای من زیاد رخ داد و همین برایم بسیار هیجان انگیز بود. مثل بازی دانش اقباشاوی در اپیزود من.

ماجرای حرکت ضریح ساختگی میان مردم بدون اطلاع!

هادی نائیجی، درخصوص اپیزود خود بیان داشت: برای ضبط تصاویر انتقال ضریح امام حسین (ع) به کربلا یکی از نگرانی های ما این بود که نکند نتوانیم مردم و هنرجویان را برای تصویربرداری جمع کنیم و جمعیت خوبی شکل گیرد. یکی از همین شب های تصویربرداری تصمیم گرفتیم ماشین حامل ضریح ساختگی را بدون اطلاع وارد شهر کنیم و بصورت طبیعی به ضبط واکنش مردم بپردازیم. هرچند طبق معمول این اتفاق باعث نگرانی نهادهای امنیتی شهر هم شده بود اما اتفاق جالبی رخ داد و همان رفتار طبیعی شد که ما می خواستیم. گاهی مردم مدام می پرسیدند که دو سال قبل این ضریح از اینجا رفته است و این چیست؟

وی درخصوص بازی حامد بهداد در فیلم نیز گفت: بهداد هم بازی خوبی در فیلم داشت و به خوبی این کامیون بزرگ را کنترل کرد و برای این نقش زحمت زیادی کشید. خلق این ابعاد تصویر برای خود من بسیار جذاب بود.

بهروز افخمی با تمجید از تدوین فیلم "هیهات" گفت: به نظرم بازی حامد بهداد و حمید فرخ نژاد یکی از بهترین بازی های آنها بود. به خصوص بازی صامت حمید فرخ نژاد.

شفیعی: این میزان بی توجهی و بی اعتنایی در دوران ایوبی بی نظیر است!

در ادامه محمدرضا شفیعی با بیان آنکه "این تدوین خوب حاصل فرصت زیادی بود که به مدد کنارگذاشتن فیلم توسط آقای حیدری از جشنواره فیلم فجر حاصل شده است" به طرح انتقاد از مدیریت سینمایی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از جشنواره های موضوعی نظیر جشنواره مقاومت انتظار بیش از این است. نه توقع ویژه خواری داریم نه توقع اینکه قوانین بخاطر موضوعات زیرپا گذاشته شود. اما حداقل بنده چند رئیس سازمان سینمایی را تاکنون تجربه کرده ام، این همه بی توجهی و بی اعتنایی در دوران آقای ایوبی بی نظیر است!

در زبان چاکریم، در عمل هیچ!

وی ادامه داد: این میزان فقط حرف واقعا عجیب است. آدم از جایی به بعد دیگر احساس می کند یک دغل بازی در میان است. در زبان درخدمتیم و چاکریم؛ اما در عمل هیچ!

کنارگذاشتن «هیهات» از بخش بین الملل مقاومت عجیب است!

تهیه کننده «هیهات» افزود: جدلی در انتخاب داوران و اهدای جوایز نیست. اما اینکه فیلمی را به ناحق از جشنواره فجر کنار بگذارید و پاسخگو نباشند، یک خطای بزرگ است. در جشنواره مقاومت نیز نقد به انتخاب داوران نیست، به هیئت اجرایی جشنواره است. وقتی ما فرمی کلی را پر می کنیم و تقاضای حضور در جشنواره داریم، خیلی عجیب است که فیلمی مثل «ایستاده در غبار» در بخش بین الملل قرار داده می شود اما فیلم هایی مثل «هیهات» و «اروند» از این بخش کنار گذاشته می شوند. در حالی که دو اپیزود «هیهات» در خارج از کشور تولید شده است و اساسا درباره مسئله داعش است که بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. ما این مسائل را برای اصلاح بیان می کنیم.

دانش اقباشاوی نیز افزود: از آقای محمد حیدری برای اینکه به «هیهات» این فرصت را دادند تا ما با فراق بال به تکمیل روند فنی فیلم بپردازیم، متشکریم!

شفیعی درخصوص اکران های جهانی «هیهات»‌ بیان داشت: قرار بود این اکران ها از ماه های گذشته در برخی کشورهای منطقه آغاز شود اما به دلیل برخی اتفاقات این مسئله با تاخیر همراه شد. برخی جشنواره ها اصرار کردند که تا فیلم در آنها حضور داشته باشد و اگر این اکران ها رخ می داد، امکان حضور در جشنواره های کلاس A نبود، لذا تصمیم گرفتیم این نمایش ها را کمی به تاخیر بیاندازیم.

پدیده "ال نینو" تمام دکور ما را از بین برد!

در ادامه دانش اقباشاوی درخصوص اپیزود خود گفت: من دوست داشتم اسم «ماه» را برای اپیزودم انتخاب می کردم. هرچند فیلمنامه اولیه من چیز دیگری بود و در دقایق پایانی عوض شد و انرژی زیادی از من گرفت، اما نهایتا اتفاقات خوبی رخ داد.

وی با بیان آنکه رخ دادن پدیده "ال نینو" در حین تصویربرداری، اتفاق عجیبی بود که با لطف خدا سپری شد، گفت: شانس آوردیم که کسی جانش را از دست نداد. اتفاق وحشتناکی بود که از بچه های همان منطقه می گفتند ما تاکنون چیزی چیزی ندیده بودیم. به یک روزه زمین خشک به دریاچه بدل شد و تمام دکور ما را آب برد!

در ادامه شفیعی با بیان آنکه "از روز اول اتفاقاتی رخ می داد که احساس کردیم یا نباید این فیلم را بسازیم یا باید رنج زیادی بکشیم" ادامه داد: در همه اپیزودها اتفاقات عجیبی رخ داد. در اپیزود اقباشاوی، با پدیده "ال نینو" دو سوم داشته هایمان را آب برد! در اپیزود آقای نائیجی در همان پلان اول، دوربین RED به درون آب افتاد! بعد در اپیزود آقای مقدم دوست حجم عظیمی از تجهیزات تصویربرداری ما – که همزمان با ایام اربعین بود - در مرز عراق ضبط شد! و...

اقباشاوی افزود: و مورد آخر نیز آقای حیدری فراموش می کنند که فیلم ما تصویربرداری آن تمام شده است و فکر می کنند ما هنوز در عراق به سر می بریم!

در ادامه مقدم دوست با اشاره به مستند «پل» کار امیرحسین نوروزی گفت: این مستند کمک بسیاری در ساخت فیلمم به من کرد و از سازنده آن متشکرم. اساسا برای نزدیک شدن به واقعیت در فیلمم، فیلم های موبایلی زیادی دیدم.

فیلم حماسی هیچگاه بلااستفاده نیست

مقدم دوست درخصوص فیلم های حماسی بیان داشت: این روزها بیشتر به گیشه و بدست آوردن سرمایه توجه می شود. فیلم بی فروش با فیلم بلااستفاده متفاوت است. فیلم حماسی شاید گیشه موفقی نداشته باشد، اما بالاخره یک روز قابل استفاده می شود. همان نوجوانانی که شما گفتید قطعا مخاطب این نوع فیلم ها خواهند بود.

وی ادامه داد: سیستم تفکر همزمان با سیستم تفکر نوبتی متفاوت است. باید این سیستم و اندام ها به طور همزمان کار کنند. این نمی شود که امروز به سراغ یک مسئله برویم و فردا سراغ مسئله دیگر. این سیستم نیاز دارد تا بطور همزمان مسائل را در نظر گرفت و حل کرد. امروز مدیریت سینمایی کشور دچار این مسئله است.

فیلم حماسی، فیلم افتخارآمیز است

این کارگردان بیان داشت: به نظر فیلم حماسی، به فیلمی گفته می شود که احساس افتخارآمیزی در مخاطبش ایجاد کند و هر فیلم افتخارآمیزی می تواند فیلم حماسی باشد. لذا این نگاه محدود را باید از فیلم حماسی عوض کرد.

اقباشاوی در ادامه داد: اساسا مخاطب فیلم های حماسی از خیابان انقلاب به پایان است تا آبادان! کسانی که از مواجه با مسائل نمی ترسند. همان ها که همیشه در وسط خیابان هستند. به طور مثال فیلم "نیاز" با اینکه فیلم کوچکی ست، خودش یک فیلم حماسی است که احساس افتخارآمیز در مخاطبش ایجاد می کند.

نائیجی نیز اضافه کرد: ما در دوره ای به فیلم آپارتمانی و رئالیزمی روی آوردیم که از فیلم حماسی دور شدیم. بالاخره جنس فیلم حماسی این است که از واقعیت روزمره زندگی کمی دور می شود و روی پرده تصاویر عظیم تری را شاهد هستیم.

شفیعی در انتها بیان داشت: احساس عمومی این است که مخاطب محدودی که امروز مخاطب سینمابروی ما هستند، نوعی خاص از فیلم ها را می پسندند و دیگر سینمای جنگ و دفاع مقدس پرطرفدار نیستند، حال وقتی ما فیلمی می سازیم با این مضامین یعنی اعتناکردن به این مضامین! پس انتظار این است که از فیلم حمایت شود. به طور مثال وقتی ما فیلم «سر به مهر» را ساختیم و جایزه سمیرغ را نیز گرفت، موضوعی بود که اصلا کسی تصورش را هم نمی کرد که فیلمی راجع به نماز موفق شود، اما شد. آن زمان معاون سازمان سینمایی وقت حداقل با من تماس گرفت و گفت چیزی نیاز ندارید. حالا انتظار این است که حداقل یک تماس بگیرند و بگویند نیازی ندارید یا ... . اما بی اعتنایی بیداد می کند.

برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی هر هفته جمعه شب ها روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.