شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

شهریار بحرانی در برنامه هفت:

امروز هنرمند کسی محسوب می شود که تخریبگر خوبی باشد!/ از صحنه های خشن فیلم شما، دشمن بهره می برد

شهریار بحرانی

سینماپرس: بحرانی گفت: من در همه فیلم هایم صحنه های ضرب شمشیر و خشونت را حذف می کردم. چون من فکر می کردم اگر نشان دهم، ذهن مخاطب درگیر نمایش خشونت مادی می شود و از معنای مدنظر من دور می شود. صحنه های خشنی که فیلم شما خلق می کند، دشمن استفاده می کند. داعش استفاده می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «هفت» این هفته  میزبان شهریار بحرانی، کارگردان سینما بود تا درباره «سینمای حماسی» با بهروز افخمی گفتگو کند.

بحرانی درخصوص عدم موفقیت در تولید فیلم های حماسی در سینمای ایران گفت: اولا سینمای ما نوپا است. ثانیا فرض کنید شما می خواهید ساختمانی بسازید. برای این کار مهندسین خبره این کار را جمع می کنید. حالا من به شما رجوع می کنم و می گویم متخصص خبره ای هستم که در خارج هم تقدیرهای زیادی از من شده است و می توانم زیر ساختمان شما بمب منفجره ای کار بگذارم که این ساختمان از پی به زیبایی فروبریزد! اما شما می گویید نه من قصدم ساختن است! به نظر طرز فکر و نگاه شما باهم متفاوت است. شما به دنبال تولید هستید، نه نابودی!

وی افزود: خداوند نیز در قرآن وقتی از انسان نام می برد از واژه صنع یا ساختن به کار می برد.در هنر نیز این بحث را داریم که باید به دنبال هنر صالحین برویم. برخی از آثار هنری و سینمای ما به دنبال تخریب هستند نه ساختن.

بحرانی: امروز هنرمند کسی محسوب می شود که تخریبگر خوبی باشد!

کارگردان «ملک سلیمان» با بیان آنکه "امروز هنرمند کسی محسوب می شود که تخریبگر خوبی باشد!" افزود: کسی که بتواند تحت پوشش زیبایی، انفجار بزرگی ایجاد کند و بنیان خانواده و ارزش ها را فروبپاشد. مثل کودکی که ساختن را بلد نیست و هر اسباب بازی ای که دستش می دهید، خراب می کند. اما انسان محصول محور آفریده شده است و اساسا به این دنیا آمده است تا ایجاد کند و بسازد! و این محصول سینمای غرب است.

بحرانی افزود: شما از سال 2012 به بعد با فیلم های فاجعه ای در دنیا روبرو هستید که همگی به دنبال نمایش نابودی جهان هستند. فضا، فضای تخریب است و این به لحاظ فلسفی که غرب به دنبال ساختن دنیای جدید بوده است، تفاوت دارد. اما آنها چرا باید چنین فیلم هایی بسازند؟! آیا این ناشی از کودک صفتی غرب است؟ مسئله کمی عمیق تر است. اگر کسی به دنبال تحریب است، فرد مایوس و روان پریشی است. فرهنگ تخریب، که در مقابل فرهنگ الهی قرار دارد، به دنبال مایوس کردن انسان هاست.

این کارگردان اضافه کرد: ما برای مقابله با این فرهنگ و جبهه تهاجم چه کرده ایم؟ ما باید برای فیلم ساختن، بهانه دست خدا بدهیم. فیلم باید حاوی چیزی باشد که در مردم اثر کند. یا به تعبیر امام (ره) هنر دمیدن روح به انسان هاست. یعنی چه؟ یعنی زنده کردن خوابیده ها. برای این کار اولا باید هنرمندان خود واجد این روح باشند و دوم در این مسیر به خودسازی نیاز دارد.

از صحنه های خشن فیلم شما، دشمن بهره می برد!

وی نهایتا بیان داشت: نوجوانان به دنبال حماسه هستند اما نیاز نیست حتما با صحنه های خشونت فیلم را جلو ببریم. من در همه فیلم هایم صحنه های ضرب شمشیر و خشونت را حذف می کردم. چون من فکر می کردم اگر نشان دهم، ذهن مخاطب درگیر نمایش خشونت مادی می شود و از معنای مدنظر من دور می شود. صحنه های خشنی که فیلم شما خلق می کند، دشمن استفاده می کند. داعش استفاده می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.