جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

فیلمسازان و جشنواره ویدیویی «یاس»/۲

حقانی: پول های کلانی صرف برگزاری جشنواره یاس می شود اما هیچ حمایتی از فیلمسازان جوان این حوزه صورت نمی گیرد

پیمان حقانی

سینماپرس: پیمان حقانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره فیلم های ویدیویی یاس گفت: پول های کلانی صرف برگزاری جشنواره یاس می شود اما هیچ حمایتی از فیلمسازان جوان این حوزه صورت نمی گیرد از این رو معتقدم جشنواره فیلم یاس برای فیلمسازان جوان آثار ویدیویی خالی از هرگونه اهمیتی است.

برنده یاس زرین جایزه ویژه هیأت داوران برای فیلم «۳۱۶» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده سال گذشته جایزه ویژه هیأت داوران را از این جشنواره گرفتم اما اکنون مدت یک سال است که مسئولان موسسه رسانه های تصویری که متولی اصلی حمایت از تولید و پخش آثار ویدیویی هستند هیچ گونه اقدامی برای خرید این فیلم نمی کنند و این در حالی است که فیلم من توانست تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان جدی سینما را برانگیزد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم یاس زمانی می تواند مهم باشد که از برگزیدگان آن حمایت شود در غیر این صورت صرف برگزاری یک جشنواره هیچ اهمیتی ندارد و قطعاً فقط می تواند بودجه های سینما را به هدر بدهد؛ ما فیلمسازان به خصوص فیلمسازان جوان به جشنواره نیازی نداریم و آنچه نیاز داریم حمایت است و بس!

حقانی تصریح کرد: سینمای ایران به صورت ملوک الطوایفی اداره می شود؛ ما همواره شاهد آن هستیم که در نهادها و سازمان های زیر مجموعه سازمان سینمایی پول های هنگفتی میان برخی سینماگران و مدیران رد و بدل می شود اما ما حتی ذره ای از امکانات و بودجه های دولتی نمی توانیم استفاده کنیم.

کارگردان فیلم ویدیویی «مردی که گیلاس هایش را خورد» خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها هزینه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم یاس مبلغ قابل توجهی بود که به علت مشکلات اجرایی و بارش شدید باران هیچ کس نه حرف های ما را شنید و نه ما را دید!؛ سوألی که من از مدیران سینمایی دارم این است که چطور و چگونه بودجه های هنگفتی را صرف برگزاری مراسم هایی می کنند که هیچ عایدی مثبت برای سینما و سینماگران در پی ندارد؟

این فیلمساز جوان تأکید کرد: پول باید در جایی مصرف شود که بتواند عایدی مثبتی را به سینما و اهالی اش بازگرداند اما متأسفانه در سینمای ایران به دلیل بی تدبیری های مدیران بودجه ها در حال سوخت شدن هستند و فیلمسازان بسیاری هم خانه نشین شده و ترجیح می دهند تا عطای سینما را به لقایش ببخشند و سینما را برای همیشه رها کنند و به دنبال شغل دیگری باشند.

حقانی افزود: من و امثال من چون اهل هیچ گونه باند و گروه و دسته ای نیستم نمی توانیم در سینما کار کنیم اما برخی فیلمسازانی که فیلم های شان در سینما نمی فروشد مرتباً در دفاتر مدیران سینمایی رفت و آمد دارند و با مدیران رانت خوار و رشوه بگیر داد و ستد می کنند و در سینما مبادرت به ساخت آثاری می کنند که هیچ خریداری ندارد و از آن طرف ایده های ناب جوانان سوخت می شود.

وی تصریح کرد: مدیران سینمایی در واقع جلوی کار جوانان را گرفته اند و یک سد ایجاد کرده اند که ما نتوانیم هیچ گاه از آن سد عبور کنیم؛ من شخصاً خودم را کارگردان ویدیویی نمی دانم چرا که فیلم من به اذعان بسیاری از منتقدان فیلمی سینمایی بود که به دلیل باندبازی های رایجی که در سینما وجود دارد من نتوانستم تهیه کنندگی سینمایی آن را عهده دار شوم و بالاجبار فیلمم را به صورت ویدیویی ساختم.

این کارگردان جوان که مدیریت سینماتک پردیس سینمایی قلهک را هم برعهده دارد در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: خواهش من از مدیران سینمایی و به ویژه مدیران موسسه رسانه های تصویری آن است که بیش از این جوانان را از کار در سینما ناامید نکنند و بگذارند ما هم در این سینما فعالیت داشته باشیم؛ متأسفانه همه چیز در سینمای ما شعارزده شده و علیرغم آنکه مدیران شعار جوانگرایی در سینما سر می دهند هیچ حمایتی از خلاقیت و استعدادهای جوانان نمی شود.

مصاحبه : سیدرضا منتظری

اخبار مرتبط

نظرات

  • محمد ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۱۴:۳۶
    0 0
    حرفهای قابل تاملی زدند ولی کو گوش شنوا...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.