جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

گفتگوی منتشر نشده از کارگردان فقید سینما؛

زرین دست: جشنواره یاس یک گردهمایی است که فیلمسازان را به هم نزدیک می کند/ فعالان حوزه فیلم ویدیویی از مسئولان رضایت ندارند

محمد زرین دست

سینماپرس: محمد زرین دست کارگردان پیشکسوت سینمای ایران ۸آذرماه سال جاری چشم از جهان فروبست. این سینماگر چندی پیش گفتگویی با سینماپرس در رابطه با جشنواره فیلم یاس انجام داد که شاید آخرین گفتگوی این کارگردان نیز باشد. اکنون با توجه به فرارسیدن اختتامیه این جشنواره، گفتگوی این کارگردان درگذشته منتشر می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سرگیجه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: من سال گذشته در جشنواره فیلم یاس حضور داشتم و با توجه به شرایطی که دیدم متوجه شدم این جشنواره می تواند تنها محفلی باشد برای نزدیک شدن فیلمسازان سینما با یکدیگر و ایجاد تعامل بین آن ها؛ به عنوان نمونه برادر من علیرضا زرین دست در این جشنواره با کیومرث پوراحمد راجع به فیلم «کفش هایم کو؟» مذاکره کرد و در نهایت این فیلم ساخته شد و یا خود من توانستم چند فیلمنامه نویس جوان را پیدا کنم و آن ها را به دفترم دعوت کرده و همکاری خوبی با ایشان داشته باشم.

وی ادامه داد: به غیر از این مسأله جشنواره فیلم یاس کارکرد دیگری ندارد چرا که سیستم نمایش خانگی در کشور ما ضعف های آشکار و نهان زیادی دارد که به راحتی نمی توان آن ها را برطرف کرد و شرایط سختی برای حضور فیلمسازان جوان و ادامه فعالیت و کار آن ها در سینما وجود دارد.

زرین دست خاطرنشان کرد: ما همه می دانیم که فیلم های ویدیویی در بخش های تولید، عرضه و پخش کاستی های فراوانی دارند و قطعاً نیاز است که مسئولان با درایت و تدبیر فوری و جدی این کاستی ها را برطرف کنند؛ من می دانم که بسیاری از فعالان حوزه فیلم های ویدیویی از مسئولان این حوزه رضایت خاطر ندارند اما این نباید باعث شود تا آن ها به اصطلاح درجا بزنند و اقدام به فعالیت و پیشروی نکنند.

کارگردان فیلم سینمایی «قفس طلایی» با بیان اینکه بهتر است فیلمسازان از کارکرد ایجاد آشنایی و تعامل با یکدیگر که جشنواره یاس برای آن ها به وجود می آورد غافل نشوند اظهار داشت: وقتی کارکرد این جشنواره این است که می تواند چند روز اهالی سینما را در یک دورهمی کنار هم جمع کند باید از این فرصت نهایت استفاده را برد چرا که آنقدر سیستم در سینمای کشور ما غلط است که ما نمی توانیم به راحتی یکدیگر را بیابیم و در این نوع جشنواره ها است که می توانیم در کنار هم باشیم!

وی در پاسخ به این سوأل که نظرش راجع به اینکه در ایام جشنواره حاضران تنها به استراحت مشغول می شوند و تفریح می کنند و خبری از سینما نیست چیست اظهار داشت: خوب این هم یک نوعش است و به نظر من ایرادی هم ندارد که فیلمسازانی که نیاز به استراحت دارند چند روز در رامسر استراحت کنند و به گردش بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.