دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

فیلمسازان و جشنواره ویدیویی «یاس»/۵

مهام: جشنواره یاس سینمایی نیست جشنواره ای گردشگری است!/ باید تعریف استاندارد و درستی از ساختار فیلم های ویدیویی ارائه دهیم

علی مهام تهیه کننده سریال حانیه به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: جشنواره یاس سینمایی نیست جشنواره ای گردشگری است که عده ای از مدیران و سینماگران نزدیک شان دور یکدیگر جمع می شوند و بودجه هایی صرف می کنند و به مازندران گردی می پردازند و اصلاً هم نام و نشانی از فیلم و سینما در آن دیده نمی شود و دریا و ساحل و رستوران و تله کابین سواری حرف اول و آخر را می زند!

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آقایان باید یک بار برای همیشه تکلیف خودشان را با جشنواره یاس و سایر جشنواره های این چنینی که متأسفانه در کشور تعداد کثیری از آن ها را شاهد هستیم روشن کنند؛ این نکته که این نوع جشنواره ها هیچ گونه کارآیی مثبتی برای سینما در پی ندارند مبرهن و آشکار است اما حداقل حالا که بودجه های کلان بیت المال برای برگزاری این جشنواره ها صرف می شود از تمامی فعالان سینما و رسانه دعوت شود تا در این جشنواره ها حضور داشته باشند و آدم ها را به اصطلاح خود گلچین نکنند!

وی ادامه داد: متأسفانه جشنواره فیلم یاس هیچ هدفی را پشت سر ندارد؛ زمانی که تولید فیلم های ویدیویی به حداقل رسیده و اصلاً فیلمی در این حوزه تولید نمی شود چه معنا دارد که جشنواره ای با عنوان فیلم های ویدیویی برگزار شود؟ جشنواره یاس را بهتر است جشنواره «یأس» نامید چرا که تنها باعث یأس و دلسردی و افسردگی سینماگران می شود که می بینند چه بودجه هایی هدر می رود اما آن ها نمی توانند هیچ گونه کار و تلاشی داشته باشند و در سینما فعالیت کنند.

مهام سپس با بیان اینکه جشنواره های بی منطق، بی دلیل و بی کیفیت مانند یاس باید برچیده شوند اظهار داشت: یک مدیر باتدبیر، لایق و آینده نگر و عاشق سینما نیاز داریم تا بساط این جشنواره های دهان پرکن و پر زرق و برق را که هیچ کارآیی مثبتی برای سینما در پی ندارند برای همیشه برچیند؛ شواهد نشان داده که طی تمامی این سال ها متأسفانه جشنواره هایی نظیر یاس نه تنها کارکرد مثبتی نداشته اند که ضربه های زیادی را هم به سینما وارد ساخته اند.

این تهیه کننده تأکید کرد: ما امروزه در حوزه تولید آثار ویدیویی نیازمند آموزش های جدی و اساسی هستیم و باید تعریف استاندارد و درستی از ساختار فیلم های ویدیویی ارائه دهیم تا بتوانیم به آینده این هنر- صنعت امیدوار باشیم. مسئولان موسسه رسانه های تصویری بهتر است به جای اینکه پول بابت برگزاری این جشنواره صرف کنند کلاس های آموزش فیلمسازی دائر کنند، فیلم تولید کنند و فیلمسازان خانه نشین را نجات دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در خاتمه این گفتگو افزود: متاسفانه اغلب تولیدات ما در  عرصه فیلم های ویدیویی و یا حتی سریال های تلویزیونی از ضعف سوژه  رنج می برند و به تکرار افتاده اند، این در حالی است که ما سوژه های جذاب و مخاطب پسند در کشورمان کم نداریم که این چنین خود را دربند و اسیر سوژه های کلیشه ای، کهنه و نخ نما شده سال ها قبل کرده ایم و بهتر است مدیران موسسه رسانه های تصویری کاری کنند تا این چنین ما در دام کلیشه و تکرار گرفتار نشویم.

مصاحبه : سیدرضا منتظری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.