سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

نقد فیلمی مستند در گفتگو با آذین؛

«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» با نگاهی متفاوت و غیر کلیشه ای از وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) ساخته شده است

مستند كربلا جغرافياي يك تاريخ

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم مستند داستانی «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری گفت: «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» با نگاهی متفاوت و غیر کلیشه ای از وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) ساخته شده است و قطعاً همه علاقمندان به سینما، تاریخ، مذهب و دین می توانند از تماشای آن لذت ببرند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مستند سینمایی «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» دومین ساخته سینمایی داریوش یاری پس از فیلم تحسین شده «دخیل» است. این سینماگر هنرهفتم را با ساخت فیلم های کوتاه مستند و همکاری در تولید آثار سینمایی به عنوان مدیر تولید، برنامه ریز و دستیار کارگردان آغاز کرده و «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» حاصل تجربیات او در سینما است.

آذین ادامه داد: بهروز مفید تهیه کننده شناخته شده سینما و تلویزیون این اثر کربلایی و عاشورایی را برای حوزه هنری تهیه کرده است. یاری با نگاهی متفاوت و غیر کلیشه ای از وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) و حماسه عاشوراییان یک اثر مستند دیدنی و تأثیرگذار سینمایی ساخته است. تلاش فیلمساز در گزینش زاویه نگاه متفاوت تاریخی و اجتماعی به رخداد عاشورای حسینی (ع) بیش از هر چیز به جنبه حماسی این واقعه بزرگ بشری معطوف است و او فیلم خود را از بازگویی سینمایی حرکت امام حسین (ع) به کربلا تا پس از شهادت ایشان و پرداخت تأثیرات فرهنگی، دینی و اجتماعی آن در میان شیعیان جهان تا مراسم مختلف مذهبی و محرمی مسلمانان گسترش داده است.

این منتقد سینما با بیان اینکه «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» از کارگردانی حساب شده در شکل دهی روایت حوادث و قاب های سینمایی برخوردار است اظهار داشت: فیلمساز از یک سو و در فاز نخست به باز آفرینی تصویری و نمایشی وقایع عاشورا می پردازد و از دیگر سو و در فاز دوم به تأثیرات عاشورا بر عاشوراییان در عصرها و نسل ها را بازسازی کرده و به نمایش می گذارد. یاری با بهره گیری از نمایش ملی و آیینی و دینی تعزیه در شمایل های سنتی و مدرن و استفاده مناسب از هنرهای پرده خوانی و نقالی قهوه خانه ای و همچنین طراحی دکور و لباس هماهنگ با فضاها، مکان ها و شخصیت ها کوشیده گام های تأثیرگذار در تصویرسازی از رویدادهای دیروز و امروز عاشورا و عاشوراییان بسازد.

وی تأکید کرد: سازنده «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» حساب ویژه ای برای امر تحقیق و پژوهش حوادث حاشیه ای و واقعه مرکزی حماسه کربلا باز کرده و به مدت ۵ سال روی آن کار کرده است و جدی گرفتن کار بسیار مهم پژوهشی باعث شده تا فیلم او از منظر مضمون و محتوا دارای غنای اطلاعات تاریخی و مذهبی مفید باشد؛ گرچه روال نمایش فیلم های قصه گو و داستانی شیوه مسلط سینمای ما است و هنوز همچنان مناسب ترین فضای نمایش آثار مستند، تلویزیون تلقی می شود ولی این روند سبب نشده تا مخاطبان سینمای کشور از دیدن مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» محروم شوند.

آذین در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: استقبال از فیلم مستند داستانی «ایستاده در غبار» و پیش ترها چند مستند داستانی دیگر محیط سینما را برای مواجهه تماشاگر با این نوع آثار و فیلم این فیلمساز تا حدودی هموار کرده و ایام ماه محرم و موضوع عاشورا و عشق و دلبستگی شیعیان به امام حسین (ع) می تواند در استقبال از این اثر سینمایی مستند تأثیرگذار باشد. صدای گرم شهاب حسینی، موسیقی خوب مجید انتظامی و فیلمبرداری مناسب به امتیازها و توفیق های این اثر کمک شایانی کرده و استفاده از نشانه ها، رنگ ها و نمادهای عاشورایی بر این موفقیت افزوده است. «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» یک مستند سینمایی ارزشی و جذاب و اثری متفاوت و تماشایی در میان آثار کم تعداد عاشورایی سینمای ایران است.

گفتنی است؛   «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید و با صدای شهاب حسینی، محصول حوزه هنری است که اکران آن در جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان روبرو شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.