یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

گلایه کارگردان «اروند» از مسئولین سینمایی

اروند

میزان: کارگردان اروند گفت: ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا فیلم خوش رنگ و با کیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در سینماهای ضعیفی که به ما می‌دهند نه صورت بازیگر معلوم است و نه صدایش شنیده می شود.

پوریا آذربایجانی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی "اروند" ساخت فیلم "اروند" را آرزو و خواسته دو سال گذشته خود خواند و با اشاره به منشاء شکل گیری ایده این اثر گفت: من و مهدی داوری تهیه کننده فیلم،  2 سالی بود که دوست داشتیم چنین فیلمی را با مضمون جنگ و دفاع مقدس بسازیم و ایده اولیه این فیلم را با سناریویی در مورد یک جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس شروع کردیم.


وی ادامه داد: وقتی اتفاق شهدای غواص افتاد، به این فکر افتادم که بستر محیطی برای تزریق یک قصه جدید را مهیا می کند که با تهیه کننده فیلم مشورت کردم و سناریوی اولیه با شکلی جدید نوشته شد و پس از 4 ماه به پیش تولید رسیدیم.

این کارگردان شخصیت یونس در فیلم "اروند" را مجموعه ای از شخصیت‌های جنگی خواند و افزود: یونس مجموعه ای از کاراکترهایی است که من در فیلم های مختلف و یا کتاب هایی که در زمینه دفاع مقدس ساخته شده، خوانده ام. در واقع یونس زاییده ذهن من از مجموع این اطلاعات است.

نویسنده فیلمنامه "آب و آینه" انتخاب سعید آقاخانی برای نقش یونس را اینگونه توصیف کرد: من قبل از "اروند" می خواستم با سعید آقاخانی کاری جدی را شروع کنم که به پیش تولید هم رسید؛ اما به دلایلی به تولید نرسید، اما باعث آشنایی من و سعید آقاخانی شد. در حین نوشتن اروند به سعید آقاخانی برای این نقش فکر می کردم و خداحافظی طولانی به عنوان فیلمی جدی از آقاخانی تاثیری در انتخاب وی نداشت.
 


آذربایجانی افزود: ما داریم فراموشکار می شویم و یادمان رفته چه کسانی جانشان را گذاشته اند تا الان راحت زندگی کنیم و این اتفاق بدی است چرا که باید آن طور که باید و شاید به جنگ و سینمای جنگ اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: این روزها بیشتر جوسازی های رسانه ای و اتفاقات تبلیغاتی، سینماداران را برای اکران فیلم هایی با سود مالی بیشتر تشویق می کند و فیلم هایی که به مضمون های دفاع مقدسی می پردازند در صورت نداشتن این هجمه تبلیغاتی یا رسانه ای، محکوم به کم توجهی می شوند.

کارگردان "روایت های ناتمام" اکران اروند را بسیار عجیب دانست و اذعان کرد: خود من بارها با مردم فیلم را دیده ام و می‌بینم که بعد از پایان فیلم مخاطبان در سکوت سینما را ترک می کنند و فیلم برایشان تعمق به همراه داشته است، اما متاسفانه "اروند" سالن مناسبی برای اکران ندارد و علاوه بر آن تبلیغات درستی هم برای آن صورت نگرفته است.
 


وی توضیح داد: من تازه 3 روز قبل از اکران متوجه شدم که فیلم قرار است، پخش شود. قطعاً اگر کسی از من می پرسید چه زمانی را برای اکران "اروند" مناسب می‌بینی، می گفتم هفته دفاع مقدس؛ اما متاسفانه به ما سینما تعلق نگرفت و در حال حاضر هم که به شکل ناگهانی و به دلیل کنار گذاشته شدن فیلم تینا پاکروان سه روز قبل از اکران به ما خبر دادند که زمان اکران فیلم ما فرا رسیده است. دوست داشتیم فیلم اکران شود اما با این سرعت، نه تبلیغات درستی داشتیم و نه اینکه سینمای خوبی را به ما دادند.

کارگردان فیلم "آب و آتش" وضعیت سالن های اکران کننده اروند را بسیار بد اعلام کرد و ادامه داد: دو سینمای سپیده و افریقا بسیار ضعیف هستند. تمام سعی خود را می کنیم تا فیلم خوش رنگ و با کیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در این سینماها نه صورت بازیگر معلوم است و نه صدایش شنیده می شود.

آذربایجانی در ادامه اضافه کرد: در این سینماها اگر فیلم های کم اهمیت اکران کنید، شاید فرقی نداشته باشد اما فیلم دفاع مقدسی با این تولید سنگین واقعاً نباید در این سینما ها اکران شود.

نویسنده "پیرمرد و دنیا" افزود: متاسفانه نسبت به سینمای دفاع مقدس موضع گیری هایی وجود دارد و برخی به این فضا دامن می زنند که چه کاری است برویم فیلم دفاع مقدسی ببینیم، وقتی فلان فیلم اکران می شود. باید سعی کنیم فیلم هایی بسازیم که آنقدر از لحاظ کیفی خوب باشد تا دیگر نتوانند چنین برخوردی کنند و موضع گیری های بوجود آمده را از بین ببریم.
 


وی با اشاره به ادامه ساخت چنین فیلم هایی با شرایط موجود، تصریح کرد: به باندبازی ها و آدمها کاری ندارم اما به شکلی وارد سینما شدم که مسائلی را که به آنها اعتقاد دارم انجام دهم. نمی خواهم ژورنالیست باشم و تلاش می کنم هنرمند باشم. مسابقه فیلمسازی هم با کسی ندارم و لازم نمی بینم حتماً هر سال یک فیلم بسازم.

آذربایجانی درباره فعالیت های آتی خود خاطرنشان کرد: برنامه ای برای فجر امسال داشتیم که بنا به دلایلی نشد، اما در حال نگارش فیلمنامه ای جدید هستم که بعید می دانم به فجر امسال برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.