دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

«نمایش استعفا» به جای اقتصاد تازه‌ترین سناریوی انتخاباتی/ آیا تنها عملکرد جنتی در کابینه دولت یازدهم ضعیف است؟!

روحانی و جنتی

سینماپرس: در حالی که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که قرار بود بنا به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در عرض تنها ۱۰۰ روز حل شوند همچنان به قوت خود باقی بوده و در بسیاری از موارد نیز تشدید شده‌اند برنامه‌ریزان تبلیغات انتخاباتی در یک خیمه شب بازی جدید به جای ارائه کارنامه اقتصادی استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطرح کرده‌اند تا مشکلات مردم به حاشیه رفته و موضوعات بی‌اهمیت به تیتر یک روزنامه‌ها و رسانه‌ها تبدیل شود .

به گزارش سینماپرس، کیهان نوشت: به دنبال جنجال‌های به راه افتاده در برخی شهرها و بر سر موضوعاتی چون برگزاری کنسرت‌ها و در حالی که سالانه به اذعان وزیر کشور تنها یک درصد کنسرت‌ها لغو می‌شود تیم تبلیغاتی دولت در یک بازی جدید برای به حاشیه بردن مطالبات معیشتی مردم و در یک کلام ایجاد دو قطبی‌های کاذب به فکر استفاده از فضای بوجود آمده افتاد .

در این میان دولت می‌خواهد نشان دهد که مهم‌ترین مشکل کشور در شرایط حاضر برگزاری کنسرت‌ها است که عده‌ای نمی‌گذارند و رئیس‌جمهور در میانه این جدال مجبور به پذیرش استعفای یکی از اعضای کابینه شده است !
در این میان برخی کارشناسان معتقدند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از وزرای ضعیف کابینه که عملکرد مطلوبی نداشته است در لیست تغییرات قرار داشته و با وضعیت جدید به وجود آمده رئیس‌جمهور می‌خواهد هزینه این جابجایی را از دوش خود برداشته و بر منتقدین تحمیل کند !
فارغ از این که نمی‌توان عملکرد ضعیف و مخرب جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نادیده گرفت ولی می‌توان این سؤال را پرسید که آیا وزیر فرهنگ ضعیف‌ترین عضو کابینه می‌باشد که در ابتدای لیست قرار گرفته است ؟ سؤالی که از سوی برخی نشریات زنجیره‌ای حامی دولت نیز مطرح شده است که به آن در ادامه این گزارش خواهیم پرداخت .
در هر صورت آن چه که روشن است دولت به جای ارائه کارنامه اقتصادی در ماه‌های پایانی بازی استعفا را پیش گرفته است که هم خود را از زیر بار سؤالات و مطالبات مردم برهاند و هم منتقدین را مورد حمله قرار دهد که کابینه را هدف قرار داده‌اند و وزرا را مجبور به استعفا می‌کنند در حالی که دولت بنا به اذعان حامیان خود و برخی کارشناسان این وزیران ضعیف را در لیست تغییرات قرار داده بود و اینک تنها می‌خواهد علاوه بر دو قطبی کردن فضای سیاسی جامعه هزینه این تغییر را نیز از دوش خود بردارد !


وزارتخانه‌هایی که باید در صف ترمیم باشند


چنان چه گفته شد برخی نشریات زنجیره‌ای این سؤال را مطرح کرده‌اند که اگر قرار به ترمیم کابینه باشد آیا جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین وزیر و در صدر لیست باید قرار بگیرد ؟!
روزنامه شرق در شماره دیروز در این زمینه نوشت : گویا آنچه از آن به عنوان «ترمیم کابینه» یاد می‌شود، از سوی دولت در حال پیگیری است. این در حالی است که اگر «ترمیم کابینه» دامن وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ را در دولت بگیرد، سایر وزارتخانه‌هایی هم که در فرهنگ نقش دارند، باید انتظار «ترمیم» را بکشند؛ وزارتخانه‌هایی مانند «ورزش و جوانان»، «علوم و تحقیقات» و «آموزش‌وپرورش».
شرق در گزارش خود به روی دیگر سکه نیز پرداخته و نوشته است که جنتی هم از سوی دولت تحت فشار بوده و ضعیف تلقی می‌شود و هم مورد انتقاد مخالفین دولت و منتقدین قرار گرفته است ؛ در بخشی از این گزارش آمده است « اگر شایعات اخیر درباره رفتن «جنتی» از وزارت ارشاد به واقعیت تبدیل شود ، دو احتمال را برای علت آن می‌توان در نظر گرفت ؛ یکی فشارهای منتقدان دولت و دیگری نارضایتی رئیس‌جمهوری؛ دو طرفی که گویا هر دو ناراضی هستند و همین امر باعث شده که انگار وزیر ارشاد بین دو لبه قیچی قرار گرفته باشد.»
گزارشگر شرق البته دلیل نارضایتی رئیس‌جمهور را نه عملکرد وی که کوتاه آمدن جنتی در برابر برخی انتقادات و مطالبات جامعه می‌خواند.


آیا جنتی ضعیف‌ترین عضو کابینه بود؟!


روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز در این زمینه با برشمردن احتمالات موجود نوشت : این استعفا استعفایی تحمیلی از سوی حسن روحانی به دلیل عدم کارآمدی وزیر در وقایع فرهنگی سه سال گذشته بوده است و به نوعی عزل مودبانه به شمار می‌آید؟ یا بنا به خواست شخص جنتی به خاطر اعمال فشارهای روزافزون بر او؟
این روزنامه ادامه داده است : مطمئنا اگر استعفای جنتی بنا به خواست حسن روحانی باشد، رئیس‌جمهور با کمال میل زیر آن را امضاء خواهد زد و تغییر در کابینه را چند ماه مانده به انتخابات ۹۶، با وزیر فرهنگش شروع می‌کند. البته اینکه «جنتی» از وزیران ناکام دولت بوده را باید پذیرفت، ولی پاسخ به این سؤال هم مهم است؛ آیا او ضعیف‌ترین وزیری بوده که باید عزل می‌شد؟


حمله به مراجع و منتقدین


روزنامه اعتماد نیز در گزارش خود به گمانه‌زنی‌ها پیرامون استعفای جنتی پرداخته و با تمرکز روی برگزاری چند کنسرت و با اصلی خواندن و نمایش دادن برگزاری این کنسرت‌ها و مشکلات پیش آمده عدم رضایت مراجع و علما از دولت را به خبرسازی منتقدین مرتبط دانسته است، بی‌آن که بگوید کدام یک از اخبار و اعتراضات مراجع و علما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نادرست بوده است .
اعتماد در گزارش خود آورده است : دلواپسان خوب می‌دانستند که برای زمین زدن وزارتخانه ارشاد بهترین راه‌حل این است که با ارسال خبرهای نادرست مراجع را روبه‌روی وزارت ارشاد قرار دهند. هدف گذاری‌ای که تا اندازه‌ای هم موفق بود.
گفتنی است حمله و توهین به مراجع و علما در طول چند سال گذشته از سوی مسئولین دولتی و همچنین زنجیره‌ای‌ها بارها تکرار شده است و در آخرین مورد از این تخریب‌ها نوبخت سخنگوی دولت مراجع عظام تقلید را که «کشت و تجارت محصولات تراریخته را تا قبل از تأیید سلامت این محصولات جایز ندانسته بودند» مورد تحقیر و توهین قرار داد .
توجهی به گزارش روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نشان می‌دهد که این جریده تلاش دارد مراجع و علما را نسبت به مشکلات مردم بی‌توجه نشان داده و مطالبات آنان از دولت را به موضوعاتی چون کنسرت فرو بکاهد در حالی که مراجع تقلید در دیدارهای خود با مسئولین دولتی مشکلات اصلی مردم را بازگو کرده و از دولت پاسخ می‌خواهند .
به عنوان نمونه نهاوندیان رئیس‌دفتر روحانی اوائل شهریورماه جاری به قم رفته بود تا با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کند ، خبر این دیدارها در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و همچنین نشریات زنجیره‌ای مورد تحریف و سانسور قرار گرفت .
در این دیدارها مراجع تقلید از وضعیت نامناسب اقتصادی‌، رکود ‌، بیکاری و فشاری که مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر متحمل می‌شوند ابراز گلایه کرده و از دولتمردان خواستند تلاش، برنامه‌ریزی و همت مضاعف برای حل این معضلات داشته باشد موضوعی که به راحتی از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مورد چشم‌پوشی قرار گرفت.
مراجع تقلید و علما همچنین در این دیدارها تاکید کرده بودند «‌مردم باید آثار آمار و اقداماتی را که دولت از آن دم می‌زند در زندگی خود به‌طور ملموس مشاهده کنند.»
مسائل فرهنگی و عملکرد نادرست دولت و مسئولان در این زمینه از دیگر گلایه‌هایی بود که مراجع تقلید و علما در دیدارهای خود به نهاوندیان متذکر شده بودند که این دغدغه‌ها نیز به فرجام دیگر دغدغه‌های مراجع دچار شد و کمتر مجالی برای انتشار پیدا کرد.
این همه به خوبی دغدغه علما و مراجع را نشان می‌دهد دغدغه‌هایی که امروز در برنامه‌های دولت هیچ جایی نداشته و برنامه‌ریزان تلاش دارند در یک سناریوی تازه انتخاباتی به جای ارائه روزمه اقتصادی نمایش استعفا را به اجرا در آورند !


استعفا یا برکناری !


چنان‌چه ذکر آن رفت استعفای جنتی به اذعان برخی کارشناسان و حتی حامیان دولت مسئله‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بود ، دولت قصد ترمیم کابینه را داشته و می‌خواسته روغن ریخته را نذر کند و از این رو از فرصت استفاده کرده و آن را به دوش منتقدین گذاشته است .
در این میان برخی نشریات زنجیره‌ای با اشاره به سخنان گذشته جنتی که اعلام کرده بود زیر بار فشارها عقب‌نشینی نمی‌کند استعفا را با مقاومت در برابر فشارها و عدم عقب‌نشینی در تضاد دانسته و با زبان بی‌زبانی نوشته‌اند: جنتی برکنار شده است!
آرمان در این زمینه نوشت : در نهایت خبری که در تعطیلات اخیر سبب نگرانی حامیان دولت شده است. خبر چنین بود: «علی جنتی وزیر ارشاد استعفا داده است.» برخی با یادآوری فشارهای اخیر به وزیر این خبر را صحیح دانستند و اما برخی که هنوز آن جمله «عقب‌نشینی نمی‌کنم» جنتی را به‌خاطر داشتند در پذیرش این خبر تردید کردند. آنهایی هم که خبر استعفای جنتی را پذیرفته بودند انتقادات ارسالی از قم را مهم‌ترین عامل این استعفا عنوان کردند.
این روزنامه زنجیره‌ای در بخش دیگری از گزارش با آسمان ریسمان بافی‌های متعدد تلاش کرد استعفا یا برکناری جنتی را به موضوع کنسرت‌ها گره بزند و در نهایت نتیجه گرفت «روحیات علی جنتی چنان است که فشار را نمی‌پذیرد»
به هر ترتیب استعفا یا برکناری دولت همچنان به مطالبات اصلی مردم پاسخ نداده و کارنامه‌ای ارائه نکرده است ، مطالبه اصلی مردم این است : چرا وضعیت اقتصادی کشور با وجود گره خوردن همه مشکلات مردم به موضوع هسته‌ای و نهایی شدن برجام برطرف نشده است؟ سؤالی واضح و روشن که پاسخی حتی مبهم به آن داده نشده است .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.