جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

نقد شفاهی جبار آذین بر یک انیمیشن سینمایی؛

انیمیشن «ناسور» در بازگویی داستان تاریخی و دینی اش و همچنین استفاده از قابلیت های انیمیشن سازی بسیار موفق عمل کرده است

ناسور

سینماپرس: همزمان با اکران انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور گفت: انیمیشن جذاب و مذهبی «ناسور» در بازگویی داستان تاریخی - دینی خود و استفاده بهینه از قابلیت های انیمیشن سازی موفق عمل کرده و پرداخت داستانی و تصویری شخصیت ها، فضاها و توصیف تصویری و نمایشی مناسب جغرافیای قصه و همچنین بهره گیری از موسیقی عاشورایی و فیلمبرداری خوب بخشی از امتیازهای آن را تشکیل داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با ورود تجهیزات جدید انیمیشن سازی طی سال های اخیر به کشور به همت طیف علاقه مند بخش خصوصی و بعضی متولیان سینما و تشکل های بزرگ فرهنگی و هنری تولیدکنندگان و سازندگان آثار انیمیشن سینمایی با توجه به نزدیکی یا دوری خود به گروه های سینمایی و غیرسینمایی به نسبت پر و بال گرفته و زمینه را برای ذوق آزمایی در این عرصه مهیا می بینند.

آذین ادامه داد: حمایت و پشتیبانی مسئولان فرهنگی و سینمایی و دارندگان این تجهیزات و امکانات از صاحبان دانش و تجربه انیمیشن سازی باعث شده است در چند سال اخیر شاهد تولید و نمایش آثار استاندارد و بامحتوا در این عرصه باشیم و انیمیشن سازان در کار خود پیشرفت کرده و این نوع از فیلمسازی در کشور رونق نسبی بگیرد. این روند در صورت تداوم حمایت ها، ورود تجهیزات بیشتر و به روز و قرار دادن تسهیلات لازم در اختیار فیلمسازان، همکاری گروه های سینمایی و سینماداران و همچنین صدا و سیما و نهادهایی چون حوزه هنری می تواند به شکل گیری جدی صنعت انیمیشن سازی در ایران بینجامد.

این منتقد سینما با بیان اینکه پس از تولید انیمیشن خوب دینی و ملی و ایرانی که مبنای موضوعی آن ها حکایت ها و شخصیت های برجسته ملی و دینی بوده اند هم اکنون اثری دیگر در این راستا به روی پرده سینماها رفته است اظهار داشت: «ناسور» ساخته سینمایی کیانوش دالوند یک انیمیشن خوش پرداخت عاشورایی است که داستان زندگی عبدالله ابن حر جعفی یکی از کوفیان که جزو دعوت کنندگان از حضرت امام حسین (ع) به کوفه بوده را به تصویر کشیده است. این شخص علیرغم دعوت از امام به هنگام عزیمت حضرت به سوی کوفه شهر را ترک می کند ولی دست بر قضا در میان راه با اباعبدالله برخورد کرده و به حضرت لبیک نمی گوید.

وی تأکید کرد: دالوند که از انیمیشن سازهای متبحر و پیگیر این حوزه است در کارنامه هنری خود فیلم «روزی که حسنی مرد شد» و انیمیشن جالب، مهیج و مطرح «رستم و سهراب» را ثبت کرده است. استفاده موفق از افسانه ها، اسطوره ها، داستان ها و روایات تاریخی و مذهبی و همچنین بازپرداخت جذاب انیمیشنی مسائل علمی و آموزشی و اجتماعی روز و تولید آثار انیمیشن استاندارد و قوی قرآنی و دینی می تواند علاوه بر پوشش مسائل آموزشی، اعتقادی و فرهنگی تماشاگران انیمیشن های خوب و جذاب را در داخل و خارج از کشور راضی و مشتاق کند.

آذین خاطرنشان کرد: انیمیشن عاشورایی «ناسور» اثری ارزنده در عرصه انیمیشن سازی و تولیدات دیدنی و به یاد ماندنی سینمای کشور و نمایشگر ارتقای کیفی و کمی انیمیشن سازی و توانایی های رو به بالندگی هنرمندان انیمیشن ساز ما است. صنعت انیمیشن سازی در کشور شرایط رشد، تحول و بلوغ را می گذراند و ضرورت حمایت از سازندگان این نوع آثار و تولید روز افزون انیمیشن های سینمایی و استقبال تماشاگران ضامن اصلی استواری و تداوم انیمیشن سازی در ایران است.

وی در خاتمه این گفتگو گفت: مدیران سینما و دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری دارای تجهیزات انیمیشن سازی نباید از این مهم و دستگیری از سازندگان آثار انیمیشن غفلت ورزند. انیمیشن های «شاهزاده روم»، «ناسور» و... گویای توانایی و قابلیت های خوب انیمیشن سازان صنعت انیمیشن سازی ایران است.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر آمده است: این انیمیشن روایتی از زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیان مکه را به تصویر می‌کشد که از امام حسین (ع) دعوت کرده تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام (ع) به کوفه نزدیک شده از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبرو نگردد؛ اما از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبرو شده و مجبور می‌شود دست رد به سینه امام بزند.

عوامل اصلی تولید این انیمیشن عبارتند از: کارگردان: کیانوش دالوند/ تهیه کنندگان: داریوش دالوند و محمدحسین قاسمی/ موسیقی و تنظیم : فرید سعادتمند / طراحی و ترکیب صدا : آرش قاسمی / مدیر دوبلاژ: حمیدرضا آشتیانی پور

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.