دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲

نگاهی گذرا به سریال داود بیدل

«در قصه ها زندگی می کنند»؛ بدون نگاه شعاری و از جنس مردم/ قصه های واقعی و اخلاقی در قاب سیما

سریال در قصه ها زندگی می کنند

سینماپرس: گاهی دست اندرکاران آثار نمایشی برای پرداختن به یک موضوع همه چیز را به هم می پیچیند و یا بدون دلیل از حرکات بیش از اندازه دوربین استفاده می کنند و آثار غلوآمیز تولید می کنند تا به مخاطبان بگویند که شاهد یک کار بسیار خاص هستند، اما بیدل بدون اینکه به این موارد فکر کند، فقط با خودش تصمیم گرفت خیلی ساده و به دور از هیاهوی هنری، اثری را با زبان مردم عامیانه به تصویر بکشد

به گزارش خبرنگار سینماپرس، اخلاق، واژه ای است که همه ما بارها در طول روز از آن استفاده می کنیم و باید گفت جزو واژگان کاربردی محسوب می شود که خیلی از اعضای جامعه هم با آن درگیر هستند. در واقع این واژه، گره گشای بسیاری از مسائل است. نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی "در قصه ها زندگی می کنند" با بهره بردن از این کلید واژه یک مجموعه مناسب و مخاطب پسند را به مرحله تولید رساندند که پخش آن به تازگی از شبکه دو سیما به پایان رسید.
در واقع این مجموعه به دور از نگاه شعاری و پرداخت مستقیم، به یکسری اتفاقات مثبت اخلاقی پرداخت کرده که در طول روز ممکن است همه آدم ها با آن برخورد کرده باشند، اتفاقاتی که خیلی راحت از کنارشان عبور می کنیم. در حالی که همین اتفاقات، تاثیرات مثبت بر ذهنیات ما می تواند بگذارد و حتی راه گشای بسیاری از کارهایمان باشد. نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی در قصه ها زندگی می کنند با این نگاه این سریال را شکل دادند و بدون آنکه نگاه شعاری داشته باشند، یک مجموعه ساده را برای مخاطبان تلویزیون روایت کردند.
گاهی دست اندرکاران آثار نمایشی برای پرداختن به یک موضوع همه چیز را به هم می پیچیند و یا بدون دلیل از حرکات بیش از اندازه دوربین استفاده می کنند و آثار غلوآمیز تولید می کنند تا به مخاطبان بگویند که شاهد یک کار بسیار خاص هستند، اما بیدل بدون اینکه به این موارد فکر کند، فقط با خودش تصمیم گرفت خیلی ساده و به دور از هیاهوی هنری، اثری را با زبان مردم عامیانه به تصویر بکشد. در واقع پرداخت ساده این مجموعه به موضوع اخلاق یکی از ویژگی های هایش محسوب می شود.
از سوی دیگر هر قسمت از این مجموعه اپیزود همچون یک تله فیلم مستقل است که به موضوعات متفاوت پرداخت شده است. همین تنوع مضمون در اپیزودهای این مجموعه باعث شده تا هر قسمت برای مخاطب قصه و حرف جداگانه ای داشته باشد. مخاطبان با دیدن هر قسمت از این مجموعه شاهد زندگی آدم های مختلف بودند که درگیر ماجراهایی می شدند.
 یکی از اپیزودها روایتگر زندگی دختری بود که به دنبال وام بود تا جهیزیه خواهرش را فراهم کند، اما در لحظه آخر متوجه می شود که دوستش نیاز بیشتری به این پول دارد یا یکی از اپیزودها روایتگر زندگی پزشکی بود که فرزندش به کما رفته بود و حالا او و همسرش باید تصمیم گرفتند که آیا حاضر می شوند اعضای بدن فرزندشان را اهدا کنند یا نه؟ در واقع نویسنده و کارگردان با انتخاب درست و به جا قصه هایی با مضامین معارفی، دینی و اجتماعی را به تصویر کشیدند و یکی از وجوه تمایز این اثر با مجموعه تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد این بود که نگاه تلخ به موضوعات اجتماعی نداشت، بلکه از زاویه ای جدید به چنین موضوعاتی پرداخت کرده بود و قضاوت را به عهده مخاطبان گذاشته بود.
یکی دیگر از وجوه متفاوت این مجموعه با دیگر آثار تلویزیونی با چنین مضامینی این بود که خالقان این اثر، شخصیت های قصه را در موقعیت اجباری قرار نداده بودند، بلکه در موقعیت های انتخابی گذاشته بودند که هر کدام با قرار دادن اتفاقات در کنار هم به این نتیجه می رسیدند که کار درست چیست؟ و باید چه کاری انجام بدهند؟ کاری که مخاطبان سریال هم با تماشای قصه هر اپیزود به این نتیجه می رسیدند که بهترین کار را شخصیت های قصه انجام دادند. از سوی دیگر مخاطب با تمام شدن هر اپیزود درباره مضمون اخلاقی قصه فکر می کرد و اینکه شاید خودش هم در طول روز با چنین موضوعی رو به رو شده، اما به راحتی از کنارش عبور کرده است.
ملموس بودن قصه و اینکه از دل جامعه و از جنس مردم بود به ویژگی های کار اضافه کرد. از سوی دیگر شخصیت های فرعی قصه هم پا به پای شخصیت اصلی در پیشبرد قصه نقش اساسی و هر کدام داستان های مستقل خودشان را داشتند و بر خلاف برخی از آثار نمایشی که شخصیت های فرعی رها شده هستند، هر کدام در قصه تاثیرگذار بودند، حتی این اتفاق برای هنروران قصه هم افتاده بود و مخاطب در طول قصه شاهد داستان زندگی آنها هم بود. گرچه کارگردان خیلی از بازیگران چهره برای این مجموعه استفاده نکرده بود، اما تلاش کرده بود با هدایت درست از بازیگران بازی های خوبی بگیرد.
در مجموع سریال اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند به مخاطبان گوشزد می کند، گرچه در دنیای مدرن روزگار می گذرانیم، اما این موضوع نباید باعث شود داشتن روابط سالم را فراموش کنیم. انسان موجودی اجتماعی است و باید در حفظ و نگهداری روابط سالم همچون دروغ نگفتن و غیبت نکردن کوشا باشد. از سوی دیگر توجه به سبک زندگی اسلامی - ایرانی از دیگر مواردی بود که در این مجموعه به آن اشاره شده بود. پخش فاز یک این مجموعه و اقبال مخاطبان نشان می دهد که تولید فاز دوم هم می تواند، موفقیت نویسنده و کارگردان را تکرار کند
مجموعه اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند کاری از داود بیدل به تهیه کنندگی محمد هادی پروین  در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تولید شد و محرم امسال از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.