چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

پیشنهاد ساخت یک فیلم توسط سید حسن نصرالله

ابو زینب

باشگاه خبرنگاران: نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» محصول مشترک سینمای ایران و لبنان با حضور علی غفاری کارگردان اثر برگزار شد.

نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» محصول مشترک سینمای ایران و لبنان با حضور علی غفاری کارگردان اثر، مرتضی شعبانی، تهیه کننده و محمود غلامی نویسنده فیلم برگزار شد.


در ابتدای این نشست، علی غفاری کارگردان این اثر اظهار داشت: من حدود چهار سال پیش فیلمی مستند به کارگردانی آقای شعبانی دیدم که به شخصیت‌های دوران مقاومت لبنان در زمان اشغال می پرداخت که یکی از شخصیت‌های این مستند عامر توحید کلاکش که در لبنان «ابوزینب» شناخته می‌شد، بود و جرقه فیلم برای من این گونه زده شد.

سپس مرتضی شعبانی تهیه کننده «ابوزینب» اظهار داشت: من در یک سفر که به لبنان داشتم، مجموعه قصه‌هایی مقاومتی را جمع آوری کردم و به سید حسن نصرالله نشان دادم و ایشان به من گفتند که چرا قصه «ابوزینب» را نمی‌سازی و پیرامون این شخصیت به من توضیح داد. در نهایت که مجموعه مستند «زیتون تلخ» ساخته شد، قسمت چهارم این مجموعه به نام «خانواده عامر» به «ابوزینب» می‌پرداخت.

شعبانی درباره چگونگی نگارش و سختی‌های کار اظهار داشت: فیلمنامه اولیه را محمود غلامی بازنویسی کرد که حدود دو الی سه ماه زمان برد. لبنان کشور کوچکی است و سینمای خاصی ندارد و ما با مشکلات بی شماری در تولید دست و پنجه نرم می کردیم و این معضلات را، هم برای پیدا کردن متخصص و هم لوکیشن داشتیم.

وی افزود: به خصوص برای ما این سختی ها بیشتر هم بود؛ چرا که آقای غفاری می خواستند که فیلم در لوکیشن واقعی ساخته شود.

سپس علی غفاری بیان کرد: عزم و اراده‌ای که از جانب سازندگان کار وجود داشت و حضور معنوی سید حسن نصرالله به ما شجاعت ساخت فیلم را می‌داد و باعث می شد که با صداقت عین واقعه را تعریف کنیم. به خصوص این اصرار از طرف سید حسن نصرالله که به «سید صادق» معروف هستند، به شدت وجود داشت.

کارگردان «ابوزینب» ادامه داد: سید حسن نصرالله به ما می گفت که نبرد حتما باید صادقانه باشد؛ به خصوص در عرصه فرهنگی این صداقت لازمه کار است.

وی ادامه داد: فرهنگ ما خیلی به مردم ابنان نزدیک است و به این جهت ما اوقات لذت‌بخشی را هم گذراندیم و گروه ما ترکیبی از ایرانی و لبنانی بود.

غفاری درباره سختی ساخت فیلم در لبنان عنوان کرد: فیلم ساختن در لبنان سخت است و لوکیشن های کار ما این سختی را بیشتر هم می‌کرد. ما در یک منطقه جنگی کار کردیم. ما زندان خیام را که یکی از لوکیشن های اصلی کار بود، ساختیم و این کار در لبنان سخت بود.

مرتضی شعبانی همچنین درباره اکران جهانی فیلم اظهار داشت: فیلم در لبنان اکران شد و پس از ایران، در بغداد اکران خواهد شد. قصد داریم فیلم را در ترکیه، سوریه و اردن (اگر نماینده پخش پیدا کنیم)، اکران کنیم.

شعبانی عنوان کرد: ما تمام تلاشمان این بود که تفاوت عملیات استشهادی و انتحاری را نشان دهیم و این مسئله واقعا برای ما مهم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.